• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 22:03:42 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:58:30 följande:
    Ja, det där problemet - hur det onda kan finnas trots att Gud finns - har ju de lärde tvistat om i alla tider. Det har till och med ett särskilt namn, som jag inte kommer på nu. (Det börjar på T.)Man kan kanske tänka sig, att Gud inte är helt allsmäktig. Utan att det Goda och det Onda hela tiden ligger i kamp med varandra. och att det är upp till oss människor att välja vilken sida vi vill stödja i kampen..?
    Teodiseproblemet. Jag känner till det.

Nej, enligt bibeln skapade gud änglarna, av vilken Lucifer (ljusbringaren på latin) var den främste, och som av någon anledning rebellerade mot guds makt. Enligt vissa tänkare var det just för att han ansåg att gud inte direkt var schysst mot människorna. I alla fall hade gud chansen att kicka djävulen huvudstupa redan då, eller "laga" honom, eftersom gud ju ÄR allsmäktig. Det är ju hela poängen. Om gud inte är allsmäktig, tja, då är han liksom inte gud i kristen mening.
  • qenzo

Ja jag tänker inte säga emot dig där, för jag har inte mött vare sig Gud eller Djävul så jag vet vad de vill mig.
    Men jag kan inte se att Gud skulle önska mig allt gott i livet eftersom han, enligt er, fördömer min sexuella läggning.

Och självklart kan vi inte göra som vi vill, men är det verkligen meningen att vi homo då ska leva ensamma och aldrig få uppleva kärleken?
    För som gay lever man inte ett bra liv med en person av motsatt kön.
    Jag som BIsexuell kan däremot finna kärlek i båda könen, men har valt att dela mitt liv med en kvinna.

Free Spirit skrev 2007-09-01 22:05:50 följande:

Å følge dj tycke vil eg holdt meg langt borte fra, for han vil det som er det motsatte av det beste for deg. dessuten kan ik vi mennesker gjøre alt vi føler for og har lyst til i denne verden.Gud har ALLTID det beste i øye for deg!! Selv om du ik ser det nu fordi det ik passer din livstil så er det likavel så.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 22:05:53 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:01:45 följande:
    Ja, inte det där om Satan i alla fall. Det har du fullkomligt rätt i!
    Vad spelar satan för roll? Hon är lesbisk, och därmed förtappad. Aktivt sådan också. Vad kan hon RIMLIGEN säga som ska få dig att ändra ståndpunkt?
  • Dorian Ertymexx
    Daou skrev 2007-09-01 22:13:09 följande:
    Egentligen tycker jag ju att hela frågan är rätt absurd. Varför diskuterar jag om huruvida homosexuella ska få gifta sig i kyrkan eller inte, jag är ju inte särskilt religiös av mig?Svaret är att om nu någon som är homosexuell och troende verkligen vill gifta sig inom sin tro och få äktenskapet välsignat, så ska han/hon få det. Allt annat är ren och skär homofobi. Eller är det det? Läs vidare så får du mitt svar på den frågan...Jag är inte kristen, jag är inte muslim, jag är inte troende, helt enkelt. Därför är alla argument som utgår från religiösa skrifter och "guds ord" totalt och absolut meningslösa om någon försöker kasta dem på mig.Det är därför som jag bekämpar alla försök att införa några som helst lagar som är baserade på tro och inte förnuft. Om någon hänvisar till en 2500 år gammal skrift och menar att den säger allt om hur vi ska leva idag, i ett samhälle som har mycket litet gemensamt med Mellanöstern under tidig järnålder, så kommer jag att kasta förklenande omdömen i massupplaga tillbaka!Nå, vad gör jag då här? Bedriver antimission mot vidskepelse och uppfattningar om världen som utgår från sådan vidskepelse, så klart. Det är fantastiskt hur mycket somliga kan avfärda av lång tids forskning om allt möjligt, bara genom att hänvisa till en gammal bok, som skrevs i en tid då man inte hade koll på så grundläggande och/eller nödvändiga saker som bakterier, vitaminer, rymdfart, den verkliga orsaken till blixtnedslag, cirkelns omkrets, rumtidens krökning, genetik, Internet, glassmaskiner och den perfekta caffe latten, med mera, med mera.Om jag ska bli litet allvarlig ett ögonblick, så ser jag det som ganska oroande att så många är så okunniga om det mest grundläggande när det gäller Europas historia att man tror att kyrkan någonstans, någon gång har stått för något progressivt. Enskilda individer och till och med församlingar, ja, men kyrkan som helhet, aldrig. Kyrkan som organisation fungerar helt enkelt inte på det viset, eftersom kyrkan under lång tid har använts som ett maktmedel och denna funktion har den inte lyckats skaka av sig.Makt innebär kontroll, kontroll ger konformitet. Det udda och avvikande är hot mot makten. Beroende på tid och plats har olika saker ansetts vara udda och avvikande, och därmed farliga för makten. Homosexuella är inte ett hot mot kärnfamiljen, utan ett hot mot makten som vill ha konformitet och därmed hyllar kärnfamiljen, eftersom den ser ut på ETT sätt. Genom att utmana synen på familjen utmanar man även makten och då blir makthavarna vansinniga.Det är faktiskt inte mer komplicerat än så, men det kräver att man jobbar litet på att komma fram till den förståelsen. Så, nej, det handlar inte om något så simpelt som homofobi, utan om vem som har rätten att definiera, rätten att utöva makt.
    Exakt så.
  • qenzo

Jag var dum och gjorde en jämförelse... ;)

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:14:53 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 22:05:53 följande:
    Vad spelar satan för roll? Hon är lesbisk, och därmed förtappad. Aktivt sådan också. Vad kan hon RIMLIGEN säga som ska få dig att ändra ståndpunkt?
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 22:17:35 följande:
    Jag var dum och gjorde en jämförelse... ;)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:14:53 följande:
    Fast seriöst, vad KAN du säga som ska övertyga dem om din ståndpunkt?

Och my bad, såg att du var bi, inte flata. Men det är kanske inte hela världen. ;)
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-01 22:14:21 följande:
    Ja jag tänker inte säga emot dig där, för jag har inte mött vare sig Gud eller Djävul så jag vet vad de vill mig.Men jag kan inte se att Gud skulle önska mig allt gott i livet eftersom han, enligt er, fördömer min sexuella läggning.Och självklart kan vi inte göra som vi vill, men är det verkligen meningen att vi homo då ska leva ensamma och aldrig få uppleva kärleken?För som gay lever man inte ett bra liv med en person av motsatt kön.Jag som BIsexuell kan däremot finna kärlek i båda könen, men har valt att dela mitt liv med en kvinna.Free Spirit skrev 2007-09-01 22:05:50 följande:
    Gud vill ALLTID det beste for alle, inkludert deg..Han er ik enig i alt vi gjør bare. Han fordømmer ik noe uten at han selv vil gjøre noe med det. Det er jo ik alt vi kan greie selv og der kommer han inn i bilde.

Ja!! du selv valgte å leve med en kvinne..
  • qenzo

Nej det är verkigen inte hela världen :D Lever ju med en kvinna så.. ja :P

Jag har lite gett upp tanken att få de att förstå det jag säger, och hur jag känner. Men för den saken skull ger jag inte upp *tjurig som en grön gris*
    Jag har ju iaf inget att förlora... ;)

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:19:46 följande:

Fast seriöst, vad KAN du säga som ska övertyga dem om din ståndpunkt?Och my bad, såg att du var bi, inte flata. Men det är kanske inte hela världen. ;)
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 22:26:13 följande:
    Nej det är verkigen inte hela världen :D Lever ju med en kvinna så.. ja :PJag har lite gett upp tanken att få de att förstå det jag säger, och hur jag känner. Men för den saken skull ger jag inte upp *tjurig som en grön gris*Jag har ju iaf inget att förlora... ;)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:19:46 följande:
    Nope. Håller med dig där. Det handlar inte ens om att "vinna", för ingen kan vinna denna debatt. Det handlar om att ge svar på tal och visa att man inte böjer sig för moderna dogmer byggda på urgamla texter. Det är alltid lika kul hur folk försöker få sina värderingar verifierade utifrån att "det alltid varit så", när det mesta som man ordar om är moderna problem. Seriöst, ska vi se på den här siten med sextonhundratalets ögon är vi ALLA dömda, inte bara för häxeri, utan för diverse syndfullheter. Att prata om sex, att våga tolka guds ord utan en prästvigd med... Listan på varför varenda en av oss skulle brinna på bål skulle vara lååååång. Även för Free Spirit och Gabriella S. Allt i guds namn.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?