• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-09-01 21:11:40 följande:
    Nu antar jag att du skämtar!?
    Nejdå. Önskar att jag gjorde det...
  • qenzo

Kremt vet jag inte vad det betyder, men det ser inte trevligt ut med alla utropstecknen ;)

Jag vet mer om satanismen än vad som nyttigt är. Och bäst är väl att tillägga: Nej jag är inte satanist.
    Jag tror däremot på det Onda och det Goda, men varken Gud eller Djävul.

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:

Kremt!! Og hva vet du om hvordan satan styrer?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:07:32 följande:

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:
    Och där håller jag med. Jag fattar inte vad Dorian svamlar om..? Det är ju tvärtom de kristna som alltid har stått för humaniteten i ett samhälle. Redan på medeltiden, var det t.ex. klostren som tog emot fattiga, och människor med livsfarliga sjukdomar, och skötte om dem i sina härbärgen...Och även i senare tid, så är det Kyrkan som har bistått med hjälp när samhället har svikit. Hört talas om diakonissor och slumsystrar..? Diakonissorna kan man förresten vända sig till än idag, för att få en matkasse eller vantar till barnen, om soc. vägrar att betala.
    *ramlar av stolen i purt skratt* Ahem, jag hatar att spräcka bubblan här, men humanismen som idé och filosofi uppstod som MOTVIKT mot kristendomen. Det var en vetenskapsnära filosofi, inte en religiös en. Och de humana kristna du talar om, var det de som brände häxor på bål, eller de som jagade judar och andra "otrogna" medelst Malleus Maleficorum som vapen, och med inkvisitionens banér som stöd?
    Eller du kanske menar de fina kristna som gick korståg mot katharerna i Frankrike, de estniska folken eller arabvärlden? Nej, du måste förstås syfta på de kristna som ansåg att det snällaste man kunde göra mot negrer var att förslava dem så de i alla fall fick vara herrar under goda kristna!

De humana kristna lagarna som gällde under den tiden var också värda att nämnas; inte ens Iran kommer i närheten, och de jobbar hårt på att vara den sorts teokrati som Free Spirit och du lovprisar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:09:19 följande:

Ja, men ändå verkar munkarna klara det... Alldeles frivilligt till och med. Trots att dom till och med är hetero, och ingen - inte Kyrkan heller - hade haft något emot att de i stället gift sig.
    En del klarar det, andra inte. Vill påminna om den rad av skandaler som skakade USAs katolska kyrka för bara något år sedan eller två.
  • Åsa

Gabriella S: "Det är ju tvärtom de kristna som alltid har stått för humaniteten i ett samhälle. "
    OT Det där var allt att bre på alltför tjockt. Kristna grupper har gjort och gör mycket gott. Det har dock andra grupper också gjort och gör, och det finns tyvärr otrevliga exempel där kyrkan och kristna grupper inte varit särskilt sympatiska också.

• qenzo

Stopp nu! Nu drar du alla homosexuella över samma kam och jag har inte sagt att Satan styr mig öht.
    Läser ni inte det jag skriver eller går det inte in?

Jag sa att inte ens Satan styr sina "anhängare" så hårt som Gud gör. Och att JAG vet mer om satanismen än vad som nyttigt är.. Det är dock inte min religion eftersom jag tror på det Onda och det Goda, men varken Gud eller Djävul.

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:19:40 följande:

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:
    Ja, det där lät ju nästan lite... oroväckande. Jag undrar om RFSL tycker att det är bra reklam, att öppet homosexuella går ut med sina detaljkunskaper om hur Satan styr dem..? =)
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:17:42 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-01 21:03:04 följande:Och det är bara i det gamla förbundet som gud uttalar sig mot homosexuella. Jesus pratar inte ens om dem. Så, om GTs regler inte gäller, varför ska vi förbjuda homopar att gifta sig?
    Vel, det står om det i NT om du ik har fått det med deg.
  • korven72

Ett par sitter på fertilitetskliniken med en mycket allvarlig läkare framför sig.
    - Jaa, då har vi provsvaren klara här. Tyvärr har ni ingen möjlighet att kunna skaffa barn.
    - Oj, vad tråkigt.
    - Jag vill dock be er fylla i den här blanketten...
    - Annulering av äktenskapet???

- Jaa, med den nya regeringen och Hägglund i spetsen så ska man inte tillåta äktenskap där man inte kan skaffa barn... och jaa, det är ju inte jag som bestämmer, men det är ju kört för er...
    - Öhh, joo det är sant. Okej, tack för dom här åren då!

*klart slut*

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:15:45 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:05:00 följande:
    Jaha, och nu försvarar du det gamla Sovjet också. Att ge kvinnor fri abort var liksom inte någon kärleksgärning mot kvinnorna - det handlade bara om marknadsekonomi. De utomäktenskapliga barnen som skulle ha blivit fick inte kosta pengar för statskassan, och kvinnorna fick inte vara borta från produktionen. Femårsplanen var Gud...Och angående Pastor Green så tyckte i alla fall Hovrätten precis som jag. Ha! =)
    Vänta nu... att en socilistisk stat inför fri abort är - MARKNADSEKONOMI???

Jag ska ge dig litet kred och gissa att du bara skrev fel i stunden där. Det var planekonomi de körde med.

Och det har inget med kärlek att göra - det har med valfrihet att göra. Är det inte lustigt att en gammal "diktatur" erbjöd mer frihet än en katolsk demokrati?

Hovrätten tyckte som du, helt sant. Det är samma rättsinstans som ofta får kritik för att ge alldeles för milda domar vid övergrepp, är kroniskt manschauvinistiska och litet annat kul. Trevligt att du delar sida med dem.
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-09-01 21:19:40 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:Ja, det där lät ju nästan lite... oroväckande. Jag undrar om RFSL tycker att det är bra reklam, att öppet homosexuella går ut med sina detaljkunskaper om hur Satan styr dem..? =)
    tror dei vil være meget tyst om det jaaa..
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?