Gabriella S skrev 2007-09-01 21:07:32 följande:
Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:
Och där håller jag med. Jag fattar inte vad Dorian svamlar om..? Det är ju tvärtom de kristna som alltid har stått för humaniteten i ett samhälle. Redan på medeltiden, var det t.ex. klostren som tog emot fattiga, och människor med livsfarliga sjukdomar, och skötte om dem i sina härbärgen...Och även i senare tid, så är det Kyrkan som har bistått med hjälp när samhället har svikit. Hört talas om diakonissor och slumsystrar..? Diakonissorna kan man förresten vända sig till än idag, för att få en matkasse eller vantar till barnen, om soc. vägrar att betala.
*ramlar av stolen i purt skratt* Ahem, jag hatar att spräcka bubblan här, men humanismen som idé och filosofi uppstod som MOTVIKT mot kristendomen. Det var en vetenskapsnära filosofi, inte en religiös en. Och de humana kristna du talar om, var det de som brände häxor på bål, eller de som jagade judar och andra "otrogna" medelst Malleus Maleficorum som vapen, och med inkvisitionens banér som stöd?
Eller du kanske menar de fina kristna som gick korståg mot katharerna i Frankrike, de estniska folken eller arabvärlden? Nej, du måste förstås syfta på de kristna som ansåg att det snällaste man kunde göra mot negrer var att förslava dem så de i alla fall fick vara herrar under goda kristna!
De humana kristna lagarna som gällde under den tiden var också värda att nämnas; inte ens Iran kommer i närheten, och de jobbar hårt på att vara den sorts teokrati som Free Spirit och du lovprisar.