• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Liljan77

Lite ot igen,men om homosexuella får döpas i kyrkan,konfirmeras,döpa sina barn,begravas,medverka i gudtjänster då fattar jag inte varför de inte får gifta sig.
    Får man jobba inom kyrkan som gay?

• Free Spirit

Eg synest ik homofile skal gifte seg alls. Og i allefall ik i kirken..dessuten får det være opp til hver enkelt prest og hans overbevisning om så er. Å tvinge igjen om en visel på grunn av politisk korrekthet? Helt på jordet..

• Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 19:59:25 följande:

Eg synest ik homofile skal gifte seg alls. Og i allefall ik i kirken..dessuten får det være opp til hver enkelt prest og hans overbevisning om så er. Å tvinge igjen om en visel på grunn av politisk korrekthet? Helt på jordet..
    Lustigt det där ordet, "politiskt korrekt", för det verkar inte oroa kristna när DE är politiskt korrekta. Bara om det går emot deras övertygelser.

Men visst, ingen ska kunna tvinga en präst att viga någon mot sin övertygelse, oavsett vad det beror på. Däremot ska ju inte heller de präster som VILL viga folk hindras från det.
  • Dorian Ertymexx
    Liljan77 skrev 2007-09-01 19:53:18 följande:
    Lite ot igen,men om homosexuella får döpas i kyrkan,konfirmeras,döpa sina barn,begravas,medverka i gudtjänster då fattar jag inte varför de inte får gifta sig.Får man jobba inom kyrkan som gay?
    Om du menar rent sådär allmänt, så ja, absolut. Om du menar mer på individuell basis... beror på vem som du söker hos. En del anställer, andra inte. Alltså beroende på stift, ledarskap osv. Men det finns ju minst en homosexuell präst som jag ofta sett på TV.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 20:03:01 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-01 19:59:25 följande:Lustigt det där ordet, "politiskt korrekt", för det verkar inte oroa kristna när DE är politiskt korrekta. Bara om det går emot deras övertygelser.Men visst, ingen ska kunna tvinga en präst att viga någon mot sin övertygelse, oavsett vad det beror på. Däremot ska ju inte heller de präster som VILL viga folk hindras från det.
    Politisk korrekt er greit nok så lenge det ik går i mot Guds Ord!!

Etter mitt syn så er ik homofili noe Bibelsk og da vill det ik være naturligt å vie noen heller..
    Og en prest skal jo holde seg til Ordet og ik samfunnests utskeielser
  • Mori
    jenesaispas skrev 2007-09-01 14:50:50 följande:
    Men man kan ju välja att avstå, annars skulle jag ju försöka hoppa i säng med varenda karl jag ser bara för att de existerar?Man väljer inte sexuell läggning, men man väljer om man ska leva ut den eller inte. Även som heterosexuell kan man ju välja att låta bli att ha sex.
    Täbder du på ALLA män?? Det gör inte jag, inte varenda kvinna heller.
  • Gabriella S

Nu har ni skrivit så mycket här idag, att jag inte hinner läsa och kommentera allting. Bara lite punktvis, då:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:34:28 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 11:04:20 följande:
    Du älskar verkligen att snacka om saker du inte har koll på va? Jag har en väninna som är präst i svenska kyrkan. Hon är bi, poly, och en hel massa annat. Hon är bildad som fan, inte minst i kyrkans historia och religiösa spörsmål (utöver vad som ankommer en präst). HON har berättat för mig om sådant du pratar om och jag VET, både av vad hon berättat, och vad jag lärt mig på egen hand i mina studier, att du har tvärfel.Folk har haft stora tänkare, oavsett religion. Sant. Men det betyder inte att kyrkorna i sig har rätt. Du pratar om katolska kyrkan - den som för bara några tiotals år sedan erkända att jorden var rund och inte platt. Den som, mig veterligen, fortfarande inte backat på sitt påstående att svarta är finfina slavar då de är apor och inte människor. De som menar att odöpta barn kommer till helvetet eller limbo. De som periodvis haft upp till TRE "heliga fäder" som ska vara den enda länken till gud genom Paulus arv. Just de kan alltså enligt dig inte ha fel om homosexualitet. Hah!Och du talar om en stor organisation - och det är sant. Men det är inte en homogen organisation. Att påven och hans mörka anhängare, Opus Dei, hatar bögar betyder inte att hela kyrkan gör det. Frågan om homoäktenskap är stort i både Spanien och Italien, stora katolska länder. Och visst finns det motståndare, minns en norditaliensk politiker som ville "eutanasera" alla homosexuella "för deras eget bästa". Det är DEN sortens folk du sitter och stödjer dig på. Nice!Sedan, en liten fråga bara... Varför är vi "inte torra bakom öronen", när vi diskuterar SAMHÄLLSFRÅGOR? Det är inte en kristen fråga vi diskuterar här, utan en fråga för samhället. Något som just kristna fundisar inte har någon vidare sansad koll på.
    Angående din prästväninna så har hon PROBLEM. Vet hennes biskop om vad det är hon sysslar med på fritiden? Det låter inte som en person som jag skulle vilja skicka mina barn på konfirmationsläger hos, kan jag säga...

Och angående Opus Dei, så tror jag att du har fått din bild av dom från "Da Vinci-koden". Har jag rätt? =)

Katoliker är faktiskt väldigt förnuftiga och balanserade människor, dom som jag har haft kontakt med. Det är också mycket kontroll inbyggt i hela organisationen. Enskilda fanatiker skulle inte kunna göra så mycket, ens om de ville.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:28:38 följande:

Det är det tysta sättet att parafrasera på den gamla Custers uttalanden om indianer - "en bra (och välkommen) bög är en död bög? ;)
    Det där var lågt. Det är ingen som vill att någon ska vara död. Men man önskar ju lite, att folk kunde ta sitt förnuft till fånga INNAN de ligger på dödsbädden...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:35:08 följande:

Vet du, det är faktiskt en av mina käpphästar. Var på en annan site och grälade om fallet Åke Green, där några på fullt allvar menade att religionsfriheten inte innebär att man får tro på vad man behagar, utan att man ska ha FLER rättigheter än andra. Det vill säga - om Åke inte får spotta på queerfolk så är det inte religionsfrihet. Att andra, såsom nazister gaybashers etc, skulle kunna utnyttja domslutet var irrelevant jämte detta, ansågs det. Skrämde skiten ur mig, förståss, eftersom jag är lika rädd för fanatiska kristna som för nazister. Opus Dei, säger jag bara.
    Alltså, en pastor måste ju ha rätt att predika det som står i Bibeln från sin egen predikstol. Hur skulle det se ut annars..? Det skulle bli ett censursamhälle värre än det gamla Sovjet!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 19:48:41 följande:

Ja... Och jag vet inte varför det är så heller. När frågan var uppe vill jag minnas att det var några samfund samt kristdemokraterna som ojjade sig, samt några andra högerfolk som menade på den heteronormativa kärnfamiljens helgd, men det var liksom inte ett enormt motstånd så... Lustigt.
    Kanske för att sunda förnuftet och känslan för normal anständighet (om du överhuvudtaget kan relatera till det ordet) har fått råda..?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?