• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • pusselbitar
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 15:47:30 följande:
    Sorry, vad frågade du? Och vem frågade du? :)
    Det var en fråga om välsignelsen man kan få som homo. Det var mest en fråga till dom som inte tycker att vi ska få gifta oss i kyrkan.
    stina84 skrev 2007-09-01 15:48:14 följande:
    Jo grejen är ju den att det är INTE prästen som välsignar ert äktenskap utan Gud.
    Nu hänger jag inte med ... vad menar du?
  • stina84
    SilverSmoke skrev 2007-09-01 15:53:05 följande:
    I torsdags diskuterad vi faktiskt denna fråga på samhällskunskapen i skolan. Och kärlek är kärlek. Man kan inte förbjuda någon att vara kär i en person av samma kön. Citerar som det som en i klassen sa "Tänk om ens största drömm i livet är att få gifta sig o sen säger preästen nej du får inte gifta dig för att du är homosexuel"..
    Man kan ju gifta sig borgeligt, varför gifta sig i guds hus och be om guds välsignelse när han är emot homosexualitet?
  • stina84
    pusselbitar skrev 2007-09-01 14:33:44 följande:
    Men, alla ni som som inte tycker att vi homosar ska få gifta oss i kyrkan för präster ska inte välsigna vårt sätt att leva. Det argumentet känns väl oxå lite galet med tanke på att vi får ha välsignelsecermonin i kyrkan. Där då prästen välsignar det ingådda partnerskapet. Så vad är skillnaden mellan att prästen viger oss eller välsignar vårt partnerskap?
    Vet inte om det var detta inlägget du ville ha svar på men jag antog det..??
    Jag menar på det att det inte är prästen som välsignar erat äktenskap utan det är gud ni ber om välsignelse
  • stina84

Eller du kanske menade en annan fråga?

• pusselbitar
    stina84 skrev 2007-09-01 15:55:49 följande:
    Vet inte om det var detta inlägget du ville ha svar på men jag antog det..??Jag menar på det att det inte är prästen som välsignar erat äktenskap utan det är gud ni ber om välsignelse
    Ja det var det jag ville ha svar på. Jag kanske är trög, men jag ser inte skillnaden. Gud välsignar väl äktenskapet genom prästen precis som vid välsignelsecermonin?
  • Sofia t

Eh jag lägger ner diskutionen om vad JAG anser vara ett val.

jenesaispas skrev 2007-09-01 16:04:16 följande:
    Så att det skulle vara hypotetiskt går inte att tänka sig?
  • SilverSmoke

I bibeln så står det att alla är lika värda och att alla skall behandlas på samma sätt. Innebär inte detta att också homosexuella skall behandlas på samma sätt som heterosexuella?

stina84 skrev 2007-09-01 15:54:25 följande:
    Man kan ju gifta sig borgeligt, varför gifta sig i guds hus och be om guds välsignelse när han är emot homosexualitet?
  • fia sthlm
    SilverSmoke skrev 2007-09-01 15:53:05 följande:
    I torsdags diskuterad vi faktiskt denna fråga på samhällskunskapen i skolan. Och kärlek är kärlek. Man kan inte förbjuda någon att vara kär i en person av samma kön. Citerar som det som en i klassen sa "Tänk om ens största drömm i livet är att få gifta sig o sen säger preästen nej du får inte gifta dig för att du är homosexuel"..
    det var konstigt uttryckt med tanke på att homosexuella får gifta sig om jag inte missat något?

Dorian
    Ska man ta bort vigselrätten för kyrkan så måste man väl göra det för alla privata instanser, arlanda flygplats, pingstkyrkan, båtkaptener osv?
    Isf ska väl ingen förutom dom i stadshuset får viga folk?
    Våran prinsessa är här
  • SilverSmoke

Dom får inte gifta sig i kyrkan. Men dom får gifta sig borgligt. Eller det heter inte gifta utan partnerskap när det är homoseuella.

fia sthlm skrev 2007-09-01 16:19:03 följande:

det var konstigt uttryckt med tanke på att homosexuella får gifta sig om jag inte missat något? DorianSka man ta bort vigselrätten för kyrkan så måste man väl göra det för alla privata instanser, arlanda flygplats, pingstkyrkan, båtkaptener osv?Isf ska väl ingen förutom dom i stadshuset får viga folk?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?