• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 10:32:14 följande:

Du förklarar det så bra! Jag förstår inte att människor som ändå är hyfsat utbildade, inte kan förstå skillnaden mellan att förlåta en synd och att välsigna fortsatt syndande!
    Så det är fel av en präst att viga ett par som haft premaritalt sex, alltså. Hmmm. Man kanske ska köra med oskuldstest inför vigseln.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 10:47:28 följande:

Husaga, ja. Nej, misshandel har aldrig varit tillåtet - det var aga som var tillåten, men visst kunde den gå för långt. Både husfadern och husmodern hade rätt att aga sina barn, andra medlemmar i hushållet, pigor och drängar. Föräldrar fick faktiskt aga sina barn lagligt in på 1970-talet. Märkligt men sant. Det där är ett tråkigt kapitel, men ändrar inte på det faktum att de äkta paren förr i tiden väldigt ofta kom varandra nära och fungerade bra som ett team. Trots att äktenskapen ofta var arrangerade.
    Så, arrangerade äktenskap var jämställt? För det är vad du sitter och säger nu, faktiskt.

Och hur TUSAN vet du att de fungerade bra! Var du där?
  • qenzo

Jag vill fortfarande veta hur en homosexuell kan slittra familjer?

• Meli o Neo
    Meli o Neo skrev 2007-09-01 13:04:27 följande:
    Tänk att folk sitter och citerar Bibeln som ett rättesnöre. Religion hade kunnat vara gott och inspirerande. Men det är det inte så länge folk ska utgå från dammiga gamla skrifter som många gånger springer ur extremt gammeldags tänkande som knappast är applicerabart i ett modern, demokratiskt samhälle.Bibeln omyndigförklarar den egna tanken och infantiliserar människan. Urk.
    Eh klockrena stavfel. Ber om ursäkt.
  • Dorian Ertymexx
    Åsa skrev 2007-09-01 10:48:27 följande:
    Gealach: "I alla fall - om jag nu minns rätt och läste det jag tror att jag läste så sa någon att Jesus faktiskt inte någonstans fördömer homosexualitet."Den kristna kyrkan ska bygga på det nya förbundet, iom Jesus, och inte på det gamla, d v s Guds med judarna. Kruxet är att Jesus i sin tur sade sig ha kommit för att uppfylla lagen (alltså judarnas regler som står i Gamla testamentet). Alltså skulle man kunna hävda att det underförstått gäller även vad som står där. Å andra sidan uttalade sig Jesus uttryckligen emot somt som stod i GT. Det är med andra ord inte självklart vad som "ingår" i kristendomen, och ett kärt gammalt tvistefrö inom de kristna kyrkorna. (Man har inte alltid tolkat likadant; det _finns_ kristna kyrkor där kvinnorna täcker håret enligt GT:s bud etc.Det finns inget Jesuscitat om homosexualitet men det finns i GT (som några påpekat i originaltexten inte om homosexualitet i "modern" mening utan om manlig tempelprostitution iofs). Detta åberopas av delar av kyrkan för att fördöma homosexuella sexuella förbindelser. Men vilka förbud och påbud som står i GT som kyrkan bryr sig om, och brytt sig om varierar stort över både tid och inriktning. Ingen lär idag utdöma dödsstraff för den som jobbar på sabbaten eller har sex med sin fru när hon har mens, lika lite som den kristne konsumenten brukar respektera att Bibeln förbjuder att blanda olika fibrer i samma tyg. Till och med ett av budorden - bildförbudet, som inte var poppis i kyrkor som ville göra tjusiga Gud- och Jesusbilder - har fuskats bort (man har delat upp ett av de andra för att det fortfarande ska vara tio budord). I andra fall har olika kyrkor uppfunnit förbud där det faktiskt inte finns entydigt stöd för det i Bibeln, som med skilsmässor och polygami.Således flera problem även för den som faktiskt vill följa Bibeln: Översättning av forna kulturella fenomen till dagens samhälle, sinsemellan motstridiga uppgifter i Bibeln och ett politiskt-/praktiskt urval genom åren från kyrkans sida av vad man skulle bry sig om.
    Exakt och precis. Första delen är vad jag också syftade på i ett svar ovan - det blir gammal hederlig "jag väljer vad jag vill ha"-mentalitet. Ja, man ska spotta på bögar, nej man ska inte stena folk som råkar släcka en brand på en söndag. Heh.
  • gealach
    qenzo skrev 2007-09-01 13:14:40 följande:
    Jag vill fortfarande veta hur en homosexuell kan slittra familjer?
    Ja, det skulle vara intressant att veta. Den som svarar på det kan kanske reda ut det där med att homosexuella är ett hot mot samhället på samma gång.
  • stina84
    jenesaispas skrev 2007-09-01 13:19:58 följande:
    Ja, det skulle vara intressant att veta. Den som svarar på det kan kanske reda ut det där med att homosexuella är ett hot mot samhället på samma gång.
    Det är ju inte det vi diskuterar här om homosexuella är ett hot för samhället eller inte..
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 10:54:49 följande:

Jo, fast inget av det där kan jämföras med något så grundläggande som att äktenskapet är till för man och kvinna. Faktiskt. Man måste förresten inte ansluta sig till någon religion alls för att inse det. Även om man tror att vi bara är en produkt av evolutionen utan någon tanke bakom, så fattar man ju att sexualiteten är till för att vi ska fortplanta oss.
    Du är bra på att ha fel du. Vill man BARA ha fortplantning ser man till att den är en drift utan större sociala band. Som hos ödlor, fiskar, insekter, andra lägre stående djur som utan problem kan fortplanta sig utan att först behöva ha en tredje liten fisk/insekt/groda som viger dem. Mycket mer praktiskt, bara pippa och få tusen barn. Uppfyller jorden klart mer effektivt än vårt sätt.

Men tittar du på högre stående djur, speciellt våra släktingar primaterna, våra nästan jämlikar delfinerna och andra djur med intelligens och sociala band, så ser man att sex INTE enbart är till för fortplantning. Det är ett socialt kitt för att stärka band mellan flockmedlemmar. Delfiner, chimpanser, bonobos - alla kan de ha sex enkom för njutningens skull. Bonobon, eller dvärgschimpansen, en av våra två närmaste släktingar, har sex som lösning på ALLA sina problem. När det börjar bli gräl erbjuder sig någon att ha sex, och vips har alla trevligt istället (litet som grälande pars "makeupsex". Och de är inte blyga - de har heterosex, homosex, gruppsex, sex av alla de slag. De är också ett av de väldigt få djur som, precis som vi, har sex ansikte mot ansikte, och därmed ser varandra under akten.

Vigsel är en produkt av personligt ägande och jordbrukskultur. När det plötsligt blir viktigt att veta vem som ska ärva ens marker och hjordar och grejer. Innan detta var det nog rätt strunt samma vem som var far till barnen, eftersom gruppen/klanen/stammen (flocken) i alla fall skötte allt gemensamt.

Faktum är att den lilla kärnfamiljen är ett extremt sent påfund, det fanns i princip inte före nittonhundratalet, och var sällsynt före femtiotalets byggboom. Innan det bodde man hela tjocka släkten i ett hem. Med många vuxna som kunde ta hand om barnen.
  • fia sthlm
    Som redan HAR flera pojkvänner och/eller flickvänner. Som sagt, min flickvän har en pojkvän till utöver mig, och hon är inte längre unik. Känner många, många som lever så. Och träffar fler varje vecka på olika siter på nätet, även här.

?? har din tjej en till kille förutom dig, hur känns det? *nyfiken*
    Våran prinsessa är här
  • Karttu

Nu fick jag inte rösta längre och har bara läst fragment av tråden, men jag skulle ha röstat "nej".

Äktenskap som ingås i kyrkan mellan man och kvinna välsignas av Gud, för det är gott. Gud välsignar inte ett homosexuellt äktenskap eftersom det är synd. Däremot kan han välsigna en enskild människa, homosexuell eller inte, men inte ett äktenskap mellan två män eller två kvinnor.

Så säger kyrkan idag och accepterar man inte det kanske man inte heller borde gifta sig i kyrkan, utan borgerligt istället.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?