• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

(dags för att påminna - nej, jag har inget emot kristna per se. Känner många sådana, fina människor. Det är fundisar som jag är allergisk emot, och folk som tar gamla berättelser för bokstavligt för deras eget och deras omgivnings bästa.)

• Atamon

Som jag ser det är kärleksbudskapet kyrkans PR knep till att locka folk till kyrkan igen. Istället för att prata om gud, så pratar de om Jesus och att han älskade alla barnen.
    Något var ju kyrkan tvungen att lägga fokus på när folk inte längre var tvungen att niga för prästen och när han förlorade sin makt i alla små samhällen runt om i landet. När människor blev upplysta om vad som egentligen hände när det missionerades bland indianer och urfolk, när folk började tänka själva (kanske?) och när kyrkbänkarna började gapa tomma på söndagar för att människor spelade fotboll och golf istället (eller hänger på FL). Ett kärleksbudskap är lättare för människor att ta till sig, istället för att hotas med att kastas i helveteselden. Alla vill bli omtyckta och hitta någon att älska (ja, nästan alla då)

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:55:23 följande:

Jag undrar hur gammalt det här med "kärleksbudskapet" är egentligen. För jag vill minnas att det i tidigare århundraden knappast var kärleksbudet som ansågs centralt, utan gudfruktan och annat mindre, ahem, lockande.Ska erkänna att jag inte fattat alls vari kärleksbudet ligger. I att man talar om för 97% av befolkningen att de inte är tillräckligt rena och har ett evigt grillspett att se fram emot? Att gud är allsmäktig och kan fixa våra mänskliga fel när han vill, men skiter i det och låter oss tvivla, göra fel och hamna i synd? "Jag älskar mina barn, så jag låter dem göra fel så de kan bli påkörda på E4-an, så stor är min kärlek! Klart, blir de påkörda tänker jag inte rädda dem, de har ju gjort ett fritt val att leka där..." Kärlek, juuust det.
  • Åsa

Pormoicheia: Jag kritiserar inte den som inte läst Bibeln (eller vilka texter det handar om).
    Vad som irriterar mig är när folk uttalar sig tvärsäkert om innehållet i något de uppenbart inte läst och därtill inte sällan därtill nekar att tro att det står saker som inte stämmer med den egna uppfattningen, byggd på samtalsstunder på Kyrkans ungdom, högläsning ur Barnens Bibel eller vad det nu kan vara.

• Pormoicheia
    Atamon skrev 2007-09-01 14:04:02 följande:
    Som jag ser det är kärleksbudskapet kyrkans PR knep till att locka folk till kyrkan igen. Istället för att prata om gud, så pratar de om Jesus och att han älskade alla barnen.Något var ju kyrkan tvungen att lägga fokus på när folk inte längre var tvungen att niga för prästen och när han förlorade sin makt i alla små samhällen runt om i landet. När människor blev upplysta om vad som egentligen hände när det missionerades bland indianer och urfolk, när folk började tänka själva (kanske?) och när kyrkbänkarna började gapa tomma på söndagar för att människor spelade fotboll och golf istället (eller hänger på FL). Ett kärleksbudskap är lättare för människor att ta till sig, istället för att hotas med att kastas i helveteselden. Alla vill bli omtyckta och hitta någon att älska (ja, nästan alla då) Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:55:23 följande:
    Det är lite intressant det där med religioners kärleksbudskap just med tanke på att dom flesta budord/religiösa regler börjar med en "negation" "du skall icke..." istället för någon mer positivt såsom "du skall..." (8 av våra tio guds budord börjar med just dom orden...)

Istället för t.ex. "du skall icke dräpa" så kunde det ha stått "du skall låta leva" vilket skulle ha gett ett positivare intryck redan från början...
    Apprentice Moraltant
  • Pormoicheia
    Åsa skrev 2007-09-01 14:11:34 följande:
    Pormoicheia: Jag kritiserar inte den som inte läst Bibeln (eller vilka texter det handar om).Vad som irriterar mig är när folk uttalar sig tvärsäkert om innehållet i något de uppenbart inte läst och därtill inte sällan därtill nekar att tro att det står saker som inte stämmer med den egna uppfattningen, byggd på samtalsstunder på Kyrkans ungdom, högläsning ur Barnens Bibel eller vad det nu kan vara.
    Jag tog det inte alls som kritik

Jag håller till fullo med om att folk som inte vet säkert inte bör uttala sig säkert. Är nog troligtvis lika irriterad som dej på det kan jag tro
    Apprentice Moraltant
  • TeeTee
    Sofia t skrev 2007-09-01 11:27:25 följande:
    Nej jag anser inte att man väljer att ha sex med en tjej eller kille..
    nej men du väljer ju att HA sex?
    Doktor, är det ADHD? -Nej. Det är bara en vanlig skitunge.
  • pusselbitar

Men, alla ni som som inte tycker att vi homosar ska få gifta oss i kyrkan för präster ska inte välsigna vårt sätt att leva. Det argumentet känns väl oxå lite galet med tanke på att vi får ha välsignelsecermonin i kyrkan. Där då prästen välsignar det ingådda partnerskapet. Så vad är skillnaden mellan att prästen viger oss eller välsignar vårt partnerskap?

• qenzo

Men eh... Hur många skiljer sig inte varje år i heterosexuella äktenskap då?
    Det går ju inte att diskutera så som det gjordes (tror det var Gabriella som tog upp saken) eftersom separationer inte är ngt unikt inom den homosexuella världen.

Då påståendet togs upp verkade det som att homosexuella hade en förkärlek att kliva in i etablerade äktenskap/familjer och likt ett troll, locka med sig mannen/kvinnan in i sitt sååå syndfulla liv.

Därför vore det BRA om Gabriella (för jag tror det var hon) kunde tala om HUR homosexuella splittrar familjer.

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:41:40 följande:

Jo, tänk en lycklig fin familj, där mannen mår OK, kvinnan lider (men så ska det ju vara, kvinnans lidande är ett tecken på hennes helighet i guds ögon) och barnen... tja... barnen hoppas bli normala och är livrädda att vara annorlunda (såsom många här på Fl, där frågan "är jag normal" kanske är den vanligaste).Om kvinnan då inser att hon kanske kunde vara syndfullt GLAD istället, speciellt om det råkar vara med en annan kvinna, ja, då har ju mannen förlorat sin manlighet, barnen sin trygghet (och normalitet, för deras mamma är böööög) och ja, oj oj oj vad illa det är.Typ?
  • qenzo

Ja det får man ju hoppas iaf... Att det är ett val och inte en påtvingad handling.

TeeTee skrev 2007-09-01 14:32:55 följande:
  • Sofia t

Men nej nej..

Jg anser att sex är naturligt inte ett val okej??

Visst man kan se det som att man väljer att ha sex eller inte ha sex men JAG ser det inte som så punkt.

Så det är alltså okej att va homosexuell men man får inte ha sex?

TeeTee skrev 2007-09-01 14:32:55 följande:
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?