• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • qenzo

Hehehe jag förstod ditt ironiska inslag :D
    Det är jag som hettar till lite... sorry :)

Du är ju en av de som faktiskt talar om den sanning som existerar på jorden :D
    Så dig har jag inget emot alls *s* Ja förutom då att jag inte lever som annat än monogam och inte tänker ändra det. Men hur du gör med ditt liv, ja det är ju inte min sak att ändra på.

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 15:25:33 följande:

Sorry, trodde det framgick att jag var ironisk. My bad. Jag står långt fram i ledet bland dem som glatt påpekar hur mytomspunnet den heteronormativa monogamin är. Jag har inget emot företeelsen per se, så länge det är intelligenta, medvetna val som står bakom det. Men att tro att heteromonogamin automatiskt är bättre än alla alternativ bara för att är... ja... milt sagt korkat.
  • fia sthlm
    SilverSmoke skrev 2007-09-01 16:20:41 följande:
    Dom får inte gifta sig i kyrkan. Men dom får gifta sig borgligt. Eller det heter inte gifta utan partnerskap när det är homoseuella.fia sthlm skrev 2007-09-01 16:19:03 följande:
    jo jag vet, jag menade mer att bara för man vill gifta sig behöver det nödvändigtvis inte ske i kyrkan
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm

Fick inga kommentarer direkt förutom att folk förstod min poäng.
    Så jag måste fråga igen

Tycker ni att man även ska tvinga tex pastorer i pingstkyrkan, frikyrkor, imaner i moskeer att gifta folk som dom inte vill viga?
    Svenska kyrkan har visserligen varit en del av staten men nu är dom privata alltså betyder väl det att dom själva måste få välja hur dom vill ställa sig i en sån här fråga?

Våran prinsessa är här
  • qenzo

Det mest intressanta i den här tråden är att många vräker ur sig saker om homosexuella, men sedan inte svarar på motfrågor.

Jag väntar ff på svar om HUR HOMOSEXUELLA SPLITTRAR FAMILJER?

• gealach
    qenzo skrev 2007-09-01 16:31:06 följande:
    Det mest intressanta i den här tråden är att många vräker ur sig saker om homosexuella, men sedan inte svarar på motfrågor.Jag väntar ff på svar om HUR HOMOSEXUELLA SPLITTRAR FAMILJER?
    Den väntar jag också med spänning på.
  • qenzo

Är det lagligt för homosexuella att viga sig i kyrkan, av en präst, så ja... Då ska denne också göra det.
    Varför? För att vi väl bör följa lagen, kristen som icke kristen.

fia sthlm skrev 2007-09-01 16:26:57 följande:

Fick inga kommentarer direkt förutom att folk förstod min poäng.Så jag måste fråga igen Tycker ni att man även ska tvinga tex pastorer i pingstkyrkan, frikyrkor, imaner i moskeer att gifta folk som dom inte vill viga?Svenska kyrkan har visserligen varit en del av staten men nu är dom privata alltså betyder väl det att dom själva måste få välja hur dom vill ställa sig i en sån här fråga?
  • qenzo

Förstår jag det hela rätt, så kommer inget svar från den kristna sidan på just den saken.
    Men ja... jag kan vänta och fortsätter väl att påminna om frågan i varje sida eller så ;)

jenesaispas skrev 2007-09-01 16:31:58 följande:
    Den väntar jag också med spänning på.
  • Peippo

ABSOLUT!
    Jag är Kristen och tycker att alla ska få gifta sig i kyrkan med vem de vill.
    Man bör komma ihåg hur gammal Bibeln är och att man i dagens moderna samhälle inte kan tolka den till punkt och pricka. Det står uttryckligen att en man inte får dela säng med en annan man...men vi tjejer då ? Just det...man kan tolka dessa uråldriga texter hur man vill. 
    Det står även en massa annat konstigt som skrevs för tusntals år sedan om människor som blev flera hundra år gamla och fick hur många barn som helst som vi alla vet är upp till var och en att tolka. Teologerna har tvistat om innebörden sedan urminnestider.
    Själv tror jag på Kärlekens Gud och därmed tycker jag att man ska få gifta sig i kyrkan med den man vill, man som kvinna. 

Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • fia sthlm
    qenzo skrev 2007-09-01 16:32:38 följande:
    Är det lagligt för homosexuella att viga sig i kyrkan, av en präst, så ja... Då ska denne också göra det.Varför? För att vi väl bör följa lagen, kristen som icke kristen.fia sthlm skrev 2007-09-01 16:26:57 följande:
    Javisst om det blir lagligt så måste dom ju göra det, men det är det väl inte ännu?
    Visst är det så nu att präster får viga men att de inte är tvingade?

Tycker du även att imaner ska tvingas viga människor eller pastorer i frikyrkor osv?
    Våran prinsessa är här
  • pusselbitar
    fia sthlm skrev 2007-09-01 16:19:03 följande:
    det var konstigt uttryckt med tanke på att homosexuella får gifta sig om jag inte missat något? DorianSka man ta bort vigselrätten för kyrkan så måste man väl göra det för alla privata instanser, arlanda flygplats, pingstkyrkan, båtkaptener osv?Isf ska väl ingen förutom dom i stadshuset får viga folk?
     Nej, vi får inte gifta oss, vi får ingå partnerskap. för någon som går genom livet och alltid kan räkna med att kunna ta del av ALLT som samhället har att erbjuda kan det vara svårt att förstå vad som är skillnaden. Jag vet att många i den här tråden tycker att vi ska "nöja" oss med ett partnerskap. Så länge jag lever kommer jag aldrig nöja mig med mindre än någon annan. Jag tänker aldrig låta mig behandlas som en andraklassens medborgare för att jag förälskade mig i en tjej.

Ja, man borde väl ta bort vigselrätten från ALLA som inte är beredda att viga oavsett sexuell läggning?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?