• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Liljan77

Präster o dyl som inte välkomnar o utför sitt arbete för alla människor,ska inte ha ett sådant jobb.
    Hur kommer det sig att homosexuella får begravas på kyrkogården?
    Ok,kanske lite långsökt o ot,men man e välkommen till kyrkan för sin sista vila,men inte för att börja ett nytt kapitel i sitt liv.

• Sofia t

Jag tycker faktiskt man kan ta bort vigselrätten för kyrkan.
    Idag står det för fördomar och det ska inte få fortsätta bara för man kan gömma sig bakom en religion.

• Fru U

Registrerat partnerskap är inte det samma som att gifta sig, så jag håller med dig i den saken pusselbitar

Bara ordet "registrera" är illavarslande tycker jag. Som jag skrivit innan så får det mig att tänka på 30-talet när vi registrerade fattiga, kommunister, mfl

Live and let live
  • Peippo
    Sofia t skrev 2007-09-01 16:40:11 följande:
    Jag tycker faktiskt man kan ta bort vigselrätten för kyrkan. Idag står det för fördomar och det ska inte få fortsätta bara för man kan gömma sig bakom en religion.
    Varför ta bort vigselrätten? Varför kan vi istället inte förvänta oss att Svenska Kyrkan för en gångs skull förändras med tiden? Rättar in sig i ledet (tiden)... det börjar bli dags att det händer saker nu, tycker jag.
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Sofia t

Ja det är ju självklart det som man förväntar sig. Men kan inte kyrkan acceptera detta så borde dom inte ha rätten att viga någon alls.

Peippo skrev 2007-09-01 16:43:54 följande:
    Varför ta bort vigselrätten? Varför kan vi istället inte förvänta oss att Svenska Kyrkan för en gångs skull förändras med tiden? Rättar in sig i ledet (tiden)... det börjar bli dags att det händer saker nu, tycker jag.
  • gealach
    Liljan77 skrev 2007-09-01 16:38:31 följande:
    Hur kommer det sig att homosexuella får begravas på kyrkogården?Ok,kanske lite långsökt o ot,men man e välkommen till kyrkan för sin sista vila,men inte för att börja ett nytt kapitel i sitt liv.
    Mycket intressant jämförelse.
  • Peippo
    Sofia t skrev 2007-09-01 16:46:15 följande:
    Ja det är ju självklart det som man förväntar sig. Men kan inte kyrkan acceptera detta så borde dom inte ha rätten att viga någon alls.
    Jag tror personligen att vi alltid pratar om DEM (kyrkan) och förväntar oss en förändring. Vi som betalar kyrkskatt borde på något vis engagera oss mera i kyrkans verksamhet och ta reda på vad de gör med våra pengar (vilket är en hel j-la massa). Inte bara när vi vill gifta oss, döpas eller när vi coolat av för gott. Hur vet jag inte...en tanke bara...
    I finland (där jag bodde förut) har man kyrkoval vart fjärde år och då får folket rösta in representanter till kyrkofullmäktige och påverka på det sättet... Vet inte hur det fungerar här.
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Peippo
    jenesaispas skrev 2007-09-01 16:48:51 följande:
    Mycket intressant jämförelse.
    Ja, väldigt intressant! Kanske dum fråga men, om man inte begarvs på kyrkogården, var begravs man då?
    Usch, vilken dubbelmoral. Där har man verkligen inte tänkt till!
  • Sofia t

Jo visst borde folket få reda på exakt vad alla pengar används till. Jag betalat gärna för att kyrkorna ska kunna stå kvar mm men jag tänker inte förtsätta stödja kyrkan om det ska va så fördomsfullt. Jag förstår varför det är så många som väljer att gå ifrån kyrkan.

Peippo skrev 2007-09-01 16:52:32 följande:
    Jag tror personligen att vi alltid pratar om DEM (kyrkan) och förväntar oss en förändring. Vi som betalar kyrkskatt borde på något vis engagera oss mera i kyrkans verksamhet och ta reda på vad de gör med våra pengar (vilket är en hel j-la massa). Inte bara när vi vill gifta oss, döpas eller när vi coolat av för gott. Hur vet jag inte...en tanke bara... I finland (där jag bodde förut) har man kyrkoval vart fjärde år och då får folket rösta in representanter till kyrkofullmäktige och påverka på det sättet... Vet inte hur det fungerar här.
  • gealach
    Peippo skrev 2007-09-01 16:56:06 följande:
    Ja, väldigt intressant! Kanske dum fråga men, om man inte begarvs på kyrkogården, var begravs man då?Usch, vilken dubbelmoral. Där har man verkligen inte tänkt till!
    Även om man gått ur kyrkan betalar man en begravningsavgift eftersom det fortfarande är kyrkan som har hand om begravningsplatserna, även om man har en borgerlig begravningsceremoni. Tror inte att det finns några icke-kyrkliga begravningsplatser.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?