• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Sofia t

Mm konstigt att man kan leva kvar med just vissa saker från bibeln och inte alla.

jenesaispas skrev 2007-09-01 17:07:25 följande:
    Ja, det är inte så lite märkligt. Gömmer man sig bakom en religiös tro kan man tydligen säga vad som helst, för då blir det de som kritiserar det man säger som är de intoleranta.
  • gealach
    Sofia t skrev 2007-09-01 17:09:53 följande:
    Mm konstigt att man kan leva kvar med just vissa saker från bibeln och inte alla.
    Ja, jag fattar inte vem som bestämmer vad i Bibeln man ska leva efter och vad som är OK att bortse ifrån.

Till exempel har ju dessa saker cirkulerat några varv runt nätet:

1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (Tredje Moseboken 1:9) Problemet är att grannarna klagar.
    2) Jag önskar sälja min dotter som slav (Andra Moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?
    3) I Tredje Moseboken 25:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar bestämt att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?
    4) Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. Andra Moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Har jag en moralisk skyldighet att göra detta själv?
    5) En av mina vänner menar att även om det är en styggelse med homosexualitet, så är det ännu värre att äta skaldjur (Tredje Moseboken 11:10) Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?”

Här får man alltid som svar att "Det där är ju Gamla testamentet, kristna lever efter Nya testamentet". OK, men det finns ju fortfarande saker i GT som en kristen lever efter, det är ju i GT vi hittar de tio budorden, till exempel...
  • Sofia t

Ja exakt. Vem är det som säger att nu lever vi efter detta. Och nu har vi tagit bort detta..

jenesaispas skrev 2007-09-01 17:14:47 följande:
    Ja, jag fattar inte vem som bestämmer vad i Bibeln man ska leva efter och vad som är OK att bortse ifrån. Till exempel har ju dessa saker cirkulerat några varv runt nätet:1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (Tredje Moseboken 1:9) Problemet är att grannarna klagar.2) Jag önskar sälja min dotter som slav (Andra Moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?3) I Tredje Moseboken 25:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar bestämt att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?4) Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. Andra Moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Har jag en moralisk skyldighet att göra detta själv?5) En av mina vänner menar att även om det är en styggelse med homosexualitet, så är det ännu värre att äta skaldjur (Tredje Moseboken 11:10) Jag håller inte med. Vem av oss har rätt??Här får man alltid som svar att "Det där är ju Gamla testamentet, kristna lever efter Nya testamentet". OK, men det finns ju fortfarande saker i GT som en kristen lever efter, det är ju i GT vi hittar de tio budorden, till exempel...
  • qenzo

Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad en Iman är, och trots att jag min vana trogen googlade fram det så blev jag inte så mkt klokare. Enligt det jag hittat är det iaf Muslimskt och betyder "tro".

Så frågan kan jag inte svara på eftersom jag inte blev klokare av det jag läste :)

fia sthlm skrev 2007-09-01 16:37:17 följande:

Javisst om det blir lagligt så måste dom ju göra det, men det är det väl inte ännu?Visst är det så nu att präster får viga men att de inte är tvingade?Tycker du även att imaner ska tvingas viga människor eller pastorer i frikyrkor osv?
  • Daou

Som någon troende påpekade i ett annat sammanhang, så ska ju Jesus ha just bekräftat förbundet, att allt det gamla fortfarande gällde. Alltså borde ju även det mest absurda i GT gälla för dagens kristna också. Märkligt nog tycks ju rätt mycket av det här ha dumpats även av judarna, som ju inte har NT att leka med...

Men, men... Jag som är en icke-troende typ, med alltför ingående kunskap om egyptisk historia, har litet svårt att ta både GT och NT på alltför stort allvar. Bekymmersamt blir det dock när den troende tycker att den har rätt att tala om för mig vad jag borde göra eller inte göra, eller tycka eller inte tycka med utgångspunkt från religiösa argument som jag inte tror på.

• gealach
    qenzo skrev 2007-09-01 17:21:02 följande:
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad en Iman är, och trots att jag min vana trogen googlade fram det så blev jag inte så mkt klokare. Enligt det jag hittat är det iaf Muslimskt och betyder "tro".Så frågan kan jag inte svara på eftersom jag inte blev klokare av det jag läste :)fia sthlm skrev 2007-09-01 16:37:17 följande:
    Det heter "Imam" och inte "Iman".
  • qenzo

Jaha ja, ja men dåså :D Inte konstigt att det blev fel *s*
    Jag ska söka vidare då :D
    TACK!

jenesaispas skrev 2007-09-01 17:32:01 följande:
    Det heter "Imam" och inte "Iman".
  • qenzo

NU har jag funnit ut vad det är :)

Och nej, för en Imam är ju inte en präst.

"Vanligen och i allmänhet betyder det präst, men benämningen har ingenting med prästerskap att göra. Imamens ursprungliga förrättning är att vara ledare av den gemensamma bönen i moskén, varvid han står framför de övriga, med ryggen vänd åt dem; dessa efterföljer alla hans rörelser. I de stora moskéerna finns två imamer, en för de fem föreskrivna dagliga bönerna och en för den predikan, som skall hållas varje fredag"

fia sthlm skrev 2007-09-01 16:37:17 följande:

Javisst om det blir lagligt så måste dom ju göra det, men det är det väl inte ännu?Visst är det så nu att präster får viga men att de inte är tvingade?Tycker du även att imaner ska tvingas viga människor eller pastorer i frikyrkor osv?
  • TeeTee
    Sofia t skrev 2007-09-01 17:04:49 följande:
    Det som är konstigt är att du får inte gå ut på gatan och skrika att du inte tycker om homosexuella. Men så länge du är kristen är det okej.
    Jag tycker att det är lika konstigt att man inte får gå ut på gatan och skrika att du inte tycker om homosexuella, men det verkar vara ok att säga vadsomhelst om dom kristna!?
    Doktor, är det ADHD? -Nej. Det är bara en vanlig skitunge.
  • Auris

Jag har inte läst hela tråden utan svarar på TS.
    Jag anser att vi borde få en borgerlig vigselakt som är lika för alla. När det gäller de religiösa cermonierna har jag däremot svårt att se hur vi ska kunna tvinga alla samfund att viga även personer av samma kön. Svenska kyrkan kan vi möjligtvis övertyga om en sådan sak men vi kan knappast få alla frireligiösa, katolska, ortodoxa och muslimska samfund att också viga homosexuella. Som jag ser det har vi två alternativ. Antingen tar vi helt bort vigselrätten för de religiösa samfunden och har enbart borgerlig vigsel eller så låter vi det vara upp till varje samfund att bestämma vilka man ska viga eller inte viga.

Det finns mycket homofobi inom de religiösa samfunden men det handlar också om urgamla ritualer som är svåra att ändra på. Jag har diskuterat den här frågan med flera präster som alla har mycket svårt att tänka sig att viga två personer av samma kön. De har inget emot homosexuella och har homosexuella församlingsmedlemmar men just den kyrkliga vigseln anser de vara en akt mellan en man och en kvinna. Det finns säkert andra präster utanför min bekantskapskrets som mycket väl kan tänka sig att viga homosexuella om den möjligheten införs.

Jag är själv kristen och jag har egentligen lite svårt att förstå argumenten för att man inte ska viga homosexuella men jag anser också att en kyrklig vigsel är en religiös akt där det är det enskilda samfundet som måste bestämma hur man ska ha det. Att genom lagstiftning tvinga präster och andra religiösa ledare att viga personer av samma kön om de inte anser det förenligt med deras tro är både omöjligt och dumt.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?