Sofia t skrev 2007-09-01 17:09:53 följande:
Mm konstigt att man kan leva kvar med just vissa saker från bibeln och inte alla.
Ja, jag fattar inte vem som bestämmer vad i Bibeln man ska leva efter och vad som är OK att bortse ifrån.
Till exempel har ju dessa saker cirkulerat några varv runt nätet:
1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (Tredje Moseboken 1:9) Problemet är att grannarna klagar.
2) Jag önskar sälja min dotter som slav (Andra Moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?
3) I Tredje Moseboken 25:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar bestämt att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?
4) Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. Andra Moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Har jag en moralisk skyldighet att göra detta själv?
5) En av mina vänner menar att även om det är en styggelse med homosexualitet, så är det ännu värre att äta skaldjur (Tredje Moseboken 11:10) Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?”
Här får man alltid som svar att "Det där är ju Gamla testamentet, kristna lever efter Nya testamentet". OK, men det finns ju fortfarande saker i GT som en kristen lever efter, det är ju i GT vi hittar de tio budorden, till exempel...