• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:29:26 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:35:08 följande:
    Alltså, en pastor måste ju ha rätt att predika det som står i Bibeln från sin egen predikstol. Hur skulle det se ut annars..? Det skulle bli ett censursamhälle värre än det gamla Sovjet!
    Ja oj, det gamla kommuniststaterna som var så hemska. Jag minns hur de tvingade på Polen rätten till fri abort, något som katolska kyrkan nu i sann kärleksanda befriatlandet ifrån. Jag minns hur sovjetarmén försökte skapa en jämställd stat i Afghanistan, men tack gode gud blev de utsparkade, så de arma religiösa fick förtrycka sina kvinnor i frid, såsom var menat.

Vet du vad, vi lever i ett sekulariserat land, där man ska följa landets regler oavsett kultur, bakgrund och religion. Man ska inte få omskära unga flickor, man ska inte få predika hets mot folkgrupp. Enkelt och rakt, jämställt för alla. Om man inte gillar det finns alltid Iran att flytta till, där religiös lag tas mycket hårt på.
  • Tussiluskan

Gealach skrev: "Det jag säger är att en människa har möjligheten att avstå från att ha sex, bara för att man har en viss läggning måste man inte leva ut den. Vi agerar inte enbart utefter instinkt."

Jag har inte läst tråden, så jag vet inte vad du menar. Menar du att jag som heterosexuell kvinna som gillar killar ska motarbeta detta, eller?

• Dorian Ertymexx

Sunt förnuft har jag i överflöd.

Och normal anständighet... Tja... Vart ska jag börja? Ordet "normal" är för mig ett skälsord, ett slags maktvapen mot de som sticker ut. Det är ett fruktansvärt ord som bara tjänar som ett slags osubtil kulturmobbing i slutna sammanhang.

Anständighet... Enligt vems normer? Dina? Inte ett dyft. Enligt en sexualliberal? Tja, enligt dem är jag en korgosse. Allt är relativt.

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:31:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 19:48:41 följande:
    Kanske för att sunda förnuftet och känslan för normal anständighet (om du överhuvudtaget kan relatera till det ordet) har fått råda..?
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:

Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..
    Och där håller jag med. Jag fattar inte vad Dorian svamlar om..? Det är ju tvärtom de kristna som alltid har stått för humaniteten i ett samhälle. Redan på medeltiden, var det t.ex. klostren som tog emot fattiga, och människor med livsfarliga sjukdomar, och skötte om dem i sina härbärgen...

Och även i senare tid, så är det Kyrkan som har bistått med hjälp när samhället har svikit. Hört talas om diakonissor och slumsystrar..? Diakonissorna kan man förresten vända sig till än idag, för att få en matkasse eller vantar till barnen, om soc. vägrar att betala.
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 20:44:36 följande:
    Okej, men ff anser du alltså att Du som heterosexuell har rätt att finna din kärlek vartän den må finnas, så länge Du inte orsakar skilsmässa/splittring av etablerad familj. Men vi Homosexuella ska inte ens få söka kärleken bland andra homosexuella singlar?Varför ska vi välja bort kärleken och inte ni?Och ge nu inte svaret att Gud säger att det är fel, utan jag vill ha konkreta anledningar till varför vi inte ska få leva med ömhet och värme.Gabriella S skrev 2007-09-01 20:40:44 följande:
    Qenzo, jag trodde du var smartare än så... Du kommer ALDRIG få ett vettigare svar än att "gud sa så!"
  • Åsa

Free Spirit: "Har DU fått med deg at det var under det gammle forbund vi lever under det nye nu.. "
    Det där var inte helt genomtänkt med tanke på att fördömandet av (manlig tempel-)homosexualitet som du stöder på grundval av Bibelns text hör hemma i Gamla Testamentet och inte det nya. Tillsammans med ett antal andra förbud (se ovan) som jag antar att du väljer att strunta i för övrigt.

• Mori
    Daou skrev 2007-09-01 20:59:58 följande:
    Övertolkar du inte litet väl mycket nu?Gealach presenterade en tillspetsad formulering för att förklara innebörden av att _ha_ en sexualitet - oavsett inriktning - och i vilken grad man väljer att leva ut den.Det är ett så kallat debattknep, typ, som du verkar ha missat. Gå tillbaka och läs om!
    Igen, det var skrivet med glimten i ögat vilket uppenbarligen inte framgick. Men varken homos eller hetros är toksexuella och tänder på allt och alla. Homosexuella lever också i livslång trohet. Och jag begriper inte varför det ska vara hetrosexuelle förunnat att få njuta av sex?! (ja, jag har fattat att vissa säger att Gud anser det vara en synd
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-01 21:01:39 följande:
    Men vänskap är ju inte alls detsamma som kärlek, hur man än vrider på det.Alla har vi sexuella drifter, även munkar.Jag har inte sex med vänner och har bott ihop med flera av mina. Men vänskap kan aldrig ersätta kärleken.Gabriella S skrev 2007-09-01 20:53:15 följande:
    Ja, men ändå verkar munkarna klara det... Alldeles frivilligt till och med. Trots att dom till och med är hetero, och ingen - inte Kyrkan heller - hade haft något emot att de i stället gift sig.
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-01 21:04:03 följande:
    På vilket sätt då?För jag tycker i själva verket att Guds ord är rätt så inskränkande och frihetsberövande.Inte ens Satan styr så över sina "anhängare"...Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:
    Kremt!! Og hva vet du om hvordan satan styrer?
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-01 21:02:55 följande:
    Kan dom det??? Jag vet inte, min erfarenhet är i alla fall, att när jag själv har trott att jag är "vän" med en person av det motsatta könet, så har han spanat in min byststorlek i alla fall. Det brukar komma ut när "vännen" är lite grann på sniskan... :)
    Nu antar jag att du skämtar!?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?