• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:17:30 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:07:02 följande:
    Ja, jag har förstått att du tycker att "normal" är ett skällsord... :)Angående din prästväninna igen, så kan faktiskt inte en präst leva hur som helst på sin fritid heller. Prästämbetet är - eller SKA vara - ett kall. Det är inget som man kan stämpla ut ifrån klockan 17, och sedan gå och bryta mot alla budorden...
    Så, en präst ska leva enligt vissa lagar, inte efter sitt eget samvete?

Vilka lagar är det då, som de inte upplysts om på prästseminariet?

Lustigt dock, det finns många präster som är ganska frigjorda på olika plan. En som jag sett i media är öppet homosexuell. Heh.

Läraryrket anses också vara ett kall, förresten... ska de inte heller få ha vilken sexualitet de vill?
  • Mori

Gealach: Oj oj oj! Märker du att vi skriver precis just samma sak? Kan hända var det däri glimten låg? Att jag ville poäntera just det, att vi är lika i våra "drifter". Och att varken homo, bi eller hetro är tvungna att ha sex hit eller dit. Precis just som du skrev.

• Daou
    Mori skrev 2007-09-01 21:08:53 följande:
    Igen, det var skrivet med glimten i ögat vilket uppenbarligen inte framgick. Men varken homos eller hetros är toksexuella och tänder på allt och alla. Homosexuella lever också i livslång trohet. Och jag begriper inte varför det ska vara hetrosexuelle förunnat att få njuta av sex?! (ja, jag har fattat att vissa säger att Gud anser det vara en synd
    Precis. Det framgick inte. Du får vara noggrannare med glimtmarkörerna, helt enkelt, annars kommer du att bli missförstådd i onödan.

Dessutom är det ganska uppenbart att du själv har missuppfattat en hel del av det Gealach har pratat om, och då blir dina försök att "glimta" både missriktade och svåruppfattade.

Jag tycker att det ser ut som att du inte har koll på Gealachs argumenterande i den här frågan, eftersom du ställer dig undrande om det bara skulle vara heterosexuella som får njuta av sex. Menar du att du har läst in det i Gealachs inlägg? Då får du faktiskt ta och läsa HELA tråden litet noggrannare!

Jag råkar veta en del om Gealachs åsikter i frågan och jag tror mig kunna påstå att både hon och jag är helt överens. Men för säkerhets skull skriver jag ut det i klartext. Det kan sammanfattas så här:

? Sexuell läggning är något man föds med.
    ? Det hör till varje människas rätt att själv välja hur man vill leva sitt liv och med vem, oavsett kön, så länge man inte skadar någon.
    ? Om dessa livsval sticker i ögonen på somliga individer, så är det dessa senare som har problem.

Tydligt nog?
  • qenzo

Gör er inte dummare nu... Och lägg inte ord i munnen på mig.
    Är det de kristnas finare sida att göra så?

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:28:28 följande:

tror dei vil være meget tyst om det jaaa..
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-01 21:20:50 följande:
    Nejdå. Önskar att jag gjorde det...
    Så alla manliga vänner du har haft har i smyg tänkt sexuella saker om dig som de sen erkänt på fyllan? Jag har inte tänkt så om alla mina vänner. Jag har bott tillsammans med en kille som andra ansåg vrålsnygg, men han var min vän, inget annat.
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-01 21:21:01 följande:
    Kremt vet jag inte vad det betyder, men det ser inte trevligt ut med alla utropstecknen ;)Jag vet mer om satanismen än vad som nyttigt är. Och bäst är väl att tillägga: Nej jag är inte satanist.Jag tror däremot på det Onda och det Goda, men varken Gud eller Djävul.Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:
    Kremt!! = Host!! (og ik ment som noe utrivligt)

Snakket ik om satanismen, men om dj. og hans styre og makt..
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:27:33 följande:

Vel, det står om det i NT om du ik har fått det med deg.
    Lustigt... Flera som sagt att så inte är fallet.
  • Åsa

" nu svarte eg på hva han sa der og da..hva som har vert sagt tidligere har ik noe med saken å gjøre"

Vad du sade har väl tämligen mycket med saken att göra ändå? Du påpekar uttryckligen att vi nu lever under det nya förbundet och inte det gamla där man påbjöd stenande för en massa saker, men väljer att bortse ifrån att fördömandet av (manlig tempel-)homosexualitet hör hemma i just det senare.

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:22:27 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:07:32 följande:
    *ramlar av stolen i purt skratt* Ahem, jag hatar att spräcka bubblan här, men humanismen som idé och filosofi uppstod som MOTVIKT mot kristendomen. Det var en vetenskapsnära filosofi, inte en religiös en. Och de humana kristna du talar om, var det de som brände häxor på bål, eller de som jagade judar och andra "otrogna" medelst Malleus Maleficorum som vapen, och med inkvisitionens banér som stöd?Eller du kanske menar de fina kristna som gick korståg mot katharerna i Frankrike, de estniska folken eller arabvärlden? Nej, du måste förstås syfta på de kristna som ansåg att det snällaste man kunde göra mot negrer var att förslava dem så de i alla fall fick vara herrar under goda kristna!De humana kristna lagarna som gällde under den tiden var också värda att nämnas; inte ens Iran kommer i närheten, och de jobbar hårt på att vara den sorts teokrati som Free Spirit och du lovprisar.
    Det finns ju alltid rötägg överallt. De värsta skräckregimer som någonsin har funnits har varit ateistiska. (Nazisterna och kommunisterna.)

Angående korstågen, så var ju krig den tidens sätt att lösa konflikter. Det var s.a.s. inget typiskt "kristet".
  • Mori
    Daou skrev 2007-09-01 21:31:10 följande:
    Precis. Det framgick inte. Du får vara noggrannare med glimtmarkörerna, helt enkelt, annars kommer du att bli missförstådd i onödan.Dessutom är det ganska uppenbart att du själv har missuppfattat en hel del av det Gealach har pratat om, och då blir dina försök att "glimta" både missriktade och svåruppfattade.Jag tycker att det ser ut som att du inte har koll på Gealachs argumenterande i den här frågan, eftersom du ställer dig undrande om det bara skulle vara heterosexuella som får njuta av sex. Menar du att du har läst in det i Gealachs inlägg? Då får du faktiskt ta och läsa HELA tråden litet noggrannare!Jag råkar veta en del om Gealachs åsikter i frågan och jag tror mig kunna påstå att både hon och jag är helt överens. Men för säkerhets skull skriver jag ut det i klartext. Det kan sammanfattas så här:• Sexuell läggning är något man föds med.• Det hör till varje människas rätt att själv välja hur man vill leva sitt liv och med vem, oavsett kön, så länge man inte skadar någon.• Om dessa livsval sticker i ögonen på somliga individer, så är det dessa senare som har problem.Tydligt nog?
    Oj oj oj igen. Tokigt att det inte framgick, har jag sonat mitt brott så vi kan fortsätta? Jag instämmer i de punkterna. Och nej, jag tolkar det inte som att Gealachs anser att endast hetrosexuella ska njuta av sex.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?