• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • qenzo

Nej det är väl så, men jag hoppas ju in i det sista :D

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:08:20 följande:

Qenzo, jag trodde du var smartare än så... Du kommer ALDRIG få ett vettigare svar än att "gud sa så!"
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:

Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..
    Sorry. Det funkade inte på medeltiden, det funkar inte idag. Det är inte ens en fråga om det är guds lag, människans lag, tomtens lag, eller ens fans egen lag man ska följa - det handlar om att människor är människor.
  • Free Spirit
    Åsa skrev 2007-09-01 21:08:20 följande:
    Free Spirit: "Har DU fått med deg at det var under det gammle forbund vi lever under det nye nu.. "Det där var inte helt genomtänkt med tanke på att fördömandet av (manlig tempel-)homosexualitet som du stöder på grundval av Bibelns text hör hemma i Gamla Testamentet och inte det nya. Tillsammans med ett antal andra förbud (se ovan) som jag antar att du väljer att strunta i för övrigt.
    Vel, nu svarte eg på hva han sa der og da..hva som har vert sagt tidligere har ik noe med saken å gjøre.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:05:00 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:29:26 följande:
    Ja oj, det gamla kommuniststaterna som var så hemska. Jag minns hur de tvingade på Polen rätten till fri abort, något som katolska kyrkan nu i sann kärleksanda befriatlandet ifrån. Jag minns hur sovjetarmén försökte skapa en jämställd stat i Afghanistan, men tack gode gud blev de utsparkade, så de arma religiösa fick förtrycka sina kvinnor i frid, såsom var menat.Vet du vad, vi lever i ett sekulariserat land, där man ska följa landets regler oavsett kultur, bakgrund och religion. Man ska inte få omskära unga flickor, man ska inte få predika hets mot folkgrupp. Enkelt och rakt, jämställt för alla. Om man inte gillar det finns alltid Iran att flytta till, där religiös lag tas mycket hårt på.
    Jaha, och nu försvarar du det gamla Sovjet också. Att ge kvinnor fri abort var liksom inte någon kärleksgärning mot kvinnorna - det handlade bara om marknadsekonomi. De utomäktenskapliga barnen som skulle ha blivit fick inte kosta pengar för statskassan, och kvinnorna fick inte vara borta från produktionen. Femårsplanen var Gud...

Och angående Pastor Green så tyckte i alla fall Hovrätten precis som jag. Ha! =)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:07:02 följande:

Sunt förnuft har jag i överflöd.Och normal anständighet... Tja... Vart ska jag börja? Ordet "normal" är för mig ett skälsord, ett slags maktvapen mot de som sticker ut. Det är ett fruktansvärt ord som bara tjänar som ett slags osubtil kulturmobbing i slutna sammanhang.Anständighet... Enligt vems normer? Dina? Inte ett dyft. Enligt en sexualliberal? Tja, enligt dem är jag en korgosse. Allt är relativt. Gabriella S skrev 2007-09-01 20:31:09 följande:
    Ja, jag har förstått att du tycker att "normal" är ett skällsord... :)

Angående din prästväninna igen, så kan faktiskt inte en präst leva hur som helst på sin fritid heller. Prästämbetet är - eller SKA vara - ett kall. Det är inget som man kan stämpla ut ifrån klockan 17, och sedan gå och bryta mot alla budorden...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:03:04 följande:

Har DU fått med deg at det var under det gammle forbund vi lever under det nye nu..
    Och det är bara i det gamla förbundet som gud uttalar sig mot homosexuella. Jesus pratar inte ens om dem. Så, om GTs regler inte gäller, varför ska vi förbjuda homopar att gifta sig?
  • qenzo

Men... det har ju faktiskt framkommit flera gånger att en del munkar varit både homosexuella och fullt ut onanerande.
    Ska se om jag hittar källan på det.

Anledningen till att de lever som munkar är ju just deras tro och det jag sa var att vi har alla sexuella drifter, även munkarna.
    De har valt att smussla med vad de gör alt. klarar sig utan sex. Men är det så vi homosexuella ska leva med då??

Vänner eller inget alls?

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:09:19 följande:

Ja, men ändå verkar munkarna klara det... Alldeles frivilligt till och med. Trots att dom till och med är hetero, och ingen - inte Kyrkan heller - hade haft något emot att de i stället gift sig.
  • gealach
    Mori skrev 2007-09-01 21:04:00 följande:
    Du får sucka hur mycket du vill! Det skrev smed glimten i ögat. Jag förstår mycket väl var du vill komma Men jag ser ingen skillnad på homo och hetrokärlek. Alltså, JAG tycker inte att homos ska avstå sex för att göra de som anser homosexualtet vara en synd. VILL de avstå för sin egen skull så varsågoda, men inte för att någon annan vill det. Vi måste trots allt respektera varanda. Jag respekterar att tex Gabrielle S tycker som hon gör och lever som hon gör.Och tyvärr får man som bi eller homo mycket ofta höra sådana klumåiga kommentarer som syftar till att homosexuella per automatik är översexuella och tänder på allt som rör sig.
    Jag suckar ännu mer nu. Jag ser ingen glimt i ögat någonstans i det du skrev, nämligen. Läs vad jag skriver. Och om du förstår vart jag vill komma, vad är då ditt problem? Frågan gällde från början huruvida man väljer att vara homo eller hetero. Det hävdar jag att man inte gör. Diskussionen gick sedan vidare till att fråga om man måste ha sex eller inte. Det hävdar jag att man inte behöver. Man kan - om man vill - välja att avstå. Vill man inte avstå ska man inte avstå. Tycker man att man av någon anledning ska det så ska man det. Hela diskussionen har från min sida varit helt hypotetisk. Jag menar inte att man ska avstå, men om man vill och tycker att man behöver så ska man. Ingen av oss, vare sig hetero, homo eller bi - styrs av instinkter, för det gör inte vi människor längre. Vad är så svårt?
    Tussiluskan skrev 2007-09-01 21:05:12 följande:
    Jag har inte läst tråden, så jag vet inte vad du menar. Menar du att jag som heterosexuell kvinna som gillar killar ska motarbeta detta, eller?
    1. Börja med att läsa tråden.
    2. Varför i hela friden skulle jag mena det? Om du vill "motarbeta detta" så står det dig fritt. Om du till exempel skulle ha en nymfomanisk läggning kan det ju vara opraktiskt och otaktiskt att hänge dig åt denna (sagt enbart som ett exempel som inte behöver ha det minsta med dig att göra*).
    3. Frågan gällde från början huruvida man väljer sin sexuella läggning eller inte. Och om man inte gör det, kan man välja att ha sex eller inte?

*känner ett stort behov av övertydlighet efter en dag i denna tråd.
  • qenzo

Nej men hallå... Kom nu inte och gör alla kristna till några helgon, för det finns ÅTSKILLIGA okristna som hjälper samhället på ett eller annat sätt!

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:07:32 följande:

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:
    Och där håller jag med. Jag fattar inte vad Dorian svamlar om..? Det är ju tvärtom de kristna som alltid har stått för humaniteten i ett samhälle. Redan på medeltiden, var det t.ex. klostren som tog emot fattiga, och människor med livsfarliga sjukdomar, och skötte om dem i sina härbärgen...Och även i senare tid, så är det Kyrkan som har bistått med hjälp när samhället har svikit. Hört talas om diakonissor och slumsystrar..? Diakonissorna kan man förresten vända sig till än idag, för att få en matkasse eller vantar till barnen, om soc. vägrar att betala.
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:

Kremt!! Og hva vet du om hvordan satan styrer?
    Ja, det där lät ju nästan lite... oroväckande. Jag undrar om RFSL tycker att det är bra reklam, att öppet homosexuella går ut med sina detaljkunskaper om hur Satan styr dem..? =)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?