• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • gealach
    Gabriella S skrev 2007-09-01 20:53:15 följande:
    Ja precis - det är det där jag har försökt förklara här...Och även homosexuella har ju möjligheten till vänskap. I andra länder - England t.ex. - är det vanligt att t.ex. två ogifta väninnor bor ihop ett långt liv. Utan att det är något sexuellt inblandat.
    Ja, en man och en kvinna som båda är hetero kan ju vara nära vänner och kanske till och med dela lägenhet utan att det är något sexuellt i deras relation.

Det blir ju ofta lite komiskt när folk tror att en person som är homosexuell vill vill hoppa på allt som rör sig. Jag har sett heterokillar bli alldeles nojiga av att en homosexuell kille pratar med dem. Men alla tjejer som pratar med dem vill ju inte ha sex med dem, så varför skulle homokillen nödvändigtvis vilja det?
  • Daou
    Mori skrev 2007-09-01 20:15:27 följande:
    Täbder du på ALLA män?? Det gör inte jag, inte varenda kvinna heller.
    Övertolkar du inte litet väl mycket nu?

Gealach presenterade en tillspetsad formulering för att förklara innebörden av att _ha_ en sexualitet - oavsett inriktning - och i vilken grad man väljer att leva ut den.

Det är ett så kallat debattknep, typ, som du verkar ha missat. Gå tillbaka och läs om!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 20:55:12 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-01 20:07:58 följande:Tyvärr för dig lever vi inte i en fundamentalistisk teokrati, så guds ord hamnar alltid i andra hand efter människornas lag i vårt samhälle. Så du får nog leva med att politisk korrekthet kommer att vinna över guds ord. Det har det gjort varje gång vi har gjort ett framsteg mot det vi idag kallar civilisation: Rösträtt, kvinnlig rösträtt, rättigheter för barn, pension (heh, tills det försvinner igen snart), religionsfrihet, yttrandefrihet... Varje gång har folk som du stått och skrikit om att det går emot guds bud (vilket roande nog alltid går hand i hand med de rikas intressen, roande eftersom Jesus spottade på de rika), men lustigt nog glöms det bort något årtionde senare. Vem minns idag de kristnas framfart när kvinnlig rösträtt, allmän undervisning och vetenskap och religionskunskap skulle undervisas istället för bara kristendomskunskap? Det är märkligt tyst om det, och det försvaras dessutom ibland som just de humana kristnas förtjänst att vi har sådant.Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.
    Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.

Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..Skrattande
  • qenzo

Men vänskap är ju inte alls detsamma som kärlek, hur man än vrider på det.
    Alla har vi sexuella drifter, även munkar.

Jag har inte sex med vänner och har bott ihop med flera av mina. Men vänskap kan aldrig ersätta kärleken.

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:53:15 följande:

Ja precis - det är det där jag har försökt förklara här...Och även homosexuella har ju möjligheten till vänskap. I andra länder - England t.ex. - är det vanligt att t.ex. två ogifta väninnor bor ihop ett långt liv. Utan att det är något sexuellt inblandat.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:27:07 följande:

Nu har ni skrivit så mycket här idag, att jag inte hinner läsa och kommentera allting. Bara lite punktvis, då: Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:34:28 följande:
    Angående din prästväninna så har hon PROBLEM. Vet hennes biskop om vad det är hon sysslar med på fritiden? Det låter inte som en person som jag skulle vilja skicka mina barn på konfirmationsläger hos, kan jag säga...Och angående Opus Dei, så tror jag att du har fått din bild av dom från "Da Vinci-koden". Har jag rätt? =)Katoliker är faktiskt väldigt förnuftiga och balanserade människor, dom som jag har haft kontakt med. Det är också mycket kontroll inbyggt i hela organisationen. Enskilda fanatiker skulle inte kunna göra så mycket, ens om de ville.
    Nej, hon har inte problem. Hon är tvärtom mycket omtyckt. För hennes fritidsintressen har inte ett dyft med hennes prästyrke att göra. Med samma resonemang som du just förde kan man stå fast vid att bögar inte ska få undervisa i skolan, att bdsm-are inte ska få bli scoutledare och så vidare. Hon har en mycket stark och genomtänkt tro, en som inte är blind för realiteter.

Oh please! Ge mig LITET kred! Jag har inte ens läst den där fördömda boken, eftersom jag blev förbannad på att en idiot kan skriva av ett Discovery-program, som handlade om ett gammalt bedrägeri, och komma undan med att han skapat en fantastisk historia. Han har snott alltsammans ur verkliga händelser.
    Och mest av allt avskyr jag att han romantiserat Opus Dei. Det jag vet om dem kommer nämligen från efterlevande ur franco-diktaturen i Spanien. Där de inte bara stöttade Francos diktatur helhjärtat, utan också fick ansvar för undervisningen i landet. De är fortfarande religiösa fanatiker, fundamentalistiska papister och - för att inte kväda orden, en kristen Al Quaida i finkostym och med politik istället för bomber. De arbetar stenhårt för att få makt i EU-parlamentet, där de ämnar stärka påvens makt, kyrkans roll, och återinföra "gamla hederliga värderingar" (som att homosexualitet ska vara förbjudet).

Enskilda katoliker kan vara vettiga. Det är enskilda muslimer också. Icke desto mindre kan organisationer som Al Qaida och Opus Dei göra enorm skada på sin omvärld, och få en enorm makt genom olika medel.
  • Gabriella S
    jenesaispas skrev 2007-09-01 20:57:29 följande:
    Ja, en man och en kvinna som båda är hetero kan ju vara nära vänner och kanske till och med dela lägenhet utan att det är något sexuellt i deras relation. Det blir ju ofta lite komiskt när folk tror att en person som är homosexuell vill vill hoppa på allt som rör sig. Jag har sett heterokillar bli alldeles nojiga av att en homosexuell kille pratar med dem. Men alla tjejer som pratar med dem vill ju inte ha sex med dem, så varför skulle homokillen nödvändigtvis vilja det?
    Kan dom det??? Jag vet inte, min erfarenhet är i alla fall, att när jag själv har trott att jag är "vän" med en person av det motsatta könet, så har han spanat in min byststorlek i alla fall. Det brukar komma ut när "vännen" är lite grann på sniskan... :)
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 20:56:15 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-01 20:28:11 följande:Har du läst GT? Folk ska stenas till döds för allt möjligt roande.
    Har DU fått med deg at det var under det gammle forbund vi lever under det nye nu..
  • Mori
    jenesaispas skrev 2007-09-01 20:45:18 följande:
    *suck*Det jag säger är att en människa har möjligheten att avstå från att ha sex, bara för att man har en viss läggning måste man inte leva ut den. Vi agerar inte enbart utefter instinkt.
    Du får sucka hur mycket du vill! Det skrev smed glimten i ögat. Jag förstår mycket väl var du vill komma Men jag ser ingen skillnad på homo och hetrokärlek. Alltså, JAG tycker inte att homos ska avstå sex för att göra de som anser homosexualtet vara en synd. VILL de avstå för sin egen skull så varsågoda, men inte för att någon annan vill det. Vi måste trots allt respektera varanda. Jag respekterar att tex Gabrielle S tycker som hon gör och lever som hon gör.
    Och tyvärr får man som bi eller homo mycket ofta höra sådana klumåiga kommentarer som syftar till att homosexuella per automatik är översexuella och tänder på allt som rör sig.
  • qenzo

På vilket sätt då?
    För jag tycker i själva verket att Guds ord är rätt så inskränkande och frihetsberövande.
    Inte ens Satan styr så över sina "anhängare"...

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:

Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?