• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • gealach
    Sofia t skrev 2007-09-01 16:57:43 följande:
    Jo visst borde folket få reda på exakt vad alla pengar används till. Jag betalat gärna för att kyrkorna ska kunna stå kvar mm men jag tänker inte förtsätta stödja kyrkan om det ska va så fördomsfullt. Jag förstår varför det är så många som väljer att gå ifrån kyrkan.
    Precis. Jag har gått ur svenska kyrkan, men jag går gärna in och tittar i kyrkor eftersom det är vackra byggnader och jag är allmänt intresserad av historia och konst. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala en inträdesavgift för att gå in och titta, så att byggnaderna bevaras.
  • Peippo
    jenesaispas skrev 2007-09-01 16:58:06 följande:
    Även om man gått ur kyrkan betalar man en begravningsavgift eftersom det fortfarande är kyrkan som har hand om begravningsplatserna, även om man har en borgerlig begravningsceremoni. Tror inte att det finns några icke-kyrkliga begravningsplatser.
    OK! Oj, om man inte vill bli begravd på kyrkogården? Blir man det i alla fall då? Ja, man kan ju välja att sprida askan... får man göra det var man vill.... Nu är jag ute och cyklar helt OT men blev lite nyfiken...
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Sofia t

Nej man får inte begravas någon annan stans pga av förutnelser mm. Du kan söka speciellt tillstånd för att få sprida ut aska men tror inte dom får tillåta mer än ett visst antal. men det kommer alltid finnas speciella begravningsplateser där alla blir begravda vare sig dom är homosexuella eller hetero

jenesaispas skrev 2007-09-01 16:58:06 följande:
    Även om man gått ur kyrkan betalar man en begravningsavgift eftersom det fortfarande är kyrkan som har hand om begravningsplatserna, även om man har en borgerlig begravningsceremoni. Tror inte att det finns några icke-kyrkliga begravningsplatser.
  • Sofia t

Nej du får inte sprida vart du vill du ska söka tillstånd mm. Tydligen ska det va ganska omfattande och krångligt

Peippo skrev 2007-09-01 17:01:16 följande:
    OK! Oj, om man inte vill bli begravd på kyrkogården? Blir man det i alla fall då? Ja, man kan ju välja att sprida askan... får man göra det var man vill.... Nu är jag ute och cyklar helt OT men blev lite nyfiken...
  • Daou

Vet ni vad jag tror? Jag tror det är så här...

Nej, jag är ÖVERTYGAD om att det är så här:

Alla som kommer dragande med argumenten att Gud tycker si och så eller Gud vill si eller så, gör det enbart för att gömma undan sin egen homofobi. Genom att använda gudsargumentet befriar man sig själv från allt ansvar.

Homofobi är vad det handlar om. Somliga människor tycker helt enkelt att homosexuella är äckliga och jobbiga. Men det är inte populärt eller ens tillåtet att säga det rakt ut i Sverige, så då måste alla välartade homofober ha något att ursäkta sig med. Den troende homofoben har alltid sin religiösa skrift att luta sig mot och eftersom den är som den är kan man alltid använda den tolkning som för stunden ger det önskade resultatet, samtidigt som man ignorerar en himla massa andra saker, som man i ärlighetens namn egentligen också borde ta ställning till.

• Sofia t

Ja jag tror det är många som enbart är med just för att betala så kyrkorna bevaras. Men med tanke på att det är just folket som betalar så ska man nog lyssna på dom.

jenesaispas skrev 2007-09-01 16:59:35 följande:
    Precis. Jag har gått ur svenska kyrkan, men jag går gärna in och tittar i kyrkor eftersom det är vackra byggnader och jag är allmänt intresserad av historia och konst. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala en inträdesavgift för att gå in och titta, så att byggnaderna bevaras.
  • Peippo
    Sofia t skrev 2007-09-01 16:57:43 följande:
    Jo visst borde folket få reda på exakt vad alla pengar används till. Jag betalat gärna för att kyrkorna ska kunna stå kvar mm men jag tänker inte förtsätta stödja kyrkan om det ska va så fördomsfullt. Jag förstår varför det är så många som väljer att gå ifrån kyrkan.
    Ja, jag är Kristen men har från och till funderat över att gå ur kyrkan just på grund av dubbelmoralen och fördomarna. Förstår inte varför just kyrkan har stannat i tiden för 1000 år sedan.
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Sofia t

Det som är konstigt är att du får inte gå ut på gatan och skrika att du inte tycker om homosexuella. Men så länge du är kristen är det okej.

Daou skrev 2007-09-01 17:02:48 följande:
    Vet ni vad jag tror? Jag tror det är så här...Nej, jag är ÖVERTYGAD om att det är så här:Alla som kommer dragande med argumenten att Gud tycker si och så eller Gud vill si eller så, gör det enbart för att gömma undan sin egen homofobi. Genom att använda gudsargumentet befriar man sig själv från allt ansvar.Homofobi är vad det handlar om. Somliga människor tycker helt enkelt att homosexuella är äckliga och jobbiga. Men det är inte populärt eller ens tillåtet att säga det rakt ut i Sverige, så då måste alla välartade homofober ha något att ursäkta sig med. Den troende homofoben har alltid sin religiösa skrift att luta sig mot och eftersom den är som den är kan man alltid använda den tolkning som för stunden ger det önskade resultatet, samtidigt som man ignorerar en himla massa andra saker, som man i ärlighetens namn egentligen också borde ta ställning till.
  • Sofia t

Nej jag tycker det är konstigt faktiskt.

Jag funderar från o till. Sambon me.

Peippo skrev 2007-09-01 17:03:53 följande:
    Ja, jag är Kristen men har från och till funderat över att gå ur kyrkan just på grund av dubbelmoralen och fördomarna. Förstår inte varför just kyrkan har stannat i tiden för 1000 år sedan.
  • gealach
    Sofia t skrev 2007-09-01 17:04:49 följande:
    Det som är konstigt är att du får inte gå ut på gatan och skrika att du inte tycker om homosexuella. Men så länge du är kristen är det okej.
    Ja, det är inte så lite märkligt. Gömmer man sig bakom en religiös tro kan man tydligen säga vad som helst, för då blir det de som kritiserar det man säger som är de intoleranta.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?