• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-01 20:35:39 följande:
    Ställer då frågan igen.Hur splittrar homosexuella familjer?
    Jag tror du har misstolkat mig. Jag skrev aldrig att just homosexuella splittrar familjer - det gör ALLA som lockar en man eller kvinna bort från hans eller hennes partner och barn.

Det här kom upp i diskussionen, när någon skrev att homosexuella inte kan välja bort att leva homosexuellt. Då sa jag, att även vi som är heterosexuella är tvungna att välja bort våra passioner ibland - så jag vet att det GÅR.

Man kan ju inte heller som heterosexuell leva ut varje kärlek, om det innebär att man måste offra sina barn eller splittra den andres familj. Eller om det innebär något oetiskt, som att den som jag åtrår är min patient, klient, student eller något sådant.
  • qenzo

Okej, men ff anser du alltså att Du som heterosexuell har rätt att finna din kärlek vartän den må finnas, så länge Du inte orsakar skilsmässa/splittring av etablerad familj. Men vi Homosexuella ska inte ens få söka kärleken bland andra homosexuella singlar?

Varför ska vi välja bort kärleken och inte ni?
    Och ge nu inte svaret att Gud säger att det är fel, utan jag vill ha konkreta anledningar till varför vi inte ska få leva med ömhet och värme.

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:40:44 följande:

Jag tror du har misstolkat mig. Jag skrev aldrig att just homosexuella splittrar familjer - det gör ALLA som lockar en man eller kvinna bort från hans eller hennes partner och barn. Det här kom upp i diskussionen, när någon skrev att homosexuella inte kan välja bort att leva homosexuellt. Då sa jag, att även vi som är heterosexuella är tvungna att välja bort våra passioner ibland - så jag vet att det GÅR. Man kan ju inte heller som heterosexuell leva ut varje kärlek, om det innebär att man måste offra sina barn eller splittra den andres familj. Eller om det innebär något oetiskt, som att den som jag åtrår är min patient, klient, student eller något sådant.
  • gealach
    Mori skrev 2007-09-01 20:15:27 följande:
    Täbder du på ALLA män?? Det gör inte jag, inte varenda kvinna heller.
    *suck*

Det jag säger är att en människa har möjligheten att avstå från att ha sex, bara för att man har en viss läggning måste man inte leva ut den. Vi agerar inte enbart utefter instinkt.
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-01 20:40:44 följande:
    Jag tror du har misstolkat mig. Jag skrev aldrig att just homosexuella splittrar familjer - det gör ALLA som lockar en man eller kvinna bort från hans eller hennes partner och barn. Det här kom upp i diskussionen, när någon skrev att homosexuella inte kan välja bort att leva homosexuellt. Då sa jag, att även vi som är heterosexuella är tvungna att välja bort våra passioner ibland - så jag vet att det GÅR. Man kan ju inte heller som heterosexuell leva ut varje kärlek, om det innebär att man måste offra sina barn eller splittra den andres familj. Eller om det innebär något oetiskt, som att den som jag åtrår är min patient, klient, student eller något sådant.
    Men om man som du och även m¨ånga andra skrivit har en egen villja. Och om man väljer vem man har sex med, då får väl den "lockade" mannen eller kvinnan hålla sina lustar i styr. Alltså, det GÅR ju om vi ska gå enligt den teorin inte att locka någon. De väljer ju själva!
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-01 20:44:36 följande:
    Okej, men ff anser du alltså att Du som heterosexuell har rätt att finna din kärlek vartän den må finnas, så länge Du inte orsakar skilsmässa/splittring av etablerad familj. Men vi Homosexuella ska inte ens få söka kärleken bland andra homosexuella singlar?Varför ska vi välja bort kärleken och inte ni?Och ge nu inte svaret att Gud säger att det är fel, utan jag vill ha konkreta anledningar till varför vi inte ska få leva med ömhet och värme.Gabriella S skrev 2007-09-01 20:40:44 följande:
    Jag kan inte säga mer än att du får ta det med ditt eget samvete. Det är inte en LAGfråga i Sverige (och det tycker jag inte att det ska vara heller). Vi lever i ett fritt land där homosexualitet är tillåtet, och alla som känner detta inom sig får själva välja om de vill leva ut det eller inte.
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-09-01 20:49:07 följande:
    Men om man som du och även m¨ånga andra skrivit har en egen villja. Och om man väljer vem man har sex med, då får väl den "lockade" mannen eller kvinnan hålla sina lustar i styr. Alltså, det GÅR ju om vi ska gå enligt den teorin inte att locka någon. De väljer ju själva!
    Visst - den som låter sig lockas är lika skyldig, naturligtvis. Jag tror inte heller riktigt på de där fruarna som säger, att hennes man aldrig skulle ha gjort något om inte just den-och-den hemska ragatan hade kommit och stulit honom!
  • Gabriella S
    jenesaispas skrev 2007-09-01 20:45:18 följande:
    *suck*Det jag säger är att en människa har möjligheten att avstå från att ha sex, bara för att man har en viss läggning måste man inte leva ut den. Vi agerar inte enbart utefter instinkt.
    Ja precis - det är det där jag har försökt förklara här...

Och även homosexuella har ju möjligheten till vänskap. I andra länder - England t.ex. - är det vanligt att t.ex. två ogifta väninnor bor ihop ett långt liv. Utan att det är något sexuellt inblandat.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 20:07:58 följande:

Politisk korrekt er greit nok så lenge det ik går i mot Guds Ord!!Etter mitt syn så er ik homofili noe Bibelsk og da vill det ik være naturligt å vie noen heller..Og en prest skal jo holde seg til Ordet og ik samfunnests utskeielser
    Tyvärr för dig lever vi inte i en fundamentalistisk teokrati, så guds ord hamnar alltid i andra hand efter människornas lag i vårt samhälle. Så du får nog leva med att politisk korrekthet kommer att vinna över guds ord. Det har det gjort varje gång vi har gjort ett framsteg mot det vi idag kallar civilisation: Rösträtt, kvinnlig rösträtt, rättigheter för barn, pension (heh, tills det försvinner igen snart), religionsfrihet, yttrandefrihet... Varje gång har folk som du stått och skrikit om att det går emot guds bud (vilket roande nog alltid går hand i hand med de rikas intressen, roande eftersom Jesus spottade på de rika), men lustigt nog glöms det bort något årtionde senare. Vem minns idag de kristnas framfart när kvinnlig rösträtt, allmän undervisning och vetenskap och religionskunskap skulle undervisas istället för bara kristendomskunskap? Det är märkligt tyst om det, och det försvaras dessutom ibland som just de humana kristnas förtjänst att vi har sådant.

Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:28:11 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:28:38 följande:
    Det där var lågt. Det är ingen som vill att någon ska vara död. Men man önskar ju lite, att folk kunde ta sitt förnuft till fånga INNAN de ligger på dödsbädden...
    Har du läst GT? Folk ska stenas till döds för allt möjligt roande.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?