• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • gealach
    stina84 skrev 2007-09-01 13:25:14 följande:
    Det är ju inte det vi diskuterar här om homosexuella är ett hot för samhället eller inte..

Nej, men eftersom Qenzo ställer sin fråga på det sättet så låter det ju som om det är något som tagits upp i tråden och därför känns min följdfråga relevant.

Och ska man vara så petig så säger du inte ett smack om månggifte i din trådstart heller, ändå har det tagit upp många sidor.

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 11:04:20 följande:

Något som irriterar mig också, är folk som inte fattar att t.ex. Katolska Kyrkan - som förbjuder homosexualitet - liksom inte består av ett litet antal idioter. Utan att det är en enorm organisation. Det krävs till exempel mycket längre och svårare utbildning för att bli katolsk präst än för att bli protestantisk präst. Det är oerhört höga intagningskrav. Studenterna lever avskilt på särskilda prästseminarier i flera år, de läser och debatterar avancerad teologi, de lär sig alla originalspråken som Bibeln är skrivna på, samt latin. De har höga krav på personligt uppförande. Vatikanen samlar med jämna mellarum ett antal av de största hjärnorna som finns inom den Katolska Kyrkan i alla länder, för att dryfta just de här stora frågorna - som homosexualitet, fosterfördrivning, familjeplanering och allt vad det är. Då blir jag så irriterad, över att människor som knappast är torra bakom öronen och inte har någon teologisk utbildning alls, kan komma här och slänga in någon enfaldigt floskel av typen "Kyrkan är för alla" eller "all kärlek är lika mycket värd" eller liknande, och se det som ett bevis på att homosexuella ska få vigas i Kyrkan. Som om man skulle fatta detta bättre än Vatikanen och hela den samlade Katolska Kyrkan, som har lagt ner en oerhörd tankemöda på frågan... (För att då inte nämna den Grekisk-Ortodoxa kyrkan, frikyrkorna och hela islam - som också har sina stora tänkare...)
    Du älskar verkligen att snacka om saker du inte har koll på va? Jag har en väninna som är präst i svenska kyrkan. Hon är bi, poly, och en hel massa annat. Hon är bildad som fan, inte minst i kyrkans historia och religiösa spörsmål (utöver vad som ankommer en präst). HON har berättat för mig om sådant du pratar om och jag VET, både av vad hon berättat, och vad jag lärt mig på egen hand i mina studier, att du har tvärfel.

Folk har haft stora tänkare, oavsett religion. Sant. Men det betyder inte att kyrkorna i sig har rätt. Du pratar om katolska kyrkan - den som för bara några tiotals år sedan erkända att jorden var rund och inte platt. Den som, mig veterligen, fortfarande inte backat på sitt påstående att svarta är finfina slavar då de är apor och inte människor. De som menar att odöpta barn kommer till helvetet eller limbo. De som periodvis haft upp till TRE "heliga fäder" som ska vara den enda länken till gud genom Paulus arv. Just de kan alltså enligt dig inte ha fel om homosexualitet. Hah!

Och du talar om en stor organisation - och det är sant. Men det är inte en homogen organisation. Att påven och hans mörka anhängare, Opus Dei, hatar bögar betyder inte att hela kyrkan gör det. Frågan om homoäktenskap är stort i både Spanien och Italien, stora katolska länder. Och visst finns det motståndare, minns en norditaliensk politiker som ville "eutanasera" alla homosexuella "för deras eget bästa". Det är DEN sortens folk du sitter och stödjer dig på. Nice!

Sedan, en liten fråga bara... Varför är vi "inte torra bakom öronen", när vi diskuterar SAMHÄLLSFRÅGOR? Det är inte en kristen fråga vi diskuterar här, utan en fråga för samhället. Något som just kristna fundisar inte har någon vidare sansad koll på.
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 13:14:40 följande:
    Jag vill fortfarande veta hur en homosexuell kan slittra familjer?
    Jo, tänk en lycklig fin familj, där mannen mår OK, kvinnan lider (men så ska det ju vara, kvinnans lidande är ett tecken på hennes helighet i guds ögon) och barnen... tja... barnen hoppas bli normala och är livrädda att vara annorlunda (såsom många här på Fl, där frågan "är jag normal" kanske är den vanligaste).

Om kvinnan då inser att hon kanske kunde vara syndfullt GLAD istället, speciellt om det råkar vara med en annan kvinna, ja, då har ju mannen förlorat sin manlighet, barnen sin trygghet (och normalitet, för deras mamma är böööög) och ja, oj oj oj vad illa det är.

Typ?
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-01 13:26:18 följande:

Som redan HAR flera pojkvänner och/eller flickvänner. Som sagt, min flickvän har en pojkvän till utöver mig, och hon är inte längre unik. Känner många, många som lever så. Och träffar fler varje vecka på olika siter på nätet, även här.?? har din tjej en till kille förutom dig, hur känns det? *nyfiken*
    Japp (ety jag kände igen min skrift där gissar jag att frågan var ställd till mig), det stämmer. Det känns bra. Nu bor hon en bra bit bort med andra pojkvännen, och det gör att vi träffas litet mer sällan, och det är trist, men jag lider inte så enormt av det, eftersom jag gillar att vara själv för det mesta.

Det känns bra. Jag vet att jag kan ge henne mycket stöd i vissa saker, men han är min raka motsats i mycket, och kan ge henne en hel massa som jag inte kan. Och vice versa. Hon får alltså mer än någon enda av oss kunnat ge henne. Och vi har samma frihet att finna andra också, han har tex en flickvän till. Jag har haft en flickvän utöver särbon, men det höll tyvärr inte av olika skäl. Sån't som händer oavsett relationstyp, liksom. :)
  • Dorian Ertymexx

Huffa, tungt att ta igen så mycket... Många svar blev det. Ledsen om jag skriver för mycket, jag bara älskar att ge svar på tal. ;)

• Pormoicheia
    Åsa skrev 2007-09-01 11:34:33 följande:
    Pormoicheia: "Nu är jag inte insatt i bibeln på det viset så ni får ursäkta mina lite blåögda och naiva inlägg i debatten."Tyvärr är min erfarenhet att tämligen många, troende och icketroende, med bestämda uppfattningar om vad Bibeln säger bygger dem på mer eller mindre lös grund (föräldrarnas urval av den lokale pastorns tolkningar typ) och har en ganska grumlig uppfattning av vad som faktiskt står. Tycker annars att det borde vara grundläggande att läsa själv; texterna finns ju översatta (med de brister översättningar har) till alla större språk. Att det kräver viss kulturkunskap att kunna förstå mycket i sitt sammanhang är ingen ursäkt för att strunta i att läsa tycker jag. Nuförtiden finns ju till och med annoterade översättningar.
    Jag började läsa bibeln men tappade intresset då det började stå saker om kugghjul i himlen. (Var det nu var
    Läste dock religion och psykologi ett tag sen och har varit mer intresserad av skillnaderna och likheterna mellan dom olika religionerna/mytologierna/livsstilarna.
    Har dock inte haft tid att fördjupa mej i det ordentligt men har planer på det.
    Apprentice Moraltant
  • Atamon

Alla har rätt att tycka vad de tycker ? oavsett om de inte är torra bakom öronen eller inte
    har studerat teologi i avskildhet tills ögonen blöder. Risken med att håna andra människors åsikt är att de dels inte vågar säga något mer eller inte ens blir intresserade av att lära sig mer om t.ex religion. Men det kanske är bara bra om människor inte vill lära sig mer. Kanske vi ska återgå till att predikningar hålls på latin igen och att man måste niga för prästen?

Eller menar du till och med att dessa människor som du ser som oupplysta har blivit lurade? Kanske kyrkan inte är till för alla människor? Det finns kanske inget kärleksbudskap alls i bibeln? När präster och mer bibliskt insatta människor säger att Jesus älskade alla så är inte det sant? Då är det verkligen många som är lurade, och då är det inte konstigt att människor kommer att vända kyrkan ryggen.

Gabriella S skrev 2007-09-01 11:04:20 följande:

Något som irriterar mig också, är folk som inte fattar att t.ex. Katolska Kyrkan - som förbjuder homosexualitet - liksom inte består av ett litet antal idioter. Utan att det är en enorm organisation. Det krävs till exempel mycket längre och svårare utbildning för att bli katolsk präst än för att bli protestantisk präst. Det är oerhört höga intagningskrav. Studenterna lever avskilt på särskilda prästseminarier i flera år, de läser och debatterar avancerad teologi, de lär sig alla originalspråken som Bibeln är skrivna på, samt latin. De har höga krav på personligt uppförande. Vatikanen samlar med jämna mellarum ett antal av de största hjärnorna som finns inom den Katolska Kyrkan i alla länder, för att dryfta just de här stora frågorna - som homosexualitet, fosterfördrivning, familjeplanering och allt vad det är. Då blir jag så irriterad, över att människor som knappast är torra bakom öronen och inte har någon teologisk utbildning alls, kan komma här och slänga in någon enfaldigt floskel av typen "Kyrkan är för alla" eller "all kärlek är lika mycket värd" eller liknande, och se det som ett bevis på att homosexuella ska få vigas i Kyrkan. Som om man skulle fatta detta bättre än Vatikanen och hela den samlade Katolska Kyrkan, som har lagt ner en oerhörd tankemöda på frågan... (För att då inte nämna den Grekisk-Ortodoxa kyrkan, frikyrkorna och hela islam - som också har sina stora tänkare...)
  • Dorian Ertymexx
    Pormoicheia skrev 2007-09-01 13:48:36 följande:
    Jag började läsa bibeln men tappade intresset då det började stå saker om kugghjul i himlen. (Var det nu varLäste dock religion och psykologi ett tag sen och har varit mer intresserad av skillnaderna och likheterna mellan dom olika religionerna/mytologierna/livsstilarna.Har dock inte haft tid att fördjupa mej i det ordentligt men har planer på det.
    Du ser, bibeln hade rätt! Eller tror du inte att det fanns kugghjul i de första flygplanen, eller i rymdsonderna? Va? Va? Va?

(Vilket är mitt ironiska sätt att säga - man kan bevisa vilken text som helst som valid med rätt stöd, inklusive Bamse eller Sagan om ringen).
  • Dorian Ertymexx
    Atamon skrev 2007-09-01 13:51:20 följande:
    Alla har rätt att tycka vad de tycker ? oavsett om de inte är torra bakom öronen eller intehar studerat teologi i avskildhet tills ögonen blöder. Risken med att håna andra människors åsikt är att de dels inte vågar säga något mer eller inte ens blir intresserade av att lära sig mer om t.ex religion. Men det kanske är bara bra om människor inte vill lära sig mer. Kanske vi ska återgå till att predikningar hålls på latin igen och att man måste niga för prästen?Eller menar du till och med att dessa människor som du ser som oupplysta har blivit lurade? Kanske kyrkan inte är till för alla människor? Det finns kanske inget kärleksbudskap alls i bibeln? När präster och mer bibliskt insatta människor säger att Jesus älskade alla så är inte det sant? Då är det verkligen många som är lurade, och då är det inte konstigt att människor kommer att vända kyrkan ryggen.Gabriella S skrev 2007-09-01 11:04:20 följande:
    Jag undrar hur gammalt det här med "kärleksbudskapet" är egentligen. För jag vill minnas att det i tidigare århundraden knappast var kärleksbudet som ansågs centralt, utan gudfruktan och annat mindre, ahem, lockande.

Ska erkänna att jag inte fattat alls vari kärleksbudet ligger. I att man talar om för 97% av befolkningen att de inte är tillräckligt rena och har ett evigt grillspett att se fram emot? Att gud är allsmäktig och kan fixa våra mänskliga fel när han vill, men skiter i det och låter oss tvivla, göra fel och hamna i synd? "Jag älskar mina barn, så jag låter dem göra fel så de kan bli påkörda på E4-an, så stor är min kärlek! Klart, blir de påkörda tänker jag inte rädda dem, de har ju gjort ett fritt val att leka där..." Kärlek, juuust det.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?