• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S

Nu MÅSTE jag städa - men jag kommer tillbaka i eftermiddag!

• Moxie
    Mallan76 skrev 2007-09-01 08:45:51 följande:
    Moxie Visst kan man tycka att en välsignelse av ett homosexuellt par bara borde bekymra de personer ifråga som gifter sig...Men en prästs "uppdragsgivare" är ju Gud själv. Självklart vill en präst göra sin "uppdragsgivares" vilja! Jag kan verkligen förstå att det måste vara svårt för icke-troende att förstå hur man vill följa vad som står i Biblen och något som kallas Gud.
    Jag tror att du missat att jag faktiskt är troende kristen och definitivt har "känt av Guds kraft" osv. Den biten är inte alls svår för mig att förstå. Det som är svårt för mig är att förstå varför man vill gå *emot* Guds vilja, och så till den milda grad att man vill förvrida Bibelord för att hitta stöd för det.
  • Sofia t

Fast problemet är ju att idag har man kommit så pass långt att det är inte fel med dessa handlingar,
    Jag tycker det är synd att man kan leva kvar i det,

Och nej jag kan inte förstå skillnaden då det inte är en handling man väljer själv.

Gabriella S skrev 2007-09-01 11:09:23 följande:

Men hur kan man ha rätt att bli begravd men inte vigd?Jag förstår faktiskt inte det.Igen då: om en präst skulle viga ett homopar, när de ska hem till sin "bröllopsnatt", så skulle det vara samma som att Kyrkan skulle sanktionera den synd som de skulle göra under natten - och kommande nätter (och även tidigare får man förmoda). Det handlar alltså om HANDLINGAR. Självklart ska inte Kyrkan välsigna HANDLINGAR som är fel. Att vila i vigd jord handlar ju inte om några handlingar, utan om PERSONEN. Och det är ingen som har sagt att en homosexuell PERSON är mindre värd och därför inte ska få vila i vigd jord. Fattar du skillnaden?
  • Moxie
    jenesaispas skrev 2007-09-01 09:42:17 följande:
    HI alla fall - om jag nu minns rätt och läste det jag tror att jag läste så sa någon att Jesus faktiskt inte någonstans fördömer homosexualitet. I så fall - varför är det sådant tjafs om det? Om nu inte Jesus sagt något negativt om det, borde då inte kristna tycka att det är OK?
    Det finns de som gärna ser att allt som inte är explicit tillåtet är förbjudet. Särskilt om detta något är något de själva inte förstår (somsagt tidigare är det få som argumenterar för att "tjabba på internetforum" skulle vara förbjudet)

Jesus sade varken ja eller nej om homosexualitet. Samkönade förhållanden av det slag som vi menar när vi idag talar om homosexualitet fanns inte, eller snarare tänktes inte på i termer av "förhllande" eller "äktenskap" på den här tiden, så det är inte konstigt att Jesus inte uttalade sig om det (eller om internettjabbande).
  • Åsa

Gabriella S: "Jo, fast inget av det där kan jämföras med något så grundläggande som att äktenskapet är till för man och kvinna. Faktiskt. "
    Hur ser du då på att man även inom kristendomen av och till sett stöd för polygami i Bibeln; fortfarande man och kvinna men inte en man och en kvinna. Bland de första kristna rekommenderades ju ofta för övrigt syskonäktenskap utan sex, mycket långt från uppfyllen jorden.

Vad som ansetts grundläggande i Bibeln har ju för övrigt varierat stort i olika tider och samhällen. Tänk på de sydafrikanska boerna som byggde ett helt samhälle på en passage om hudfärg (godtyckligt tolkad dessutom).

"/.../ fattar man ju att sexualiteten är till för att vi ska fortplanta oss. "

OT Jag såg en intressant teori av en biolog som hävdade att homosexualitet kunde vara gynnsamt för fortlevnaden av de egna generna. Homosexuella skulle, i och med att de - förr - inte fick egen avkomma kunna koncentrera sig på att hjälpa närstående i familjegruppen med deras, och därmed öka chanserna för deras överlevnad, och i förlängningen faktiskt få mer kvarlämnad "egen" genmassa (delad med nära släktingar) genom överlevande syskonbarn etc än om var och en fått avkomma, vilket gynnade alla. Typ som det fungerat i ex Kina (inte bara där givetvis) där yngre syskon i mindre bemedlade familjer förutsatts stanna kvar ogifta och arbeta för äldste broderns och syskonbarnens bästa.

• pusselbitar
    Gabriella S skrev 2007-09-01 11:12:10 följande:
    Nej - för det är inte "eran" sons fel att han har blivit till på det sättet som han har blivit till. Han är en egen individ som inte har begått någon synd, och förhoppningsvis kommer han att göra sina egna val när han blir vuxen. Han har rätt att bli välkomnad in i Guds rike precis som alla andra barn.En präst får aldrig vägra att döpa ett barn, för övrigt, oavsett vilka föräldrarna är. Dopceremonin har inget med föräldrarna att göra.
    Varför skriva "eran" med citattecken? Han är i allra högsta grad vår gemensamma son, vad du än tycker om den saken. Vad menar du med att han förhoppningsvis kommer göra sina egna val? Han har för övrig blivit till av kärlek som vilket annat barn som helst!
  • Pormoicheia

Men om man nu ska gå så pass mycket efter bibeln så borde man väl inte heller få vigas av präst i kyrkan om man redan haft sex.
    Eller har det slutat räknas som synd för att det idag är socialt accepterat?

Nu är jag inte insatt i bibeln på det viset så ni får ursäkta mina lite blåögda och naiva inlägg i debatten.

Apprentice Moraltant
  • Alexiaa

Gabriella S- Fast de som utbildas av vatikanen lever separerade från verkligheten och utbildas o blir ju näst intill hjärntvättade och får sig en enormt "vinklad" utbildning som styrs av gamla regler och traditioner.
    Det speglar ju inte verkligheten då man inte alls hängt med i utvecklingen lika mycket under århundranden.
    Då litar jag hellre på en person som studerat teologi vid Harvard, Yale eller Oxford.
    Kyrkan är vinklad och står inte för oliktänkande det gör Universitet och det är de människorna man bör lita på!

Det med hustrumisshandle, skillanden mellan misshandel och aga är hårfin och snubbar väldigt nära inpå varandra!
    Men du tycker samhället var jämnställt när mannen fick slå kvinnan då?

• TeeTee
    Sofia t skrev 2007-09-01 11:14:36 följande:
    Fast problemet är ju att idag har man kommit så pass långt att det är inte fel med dessa handlingar,Jag tycker det är synd att man kan leva kvar i det,Och nej jag kan inte förstå skillnaden då det inte är en handling man väljer själv. Gabriella S skrev 2007-09-01 11:09:23 följande:
    Det är ju inte samma sak att VARA homesexuell som att LEVA UT sin homosexualitet. Så visst är det en handling man väljer själv.
    Doktor, är det ADHD? -Nej. Det är bara en vanlig skitunge.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?