• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Mian1
    Mori skrev 2007-08-31 22:46:14 följande:
    Nog tycker jag också att man ska få besöka krykan utan att själv vara troende, utan att få onda ögat av pastorn eller församlingen. Man måste ju få en chans att söka tron, eller närvara vid en väns bröllop, eller vad det nu kan vara. Men jag har faktiskt lite svårt att förstå VARFÖR man vill vigas inför Gud om man inte tror på denne Gud. Ska försöka att inte klampa på någons lilltår nu, men jag som inte tror på Gud struntar fullkomligt i att få vårt äktenskap välsingat. Och jag är inte ett dugg intresserad av att lova saker i en kryka. Det fixade vi så bra ändå Och om man då lägger till det faktum att jag är bisexuell, så finner jag än mindre nöje att ha en präst närvarande vid mitt bröllop. En präst som ed stor sanno0likhet hade tänkt och tyckt en del om han/hon veta om min sexuella läggning. Men om han/hon inte vetat, hade denne med glädje vigt oss.... Trams! Blir jag inte respekterad för den jag är, då får det vara.
    jepp!

Tror faktiskt vi tycker lite lika där =)

I allafall så jo jag tycker att kyrkans välsignelse är oviktig men för de som de är viktigt för så finns det ju vissa regler och tros begrepp så varför ska då folk mucka bara för att mucka man samlas väl kring et visst trosbegrepp och inte i en försammling för att den skall transformeras efter sig själv.
    Om jag vor homosexuell så skulle jag aldrig vilja ha kyrkans välsignelse varken den kristna forna statskyrkans frikyrkans eller någon annan  jag tycker kristendomen gjort klar sin inskränkta homofobi på ett strålande sätt när den refererar till GT som fortfarande hålls så högt
    Babychicks skönhet är orakad!
  • Mori
    Moxie skrev 2007-08-31 22:48:53 följande:
    Nej, det har jag aldrig begripit heller. Men frågan rör sig väl snarare om de som är troende *och* homosexuella, kan tänka.

Ja precis Men här i tråden känns det som om en del gör antagandet att allla homo och bi absolut vill gifta sig i kyrkan, vilket jag tvivlar starkt på. Precis som du säger borde frågan kretsa kring de TROENDE homo och bi som vill gifta sig i kyrkan.

Och då undrar jag följande. Hur tänker man som religös homo när man fördöms av sin tro för sin läggning? Hur finner man ork och kraft att fortsätta tro? Hur resonerar man som homo då man läser de stycken som refererats till i tråden?

• Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-08-31 20:00:49 följande:
    Gabriella S skrev 2007-08-31 15:21:00 följande:
    Vad är det som säger att det bara skulle vara karl som toge sig en ny fru? Kan väl lika gärna vara frun som tar sig en ny man? Ung, ärtig brandman med fast rumpa - Det du!Jag håller med om att den juridiska vigselrätten borde bort från kyrkorna. Däremot tror jag att månggifte skulle vara opraktiskt rent juridiskt - Det skulle bli rätt hårigt att skriva ihop vettiga arvslagar och liknande som inte lämnade för stora kryphål.
    Det är inte praktiskt med allianser mellan flera juridiska personer heller (dvs företag), men ingen tjötar om att förbjuda flera bolagsallianser.

Och det är just den krångligheten som gör att det BEHÖVS lagar och regler för flersamhet. Samma regler kan dessutom gynna det stora antal barn med många föräldrar som redan finns. Min flickvän har till exempel fyra, då hennes skilde sig och skaffade nya livspartners. Det är rörigt redan där.
  • Oltine

för jävla dum fråga. klart som fan att dom ska få gifta sej i kyrkan om så önskas....

Agnes Cecilia Diamond 051021
  • Shadilly
    Mori skrev 2007-08-31 22:54:19 följande:
    Ja precis Men här i tråden känns det som om en del gör antagandet att allla homo och bi absolut vill gifta sig i kyrkan, vilket jag tvivlar starkt på. Precis som du säger borde frågan kretsa kring de TROENDE homo och bi som vill gifta sig i kyrkan.Och då undrar jag följande. Hur tänker man som religös homo när man fördöms av sin tro för sin läggning? Hur finner man ork och kraft att fortsätta tro? Hur resonerar man som homo då man läser de stycken som refererats till i tråden?
    Som jag tidigare sagt, alla kristna är inte homofober, och alla kristna tolkar inte bibeln på ett homofobiskt sätt.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:27:22 följande:

Tror du på fullt allvar att det är sådana förhållanden vi kommer att få se om månggifte tillåts? Tillåt mig skratta! Utan då är vi verkligen tillbaka till det patriarkala samhälle som vissa i den här tråden påstår sig vara emot...
    Skratta på. Jag känner fler kvinnor som är flersamma än män.

Och att du utgår ifrån att det skulle vara patriarkala strukturer är roande, på flera sätt. Dels förutsätter du att alla är fast i patriarkalt tänkande, vilket allt färre är. Dels för att det just är KYRKAN som sprider det patriarkala. Dels för att monogamin i biblisk mening är MYCKET patriarkalt - Han ska jobba, hon ta hand om hemmet, mannen är ledaren, kvinnan den undergivna. Patriarkatet bygger ju på som begrepp på exempel på just de bibliska patriarkerna!

Så skratta på. Skrattar bäst som skrattar sist.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:36:51 följande:

Alla människor har rätt att begravas i vigd jord.
    Inte alls. De som inte kan vigas kan heller inte begravas i vigd jord. Syndare ska inte begravas i vigd jord, det är en modern snällhet att man gör sådant. Och helt i linje med att viga homosexuella i kyrkan, faktiskt.

Slår vad om att det var samma kalabalik om att begrava kända homosexuella på kyrkomark för en bra bunt år sedan...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:43:33 följande:

Det där har vi dragit tusen gånger nu. Äktenskapet är av Gud stiftat, för att en man och en kvinna ska leva tillsammans och skaffa barn med varandra. "Föröken Eder och uppfyllen jorden". Det går liksom inte att ändra på så grundläggande saker...
    Så par som vet att de är inte kan få barn men vill gifta sig ändå är lika illa som homosexuella alltså?

Klart, de är ju syndare då de gifter sig orent, om de redan vet att de inte kan få barn förstås...
  • Mori
    Shadilly skrev 2007-08-31 22:57:04 följande:
    Som jag tidigare sagt, alla kristna är inte homofober, och alla kristna tolkar inte bibeln på ett homofobiskt sätt.
    Nej, och det har heller inte jag påstått Men det är ett faktum att många i den kristna kyrkan faktiskt inte har en särskilt liberal syn på homosexuella. Och det måste ju väcka en del frågor inombords om den Gud man sätter sin tro och tillit till fördömmer det man är!? Jag hade inte kommitfram till min sexuella läggning då jag medverkade i krykan, så jag behövde inte tänka på det då.
  • Alexiaa

Gabriella S- Du menar alltså att du tycker att det är "vuxet" att leva ensam hela livet utan kärlek och omtanke för att "offra" sig.
    Hmm, hoppas folk inte lyssnar på dig när de beslutar sig för att gå med i en kyrka eller inte!
    Jag kan nästan fundera om du haft en väldigt traumatisk uppväxt eller något som gjort dig människo fientlig!

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?