• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-31 18:55:25 följande:
    Stina84:Det är du som hakar upp dig på meningslösa teknikaliteter. Vad spelar det för roll om man får ta "hjälp" utanför förhållandet? Blir det mindre av ett barn då? Varför den här häpnadsväckande fokuseringen på vad som är "naturligt" eller inte?
    Fast det är ju inte några SMÅ teknikaliteter, när det gifta paret måste ta hjälp av någon utomstående för att skaffa barn! Barnalstrandet är ju ett av de stora syftena med hela äktenskapet och vigseln...
  • qenzo

Eh.. Så du menar på fullaste allvar att det är bättre att leva ensam än att dela livet med en person som ger en kärlek och omtanke?
    Det här blir ju fan bara värre och värre... Men en sak är ju säkert... Jag blir starkt påmind om varför jag valt att leva utanför kristendomen!

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:41:40 följande:

Nu är det ju faktiskt så, att många av oss heterosexuella också har varit tvunga att avstå från kärleksförhållanden. För att andra hänsyn har vägt tyngre. Mot maken och barnen till exempel. Eller mot HANS fru och barn, och ens egna inneboende normer om att vissa förhållanden är fel...Vi är ju inga djur, vi kan kontrollera oss. Många heterosexuella lever förresten också ensamma. De hittar andra värden i livet. Man kanske kan satsa helhjärtat på karriären i stället, när man inte kommer att ha någon familj som tar energi? Eller arbeta med barn i något sammanhang, när man inte kommer att ha några egna. Ha fadderbarn, arbeta idéellt... Som sagt - massor av heterosexuella måste också klura ut en mening med livet som inte inbegriper en egen familj.
    [/citat]

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:43:33 följande:
    [citat]
    Det där har vi dragit tusen gånger nu. Äktenskapet är av Gud stiftat, för att en man och en kvinna ska leva tillsammans och skaffa barn med varandra. "Föröken Eder och uppfyllen jorden". Det går liksom inte att ändra på så grundläggande saker...
  • Gabriella S
    Pepparrot skrev 2007-08-31 19:34:31 följande:
    Javisst har kyrkan i väldigt hög grad bidragit till myten om att homosexualitet är något man väjer själv och att det är en synd. Minns bara pastorn på Öland med sin hemska predikan. Dock dömdes han för hets mot folkgrupp, eller liknande vill jag minnas. Eller som Carola som tror att det är en åkomma som kan botas med förbön. Kinga L skrev 2007-08-31 19:24:56 följande:
    Nej, Pastor Green dömdes aldrig. Det slogs fast att han hade rätt att predika den kristna tron i en kristen kyrka.

Hade han dömts, så hade jag inte velat bo kvar i Sverige... Någon måtta får det vara på PK-polisens härjande!
  • qenzo

Ja fyllt jorden har ju alltså lyckats... Den håller ju på att gå under av alla människor!

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:43:33 följande:

Det där har vi dragit tusen gånger nu. Äktenskapet är av Gud stiftat, för att en man och en kvinna ska leva tillsammans och skaffa barn med varandra. "Föröken Eder och uppfyllen jorden". Det går liksom inte att ändra på så grundläggande saker...
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-08-31 20:46:30 följande:
    Fast det är ju inte några SMÅ teknikaliteter, när det gifta paret måste ta hjälp av någon utomstående för att skaffa barn! Barnalstrandet är ju ett av de stora syftena med hela äktenskapet och vigseln...
    Men det finns ju en hel drös med människor (hetro) som inte kan eller vill få barn, och ändå vill dom gifta sig....Tänka sig!
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-31 20:39:53 följande:
    Nej men man beh inte sätta på varandra för att skaffa ungar.Och varför måste man ha barn? Eller skaffa fler barn? Är det liksom ett kriterie när man lever i ett hetero-förhållande?Gabriella S skrev 2007-08-31 20:29:17 följande:
    Enligt Bibeln så är det ju det äktenskapet syftar till först och främst i alla fall. Att vi ska få barn tillsammans, och försörja och uppfostra barnen tillsammans efter bästa förmåga.

Men självklart måste inte alla skaffa barn! Den protestantiska kyrkan har ju aldrig förbjudit familjeplanering och preventivmedel.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-31 20:50:32 följande:
    Ja fyllt jorden har ju alltså lyckats... Den håller ju på att gå under av alla människor!Gabriella S skrev 2007-08-31 20:43:33 följande:
    Visst är det så! Men just här i Sverige behöver det i alla fall födas fler!
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-31 20:49:26 följande:
    Eh.. Så du menar på fullaste allvar att det är bättre att leva ensam än att dela livet med en person som ger en kärlek och omtanke?Det här blir ju fan bara värre och värre... Men en sak är ju säkert... Jag blir starkt påmind om varför jag valt att leva utanför kristendomen!Gabriella S skrev 2007-08-31 20:41:40 följande:
    Ja, det kan det faktiskt vara. Om priset på andra områden är för stort. Och det priset kan till exempel vara, att jag måste splittra en hel familj. Då måste jag vara stark och kunna sätta mitt eget mående i andra hand. Det är det som är, att vara vuxen!
  • qenzo

Varför då? Jag hindrar ingen att skaffa barn, men Sverige ligger ju ändå kvar på jorden och inte kan jag påstå att jorden beh fler människor, oavsett vilket land de avlas i.

Det var ju att gå otroligt OT men ja...

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:57:50 följande:

Visst är det så! Men just här i Sverige behöver det i alla fall födas fler!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?