• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • qenzo

Men splittrar jag som homosexuell hela fmiljer?
    Splittrar Bertil andra familjer genom att leva gift med Greta, äktenskapet spricker och efter ngt år finner han ut att Hans är den han vill dela livet med?

Att vara vuxen innefattar även utveckling, ngt som många i den här tråden visat lite av.
    Att vara vuxen betyder även att man ska ha respekt för andra människor och deras val i livet.
    Inte heller det ngt som spec många visat upp i den här tråden.

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:59:56 följande:

Ja, det kan det faktiskt vara. Om priset på andra områden är för stort. Och det priset kan till exempel vara, att jag måste splittra en hel familj. Då måste jag vara stark och kunna sätta mitt eget mående i andra hand. Det är det som är, att vara vuxen!
  • Åsa

Gabriella S: Att vi är skapade att leva i monogama livslånga äktenskap är knappast någon ovedersäglig sanning vare sig ur vare sig ur biologisk eller kristen utgångspunkt. Enligt de flesta biologer tycks människan vara mycket anpassningsbar men i grunden närmast "byggd" för seriemonogami. Att kristendomen varit för monogama äktenskap är det absolut vanligaste men inte det enda. Martin Luther till exempel svarade till exempel när han tillfrågades att flergifte kunde tillåtas utifrån Bibeln. (Det handlade om en europeisk furste som önskade ta en morganatisk andrahustru förutom drottningen.)

• Dripknot

Självklart ska de få göra det. Inför Gud är vi alla lika.

Homosexuella är som oss andra. Men vad jag aldrig förstått är hur de står ut med samhällets exploatering av det som är det mest privata vi har. Bara för att en kvinna attraheras av andra kvinnor och för att en man attraheras av andra män innebär inte det att de går och fluktar efter ALLA kvinnor eller ALLA män. De fungerar precis som oss heterosexuella. Är det så svårt att ta till sig och förstå?

Folk ska få ha sin sexuella läggning ifred anser jag. Ska vi hålla på och ta oss friheten att döma dem efter deras sexuella läggning så kan ju de göra samma sak mot oss. Grejen är den att den heterosexuella läggningen är ACCEPTERAD i samhället. Övriga läggningar är TABU.

• Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:14:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:00:45 följande:Vet du vad, läs bibeln. Tala om för vår gode vän Abraham att han är en sexuell avvikare som Gud borde hata. Ja, du vet. Den där gubben som tog sig en kvinna för att hans kärring torkat ut. Som han sedan slängde ut när kärringen plussade trots sin höga ålder. Han. Ska du säga att han också var en sexuell avvikare?Och vill du har fler bibliska exempel, läs bara boken noga. Monogami är inte direkt stapelvara i den gamla texten.
    Det är ju det som är det *riktigt* humoristiska med den här polygamivändningen, att polygami (till skillnad från homofobi) faktiskt *har* ett otvetydigt bibliskt stöd. Så det borde ju vara mumma för alla bokstavstrogna här inne Det är ju dessutom inte länge sedan mormonerna fortfarande praktiserade månggifte med hänvisning till att det står i Bibeln...

Nu är ju Bibelns månggifte och moderna polygama förhållanden lika långt från varandra som Bibelns ideer om sexuella ritualer är från moderna samkönade förhållanden, då, men ändå...
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-31 18:13:54 följande:
    Att du inte ska gifta dig, fine det är upp till dig. Men jag kan fortfarande inte förstå varför man som homosexuell vill gifta sig i en kyrka, man kan ju likaväl gifta sig borgeligt
    Ärligt talat, det kan inte jag heller. Litet som ett judiskt par som vill ha välsignelse från nazister. "Tja, vår övertygelse kräver att vi avskyr er, vår grundare skulle stena er, men visst..."
  • Shadilly

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 22:13:47 följande:

Ärligt talat, det kan inte jag heller. Litet som ett judiskt par som vill ha välsignelse från nazister. "Tja, vår övertygelse kräver att vi avskyr er, vår grundare skulle stena er, men visst..."
    Fast det finns ju ganska många kristna homosexuella, och är man kristen är det väl inte så konstigt om man vill ha ett kyrkligt bröllop.
    Kristna homofober är ju inte de enda kristna även om de gapar väldigt mycket.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-31 18:38:35 följande:
    Inte om de ska vara trogna sin partner, och inseminering (stavning?) och liknande är inte normal. Visst det är kanon att det finns det är verkligen inte det jag säger! Men, 2 av samma kön kan inte ensamma skaffa barn! Inte naturligt
    Vänta nu... Så ett par som inte kan få barn men inseminerar eller skaffar barn med andras hjälp är otrogna???

Otrohet är att gå bakom ryggen på någon, inte att ha sex med en annan med ens partners goda minne.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:27:22 följande:

Tror du på fullt allvar att det är sådana förhållanden vi kommer att få se om månggifte tillåts? Tillåt mig skratta! Utan då är vi verkligen tillbaka till det patriarkala samhälle som vissa i den här tråden påstår sig vara emot...
    De polysar jag känner lever ganska blandat, iallafall. Och som påpekats på andra håll - Hur "patriarkalt" samhället är bestäms inte av äktenskapsbalken. Det handlar om hur normen för uppförande och relationen mellan man och kvinna ser ut, och det kan vara rent förskräckligt eller jämställt och respektfullt, oavsett om det är ett förhållande som innefattar två eller flera.
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 22:22:19 följande:

Vänta nu... Så ett par som inte kan få barn men inseminerar eller skaffar barn med andras hjälp är otrogna???
    Jag undrar fortfarande om Gabriella med flera anser att kvinnor efter klimakteriet inte ska få gifta sig?
  • Pepparrot

Ok....

Och om man inte KAN få barn?

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:56:22 följande:

Enligt Bibeln så är det ju det äktenskapet syftar till först och främst i alla fall. Att vi ska få barn tillsammans, och försörja och uppfostra barnen tillsammans efter bästa förmåga. Men självklart måste inte alla skaffa barn! Den protestantiska kyrkan har ju aldrig förbjudit familjeplanering och preventivmedel.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?