Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

stina84 skrev 2007-08-31 13:34:33 följande:
    Det r klart att man reagerar när de vill att vi ska gå emot bibelns ord
    ...fast det är ju bara en fråga om översättning huruvida det verkligen är att gå emot bibelns ord eller inte. Om de ord som av någon obegriplig anledning översatts till "män som ligger med män" översatts som det det står istället, dvs "tempeltjänare", tempelprostituerad i ett hednatempel, så hade det varit tydligt att det inte är homosexuell kärlek Bibeln pratar om, utan avgudadyrkan.
  • Moxie
    stina84 skrev 2007-08-31 13:36:29 följande:
    Varför gifta sig i guds hus med guds välsignelse när det står KLART och TYDLIGT att homosexualitet är fel? Ni kan väl gifta er borgeligt istället och låta oss få ha våran religion ifred!
    Tänk om "Eran religion" och "min religion" är densamma, dårå (hypotetiskt - Jag är tämligen hetero lagd)? Varför ska inte en kristen homosexuell få Guds välsignelse över sitt äktenskap? Det är ju, trots allt, de skevtolkande människorna (=ni) som tycker illa vara, och inte Gud.
  • Moxie
    stina84 skrev 2007-08-31 13:40:46 följande:
    Det står klart och tydligt i bibeln, har du läst hela tråden? Flera bibelcitat är inlagda...
    Jag gör som jag brukar göra i sådana här sammahang - Jag pekar på min samlade-religiösa-utläggningar-blog:

www.familjeliv.se/Bloggar-7-9/b55981.html

Nej, jag har inte läst alla 56 sidorna i den här tråden, men om du kommit upp med något nytt bibelcitat så får du gärna lägga fram det. Annars så tror jag att jag gått igenom de vanligaste felaktigheterna där.
  • Moxie
    stina84 skrev 2007-08-31 13:52:14 följande:
    Romarna 1:24-271. Timoteus 1:9-111. Korintierna 6:9-11....några utav sidorna
    ...och du följde min länk till min blogg och läste vad som stod där?

www.familjeliv.se/Bloggar-7-9/b55981.html

De där bibelställena betyder inte vad du tror att de betyder.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-08-31 13:57:29 följande:

common people skrev 2007-08-31 13:37:30 följande:Ja, och man bör kanske försöka kopulera med någon som man faktiskt kan bli med barn med, också...
    Så barnlösa ska inte få gifta sig? Kvinnor som passerat klimakteriet ska inte få gifta sig?
  • Moxie
    stina84 skrev 2007-08-31 14:05:47 följande:
    men han sa aldrig att det är ok med homosexuallitet!
    Han sade aldrig att det inte var OK heller. Eller?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-08-31 14:13:28 följande:

Nä, han sa aldrig det. Jag tycker att det är väldigt fult att folk lägger ord i Jesus' mun som han aldrig har sagt. Speciellt när människor som kallar sig kristna gör så. Det är faktiskt att häda!
    Precis. Och, som sagt, Jesus sade heller aldrig att det inte var OK med homosexualitet, eller hur? Vem lägger ord i vems mun?

Jesus sade inte heller att det var OK att tjabba bort en eftermiddag på ett internetforum - Innebär det att vi alla är förtappade nu?
  • Moxie
    Puh84 skrev 2007-08-31 14:33:04 följande:
    Jag har all respekt åt alla människor men för den sakens skull inte deras handlingar och val i livet.
    Du vet att det där inte går ihop, va? Du kan inte separera en person och dennes handlingar och val i livet. Vem vi är som personer *bestäms* av våra handlingar och val.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:21:00 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:10:06 följande:Jaha. Ja, då vet man i alla fall var man har dig...Var snäll och FÖRSÖK åtminstone att sätta dig in i dom kvinnornas situation, som det skulle drabba! Om frun inte behagar tillräckligt mycket - hon kanske har blivit lite slapp här och där efter att ha fött MAKENS barn - så tar han bara en ny, ung fru med fasta bröst.
    Vad är det som säger att det bara skulle vara karl som toge sig en ny fru? Kan väl lika gärna vara frun som tar sig en ny man? Ung, ärtig brandman med fast rumpa - Det du!

Jag håller med om att den juridiska vigselrätten borde bort från kyrkorna. Däremot tror jag att månggifte skulle vara opraktiskt rent juridiskt - Det skulle bli rätt hårigt att skriva ihop vettiga arvslagar och liknande som inte lämnade för stora kryphål.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:38:58 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:29:55 följande:Nu är det så, att det där inte fungerar i praktiken. Människan är inte skapt så. Det blir otroligt mycket svartsjuka och hat i sådana relationer - för det är inbyggt i människan att vilja leva i par, och inte dela den älskade med någon. Att veta att man är viktigast för någon, och att han är viktigast för en tillbaka...Vi är helt enkelt SKAPTA för att leva i par, en man och en kvinna. Sedan om det är Gud eller evolutionen som har skapat oss så, spelar ingen roll. Lagstiftningen måste stödja det ändå.
    Tok heller. Däremod kan det bli juridiskt lite tokigt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?