Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-10-19 21:09:16 följande:

Jaha, så svenska kvinnor på chartersemester kn*llar inte runt..?Nu råkar jag veta att ganska många av dom faktiskt gör det, men det gör även amerikanskor, engelskor, tyskor och så vidare. Engelskorna är nog värst... Så som med alla "fördomar" så ligger det någonting i det, men det är kanske inte hela sanningen.
    Så det ligger "någonting" i att svenska kvinnor är extra lösaktiga, eftersom engelska kvinnor är de som knullar runt värst? Din argumentation är strålande. På sitt eget vis.
  • Moxie

FS, det är möjligt att det här faktiskt är ett språkproblem. Jag vet inte hur ordet Homofobi används på norska, så det kan ju vara så att det sätt du vill använda det på är naturligt för dig. På svenska, däremot, används "Homofobi" på det sätt som Blåbärspappa med flera beskriver.

Varvid det alltså är helt riktigt att säga att du och Gabriella svänger er med homofobiska åsikter.

• Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-10 20:20:00 följande:

Jag misstänker att något liknande [...] kristallnatten är på gång. Det känns i luften. Det är så många fina och bra människor som sjuder av en rättmätig vrede nu mot allt osunt som har blivit i samhället, och som de inte vet vart de ska gå med...
    Kristallnatten? Fina och bra människor???

*slår sig för pannan*
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-10 22:46:25 följande:

Nej, men man kan inte jämföra en religiös tro med en avvikande sexualitet. Faktiskt.
    Jodå. Avvikande åsikter, avvikande handlingar. Fast med skillnaden att den ena faktiskt propagerar för hat och intolerans, i det här fallet. Och det är inte den med den "avvikande sexualiteten".
  • Moxie

Free Spirit skrev 2007-11-11 01:51:24 följande:

Vet du..det hjelper ik forklare det til en som ik tror på den..
    Du vill ju inte ens förklara för den som tror, du. Du vill ju bara lite överlägset tala om för andra att du har rätt och att det inte går att föklara för dem.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-11 18:02:35 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 17:55:22 följande:Nu består ju t.ex. hela Vatikanen av extremt begåvade människor som kan läsa texterna på originalspråket som ett rinnande vatten. Och hittills har jag inte hört något om "intressanta" alternativa tolkningar från det hållet. Har du..?
    Jag har. Naturligtvis inte Ex Cathedra, men det finns gott om bildade intelligenta högutbildade katolska präster som precis som jag och VulgusProgfanum skulle tala om för dig att du snackar goja.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-13 21:08:01 följande:

Men jag SA ju, att sex på dansgolvet oavsett kön är förargelseväckande beteende och straffbart! Jag skulle säga, att det att folk överhuvudtaget kommer på en sådan idé, OCKSÅ (precis som jamsandet med de homosexuella) är en del av samma normupplösning idag. Folk får helt enkelt inte med sig den vanliga anständighetskänsla, som alla fick i sin uppfostran förut. För då skulle man inte KUNNA ha sex öppet...
    Um...Alltså..."Förut" så skedde *all* sex "öppet", åtminstone inför barnen och gamla föräldrar - Alla sov i samma rum. Som du säkert vet. Iden att det är normupplösning är en effekt av den förhatliga normupplösningen, gissar jag...

...och om du, som ju vurmar för folkdans och folkdräkter, tar och tittar lite på historierna som de gamla spelmännen berättar om hur det gick till på och runt dansbanorna, så ska du nog se att det inte är något nytt under solen där heller.

De finns, Gabriella. Det är bara att läsa och vidga dina vyer. Inte till att nuppande på dansgolvet skulle vara något eftersträvansvärt, för det tror jag inte det är vare sig i modern tid eller förr (även om det var vanligare förr, innan denna tidens normupplösning), utan till att se att din idé om "normupplösningen" och dess effekter helt enkelt är fel. Här också.

Hur gick det nu med Jesus från Armenien? Det är väl sisådär en 4000 inlägg sedan nu, eller nåt?

Det skulle ju iofs göra Jesus till landsman med Freddie Mercury. Och det vore ju roligt
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-13 21:28:16 följande:

Ur EVOLUTIONENS synvinkel, så är det ju det. För de för inte sina gener vidare! Släkten slutar med dem (om de inte har syskon som fortplantar sig). Faktum är att det är just om man BARA tror på evolutionen och INTE ALLS på kristendomen, som det är svårt att se meningen med att homosexuella ska finnas alls.
    Prata inte om Evolutionen, Gabriella. Den begriper du inte.

Du har till och med lösningen i det du skriver. Det är en evolutionärt stabil strategi att några individer inte skaffar egna barn, för att förbättra överlevnadschansen för alla barnen i gruppen. Evolution fungerar på den nära genetiska gruppen, inte strikt på individnivå.
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-16 23:07:20 följande:

*tuggar fragda* Och så stirrar folk sig blinda på muslimer och anklagar DEM för allt möjligt. DÄR har vi en RIKTIGT vidrig karl! Gå runt och demonstrera på andras begravningar, det är fan psykotiskt beteende!
    Han är riktigt, riktigt läskig. Jag är förvånad över att ingen satt en kula i honom ännu, i det där landet där de är så glada med att kånka runt skjutvapen. Men jag kan inte vapenlagarna i den stat han brukar utgjuta sig i.

(Nej, naturligtvis *vill* jag inte att han ska bli skjuten)

Folk som han, folk som dödar läkare på abortkliniker, folk som bombhotar offentliga lokaler och mordhotar människor med åsikter de inte gillar...

Det är svårt att behålla tron på att mina trosfränder på det hela taget gör världen till en bättre plats.
  • Moxie

Lyckligtvis ganska mycket. Såpass så att man blir en faktiskt, fysisk fara för sin omgivning, och såpass så att man inte själv förstår att man är det. Typ.

Lyckligtvis, därför att ett samhälle där vissa åsikter är förbjudna är ett dåligt samhälle.

• Moxie
    bbpop skrev 2007-11-18 13:38:05 följande:
    Bra citat: "- Om Gud? som de påstår? vore homofob, skulle jag inte tillbedja honom."Ja, Desmond Tutu har ju länge engagerat sig i frågan och tydligt tagit ställning mot all homofobi inom den kristna kyrkan.
    ...men han är väl en sån där smygliberal svenskkyrklig typ utan ryggrad som viker sig under vilket PK-tryck som helst...

...eller hur det nu var.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-19 10:32:27 följande:

Visst, men båda delarna blev han för sin kamp för de svartas rättigheter i sitt eget land. Och inget annat - det här andra har han börjat med nu på gamla dagar, när han antagligen fått en släng av demens...
    Oherregud. Här snackar vi respekt för andras åsikter, och respekt för andras kunskaper. Det faller dig kanske inte in att Hr. Tutu har erfarenheter av den sorts förtryck och särbehandling som du talar dig så varm för, och att han vet på sin egen kropp vad det innebär? Och att han *vet* att det inte finns någon kärlek i det, oavsett hur mycket du hittar på?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-20 05:26:38 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 22:12:52 följande:Det gjorde han ju, när det gällde budorden. Eller du kanske har missat att de står i punktform..?
    ...förutom att de inte gör det då. Och att de står flera gånger, lite olika formulerade. Och att de ord vi använder som "budord" är en efterkonstruktion, eftersom man dissade det andra budet "du skall inte göra dig någon bildstod".
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-20 05:38:54 följande:

Och VAR i Bibeln står det att man ska aga barn..?
    I flera av vishetsskrifterna. Både i predikaren och i ordspråksboken, om jag inte har helt fel för mig sedan jag läste dem senast.
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-20 07:33:42 följande:

Misogyni, fördommar, hat och att nyttja guds namn för att få kasta sten på folk är lika prevalent idag som för tvåtusen år sedan. Om Jesus verkligen lever i sin himmel är han inte en munter man, stackaren.
    Det här är fortfarande en helt fantastisk text om ovanstående. Ibland måste man till humor för att kunna säga allvarliga saker...

www.theonion.com/content/node/28151
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-20 23:11:04 följande:

Varför det är omöjligt att komma till himlen, för övrigt:God commanded, saying, Honour thy father and mother: and, He that curseth father or mother, let him die the death. -- Matthew 15:4If any man come to me, and hate not his father, and mother, and wife, and children, and brethren, and sisters, yea, and his own life also, he cannot be my disciple. -- Luke 14:26Ergo - om man inte hatar sina föräldrar har man inte en suck, men OM man hatar sina föräldrar så har man inte en suck. Man är fördömd oavsett vilket. Yaaay!
    Fast det där sista har visst lingvistiska förklaringar, har jag hört. Enligt den källan (som är en välutbildat katolsk präst och munk, så Gabriella borde vara supernöjd) så har de semitiska språken, eller hade iallafall på den tiden, svårt att uttrycka gradvisa jämförelser. Att säga något i stil med "Den som inte tycker att mitt budskap är viktigare än familjeband, den har inte det rätta drivet" är lätt på moderna språk, men på dåtida arameiska så gjorde man den typen av jämförelser/viktningar med hårda motsatspar.

Samma tjomme påpekar också, för övrigt, något som man gärna missar: Påbuden/budorden ges inte till barn. Eller, för den delen till kvinnor eller andra underlägsna varelser på den här tiden. Buden riktar sig till de vuxna männen, familjeförsörjarna. Budet "Du ska hedra din fader och moder" har inget med hur barnen ska bete sig att göra - Idén att Gud skulle rikta specifika förhållningsregler till småbarn skulle säkret vara i det närmaste hädisk - utan hur man, som vuxen och familjeförsörjare, ska bete sig mot åldriga, inte längre kapabla att sörja för sig själva, föräldrar. "Du ska hedra [sörja för, ta hand om] din fader och din moder, på det att du må leva länge i ditt land [för att du också kommer att leva länge, och så att dina barn ska ta hand om dig då]"
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-21 07:11:27 följande:

Nänänä Moxie, försök inte! Jag minns allt vad FS och GS sagt - man ska läsa som det står, och uttolkare är bara fega PK-vindflöjar. ;)
    Jupps. Och Gud Fader själv skrev minsann dessa ord, med sitt eget pekfinger. Och på svenska - Det är ett mirakel!
  • Moxie

Jag har sagt det förut - Det är något fiskigt med den där (påhittade) allmakten.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?