Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

fia sthlm skrev 2007-09-05 16:47:24 följande:

nu menade jag inte att dom är manliga till sättet eller personligheten.Känner allt för få lesbiska för att uttala mig om det dessutom.Jag menade manliga rent utseendemässigt.
    Fördomarna haglar...

Det här är faktiskt helt obegripligt för mig. Jag kan inte påminna mig en enda lesbisk person, vare sig bland såna jag personligen känner (till) eller mera "kändislesbiska" som skulle passa in på det där. Efva och Eva - ser de extra manliga ut "rent utseendemässigt"? Vad nu det betyder - Det har ju gubevars inte med kläderna att göra (fast ändå. Eller inte). Lotta Bromé? Ellen DeGeneres (sp?)?

Naturligtvis finns det Bull Dykes, men inte i större frekvens än det finns fullständigt vanliga heterokvinnor som har "manligare" struktur på ansiktsben och liknande (som väl är det enda som finns kvar av "manlighet" eftersom ingen verkar våga stå upp för någon annan åsikt). I min värld så finns den "manliga" lesbiska bara som utklädd figur i kvällspressreportage och i fåniga karikatyrer.

Nå, jag har iaf inget problem att tro på att du känner rätt få lesbiska...:)
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 17:07:43 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:33:29 följande:Du behöver också komma ut på syntfester, hör jag.
    Det räcker att gå på folkmusikfestival, tillochmed. Eller vart som helst utanför bygatan, tror jag
  • Moxie
    Ahdela skrev 2007-09-05 16:55:53 följande:
    Ta en titt på mitt fotoalbum så kan ni sedan tala om för mig om jag "ser ut som en typisk flata" ;o)
    Nämen det ser ju vem som helst att du har extra mycket MANLIGT i dig, JU! Det syns ju på din korthåriga fr...Jag menar, på dina fyrkantiga ansiktsdr...Jag menar din okurvigh...jag menar...

Näh, du är inte lesbisk *egentligen*! Du har bara tvingats till det för att någon man varit dum mot dig! Så är det nog! Hade du varit en riktig flata hade du minsann varit snaggad och burit läderkorsett, sådetså!!! Manlig läderkorsett!!!
  • Moxie
    mindless skrev 2007-09-05 17:14:25 följande:
    Stina84:Om du har skrivit att homosexualitet är onaturligt vet jag inte, men du har i alla fall invänt mot att man kan avgöra vad som är naturligt och inte, genom att titta i naturen. Och då undrar jag, hur avgör man det i så fall?
    Jo, det skulle vara trevligt. Vad är detta "naturliga" och hur avgör man vad som är "naturligt". Detsamma naturligtvis för "normalt" och, nu på sistone i tråden, "Manligt/kvinnligt" (på ett sätt som varken är kläder eller helt ute och cyklar).

Eller så kan man läsa det Dorian skriver.
  • Moxie

fia sthlm skrev 2007-09-05 16:41:38 följande:

men det finns ju extremt få heterosexuella kvinnor som klär sig i typiskt manliga kläder eller har typiska killfrisyrer?Och nu menar jag inte jeans och t-shirt eller kortklippt hår för jeans använder dom flesta och kortklippt har många kvinnor över 50 Det måste väl bero på något, vad är din egen teori? tror du det stämmer som forskarna menar?
    Vilka är dessa "Typiskt manliga kläder och typiska killfrisyrer" som man så ofta ser på lesbiska men inte på heterokvinns?

Och framför allt: Vilka forskare pratar du om här? Namn, artiklar, publiceringsdatum? Eller hittade du på dem just nu fär att verka vederhäftigare?
  • Moxie

Det är för övrigt lite roligt att i japansk kultur, om jag inte missminner mig, så ses inte "feminint beteende" som markör på homosexualitet, eller iallafall inte på samma sätt aom här. Bögstereotypen där är kroppsbyggaren - En riktigt bifftränad muskelman i badbyxor, det är bögvarning det

För er som har referensen, så: I Street Fighter II så ser vi gissningsvis Vega som varande dragen åt samma kön. En japan ser samma karaktärsuppsättning och gissar att Zangief är homofil.

...hur nu det passar in med att det är "naturligt" och "självklart" det här med "Manligt/Kvinnligt beteende"

• Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 17:24:01 följande:

Ska vi vara så bokstavstroende får ju inte en föräldralös eller en person med ens en förälder gifta sig, eftersom denne skall lämna sin far OCH sin mor. Har man inte båda är det kört.Ska man vara bokstavstroende ska man vara det fullt ut, annars är det bara hyckleri.
    För att inte tala om att man inte heller får ha kläder i blandmaterial och inte får ta upp "blandrasiga" personer i sin församling. Alls. Så om ovanstående ska vara en orsak till att homosexuella par inte får gifta sig, så ska inte heller mulatter få gifta sig. Eller föräldralösa, som sagt.
  • Moxie

fia sthlm skrev 2007-09-05 18:00:44 följande:

Ja inte är det jag som sitter och inbillar mig saker här i tråden direkt?

Sen vet jag inte en enda kvinnlig heterotjej som går med kort stubb, killkläder, killskor, utan smink baggy jeans osv.Vet många kortklippta kvinnor men då är dom rätt kvinnliga i övrigt kortklippt är inte lika med manlig.Tror du förstår vad jag menar ialf?
    Inte? Så "forskarna" som trodde att de visste saker är numera "två stycken tvprogram som gick på någon kanal någongång"? Det låter ju...stabilt. Nästan så man kan bgga en avhandling på det

Tänk, jag ser många sådana tjejer. Jag har ju förvisso inte närmare undersökt deras sexualitet, men det skulle förvåna mig mycket om så stor procent av unga tjejer var butcha lesbianer.

Men det är klart, vad vet jag? Jag jobbar ju bara på en högskola full med tusentals människor i sisådär 20-25-årsåldern, så vad har jag att sätta upp mot en lesbisk moster eller vaddetnuvar...

Sen får ni bestämma er. *Är* manligt/kvinnligt något som har med kläder att göra eller inte?
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 17:48:02 följande:

Det visar med all önskvärd tydlighet på min bild av "naturligt" - att det bara finns kulturella sanningar.
    Om du känner dig modig kan du wikipedia in dig på "cho aniki" och läsa analysdelarna i slutet av sidan
  • Moxie

fia sthlm skrev 2007-09-05 18:17:28 följande:

det kanske har med att göra att man om man är homosexuell kvinna är mer åt det manliga hållet än om man vore hetero?Kanske därför man vill se ut mer som en man vad vet jag?Vilket kanske beror på dom faktorer som forskare tycker sig se när dom forskat i ämnet?
    Men kom in i matchen och fatta att det där är dina egna fördomar, inget annat! Om du nu inte kan hitta dina "forskare" som sagt det där vilket jag betvivlar. Serru, jag kommer ihåg att jag faktiskt sett det där programmet - det var det där med fingerlängd som gnagde lite i mitt minne - men förutom det självklara att det här forskarlagets ideer inte var oemotsagda, naturligtvis, så var det ju så att det de forskade på inte alls var homosexualitet, eller hur? De undersökte hur vissa hormoner kunde styra s.k. manliga och kvinnliga *beteenden*, som agressionsbenägenhet, spatial förmåga, simultankapacitet och sådant. De hade ganska intressanta resultat, framför allt med en person som hade obestämt kön (vissa barn är liksom "mitt emellan" när de föds) som de provade att ändra hormondosen från kvinnlig till manlig på (hen var alltså tvungen att hormonbehandlas åt ena eller andra hållet för att få en könsidentitet, eftersom hen saknade relevanta körtlar) - Men det var knappast särskilt banbrytande forskning, åtminstone så det framställdes i programmet, och merdärtill så handlade det som sagt inte om sexuell läggning, utan om könstypiska beteenden.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?