Inlägg från: Pepparrot |Visa alla inlägg
  • Pepparrot

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Klart att de kan få göra det, om kyrkan är villig att "tolka" bibeln på erforderligt sätt.

Men jag förstår inte hur de kan vilja gifta sig i kyrkan.

• Pepparrot

Men å andra sidan tycker jag att jag borde ha rätt att få

hundbidrag också, istället för barnbidrag, efter som jag inte

har några barn.

Lite OT...
    Tankarna vandrade i väg apropå det här med att alla ska ha rätt att få det precis som de vill ha...

• Pepparrot

Nu förstår jag inte vad du menar.

Sofia t skrev 2007-08-31 19:24:01 följande:

Fast att dissa en sexuellägning och ha hund är ju inte samma sak och går inte att jämföras.
  • Pepparrot

Ja, nog tycker jag det.

Sofia t skrev 2007-08-31 19:27:46 följande:

Ja du skrev Tankarna vandrade i väg apropå det här med att alla ska ha rätt att få det precis som de vill ha...Jag antog att du menade att Homosexuella ska få gifta sig i kyrkan? Eller har jag fel?
  • Pepparrot

Javisst har kyrkan i väldigt hög grad bidragit till myten om att homosexualitet är något man väjer själv och att det är en synd. Minns bara pastorn på Öland med sin hemska predikan. Dock dömdes han för hets mot folkgrupp, eller liknande vill jag minnas.
    Eller som Carola som tror att det är en åkomma som kan botas med förbön.

Kinga L skrev 2007-08-31 19:24:56 följande:

Jag förstår inte hur nån kan gifta sig i kyrkan!! jag tror att det är mycket kyrkans fel att många människor inte gillar homosexuella. Jag känner inte ens någon homosexuell, men soppas mycket fattar jag att det inte är något man väljer själv. Det borde väl gud fatta!?
  • Pepparrot

Det tycker jag är väldigt synd dock...

Möjligtvis är det en dålig jämförelse- det kan du ha rätt i. Min poäng med uttalandet var kanske att det är mycket vi människor vill, men kanske att det inte alltid är genomförbart av olika skäl.
    Det var dock skrivet med glimten i ögat, vill jag förtydliga om det inte framgick.

Sofia t skrev 2007-08-31 19:34:41 följande:

ja och att få gifta sig i kyrkan är ju knappast att få alt som man vill och går inte att jämföra med att man vill ha hundbidrag som inte ens finns
  • Pepparrot

Ok....

Och om man inte KAN få barn?

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:56:22 följande:

Enligt Bibeln så är det ju det äktenskapet syftar till först och främst i alla fall. Att vi ska få barn tillsammans, och försörja och uppfostra barnen tillsammans efter bästa förmåga. Men självklart måste inte alla skaffa barn! Den protestantiska kyrkan har ju aldrig förbjudit familjeplanering och preventivmedel.
  • Pepparrot

Jag blir bara mer och mer övertygad för varje dag om att religion inte har fört nåt gott till mänskligheten.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?