• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Mian1
    Moxie skrev 2007-08-31 23:23:29 följande:
    Tja, jag länkade till honom ovan. Jag kan länka igen: www.godhatesfags.com.Har våra vänner de moraliskt högstående någon kommentar till hans budskap, tro?
    Tackar och bockar!... speciellt Bockar =)
    Babychicks skönhet är orakad!
  • Moxie

Ju mer jag funderar på det här, desto mer är det en sak som känns konstig, och det är denna:

Vad spelar det för roll?

Jag menar, såhär: Om nu Kalle och Pelle älskar varandra och vill gifta sig med varandra, och detta av någon obskyr anledning går Gud emot, då kommer det säkert att vara besvärligt för Kalle och Pelle om eller när de träffar på Gud - Visst. Men detta är ju bara en sak som borde bekymra Kalle och Pelle, och knappast någon annan, eller?

Prästen? Ja, prästen är ju en kanal för Guds välsignelse, eller något. Gör han något dåligt om han genomför en vigselritual för Kalle och Pelle? Är det någon som på allvar menar att om prästen genomför en vigsel för Kalle och Pelle, och Gud tycker illa vara...vad skulle hända? Blir paret välsignade/vigda mot Guds vilja? Knappast. Skulle det vara något, så skulle det väl vara att när Kalle presenterade sin äkta make för Gud, så säger Gud "Näha, för det gills inte, för jag skruvade av välsignelsekranen i protest. Pilutta dig!", och återigen så blir det ju Kalles och Pelles problem, inte prästens.

Blandade församlingsmedlemmar, som jag väl antar att de här varande närmast kan klassificeras som? Ja, är det något som poängteras gång på gång och i tämligen klara ordalag genom hela Bibeln, GT såväl som NT, så är det just det att det är inte människors sak att döma - Att var och en är ansvarig med sitt samvete inför Gud, och bedömningen av detta görs av Gud och ingen annan.

Så, vad är poängen?

• Niinii

Ifall jag vore homosexuell skulle jag ge kyrkan ett finger..

• Niinii

Det gör jag iallafall förrästen :p

• Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-09-01 00:36:21 följande:
    Ju mer jag funderar på det här, desto mer är det en sak som känns konstig, och det är denna:Vad spelar det för roll?Jag menar, såhär: Om nu Kalle och Pelle älskar varandra och vill gifta sig med varandra, och detta av någon obskyr anledning går Gud emot, då kommer det säkert att vara besvärligt för Kalle och Pelle om eller när de träffar på Gud - Visst. Men detta är ju bara en sak som borde bekymra Kalle och Pelle, och knappast någon annan, eller?Prästen? Ja, prästen är ju en kanal för Guds välsignelse, eller något. Gör han något dåligt om han genomför en vigselritual för Kalle och Pelle? Är det någon som på allvar menar att om prästen genomför en vigsel för Kalle och Pelle, och Gud tycker illa vara...vad skulle hända? Blir paret välsignade/vigda mot Guds vilja? Knappast. Skulle det vara något, så skulle det väl vara att när Kalle presenterade sin äkta make för Gud, så säger Gud "Näha, för det gills inte, för jag skruvade av välsignelsekranen i protest. Pilutta dig!", och återigen så blir det ju Kalles och Pelles problem, inte prästens.Blandade församlingsmedlemmar, som jag väl antar att de här varande närmast kan klassificeras som? Ja, är det något som poängteras gång på gång och i tämligen klara ordalag genom hela Bibeln, GT såväl som NT, så är det just det att det är inte människors sak att döma - Att var och en är ansvarig med sitt samvete inför Gud, och bedömningen av detta görs av Gud och ingen annan. Så, vad är poängen?
    Exakt och precis min poäng. Men hela den här grejen med "den utan synd kasta första stenen", "döm icke på att du må bli dömd själv" och att "se flisan i din nästas öga min inte bjälken i ditt eget" verkar liksom bortblåst när det kommer till Dem (vilka De nu än är som inte platsar i den kulturella normen).
  • Mallan76

Moxie 

Visst kan man tycka att en välsignelse av ett homosexuellt par bara borde bekymra de personer ifråga som gifter sig...
    Men en prästs "uppdragsgivare" är ju Gud själv. Självklart vill en präst göra sin "uppdragsgivares" vilja!
     Jag kan verkligen förstå att det måste vara svårt för icke-troende att förstå hur man vill följa vad som står i Biblen och något som kallas Gud. Någon bok som är så gammal och en Gud som man inte kan bevisa...
    Men om man upplevt att Gud är en verklighet, känt av Hans kraft och närvaro i sitt liv, är det väl inte så konstigt att man vill göra sin himmelske Fars vilja? Även om det sårar människor på köpet.
    Det handlar inte om att döma. Ingen människa ska döma står det i Biblen, det är upp till Gud själv att göra det. Ingen människa är felfri, ALLA har syndat, hetero som homo
    Alla är beroende av Guds nåd. Gud älskar alla lika mycket.
    Men till äktenskapsbryterskan sa Jesus:
     "Och inte heller jag dömer dej. Gå, och synda inte mer". Han sa aldrig: "Gå, och fortsätt synda".
    En 2-åring förstår inte varför han inte får äta godis varje dag. Men en klok förälder vet att för mycket godis på sikt är skadligt för hälsan.
    På samma sätt vet Gud vad som är bäst för oss människor och har därför satt upp riktlinjer för hur vi ska leva. För att han är god och älskar oss.
    Återigen frågar jag mej vad det är som är så fel med registrerat partnerskap som finns nu?
  • pusselbitar

Vad som är felet med registrerat partnerskap är att det är ett utanförskap. I Sverige är det olagligt att disskriminera pga av sexuell läggning, så därför borde det vara en självklarhet att vi oxå ska få ett äktenskap! Varför ska jag nöja mig med något mindre? Att ingå ett äktenskap är i stort en juridisk handling och då borde den vara till för alla! Och ja, jag vet att det för kristna är en andlig cermoni oxå. Men jag tycker inte att kyrkan ska ha rätt att instifta juridiska åttaganden när kyrkan och staten inte längre är ett. Alla äktenskap borde ingås borgligt och sedan är det valfritt att ha en cermoni i valfritt samfund.

• gealach

Hmm... nu har jag letat fram och tillbaka i denna nu ganska långa tråd, efter ett inlägg som jag är nästan helt säker på att jag läste igår. Rätta mig om jag har fel, jag hittar hur som helst inte tillbaka till det inlägget.

I alla fall - om jag nu minns rätt och läste det jag tror att jag läste så sa någon att Jesus faktiskt inte någonstans fördömer homosexualitet. I så fall - varför är det sådant tjafs om det? Om nu inte Jesus sagt något negativt om det, borde då inte kristna tycka att det är OK?

• Chloe

Precis pusselbitar!

Varför ska kyrkan ha befogenheten och makten att stifta juridiska avtal mellan individer? Och hur kan en sådan institution, som ingår civilrättsliga avtal mellan medborgare, ha rätt att diskriminera p g a sexuell läggning när det är olagligt i resten av samhället? Det går liksom inte ihop.

• pusselbitar

Nej, det rimmar riktigt illa. Och eftersom det nu är den andliga cermonin i kyrkan, att lova inför gud som är viktig, så borde det heller inte spela någon roll om det inte blir juridiskt med ett äktenskap ingått bara i kyrkan.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?