Inlägg från: gealach |Visa alla inlägg
  • gealach

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Hmm... nu har jag letat fram och tillbaka i denna nu ganska långa tråd, efter ett inlägg som jag är nästan helt säker på att jag läste igår. Rätta mig om jag har fel, jag hittar hur som helst inte tillbaka till det inlägget.

I alla fall - om jag nu minns rätt och läste det jag tror att jag läste så sa någon att Jesus faktiskt inte någonstans fördömer homosexualitet. I så fall - varför är det sådant tjafs om det? Om nu inte Jesus sagt något negativt om det, borde då inte kristna tycka att det är OK?

• gealach
    qenzo skrev 2007-09-01 13:14:40 följande:
    Jag vill fortfarande veta hur en homosexuell kan slittra familjer?
    Ja, det skulle vara intressant att veta. Den som svarar på det kan kanske reda ut det där med att homosexuella är ett hot mot samhället på samma gång.
  • gealach
    stina84 skrev 2007-09-01 13:25:14 följande:
    Det är ju inte det vi diskuterar här om homosexuella är ett hot för samhället eller inte..

Nej, men eftersom Qenzo ställer sin fråga på det sättet så låter det ju som om det är något som tagits upp i tråden och därför känns min följdfråga relevant.

Och ska man vara så petig så säger du inte ett smack om månggifte i din trådstart heller, ändå har det tagit upp många sidor.

• gealach
    Sofia t skrev 2007-09-01 14:46:59 följande:
    Men nej nej..Jg anser att sex är naturligt inte ett val okej??Visst man kan se det som att man väljer att ha sex eller inte ha sex men JAG ser det inte som så punkt. Så det är alltså okej att va homosexuell men man får inte ha sex?
    Men man kan ju välja att avstå, annars skulle jag ju försöka hoppa i säng med varenda karl jag ser bara för att de existerar?

Man väljer inte sexuell läggning, men man väljer om man ska leva ut den eller inte. Även som heterosexuell kan man ju välja att låta bli att ha sex.
  • gealach
    qenzo skrev 2007-09-01 16:31:06 följande:
    Det mest intressanta i den här tråden är att många vräker ur sig saker om homosexuella, men sedan inte svarar på motfrågor.Jag väntar ff på svar om HUR HOMOSEXUELLA SPLITTRAR FAMILJER?
    Den väntar jag också med spänning på.
  • gealach
    Liljan77 skrev 2007-09-01 16:38:31 följande:
    Hur kommer det sig att homosexuella får begravas på kyrkogården?Ok,kanske lite långsökt o ot,men man e välkommen till kyrkan för sin sista vila,men inte för att börja ett nytt kapitel i sitt liv.
    Mycket intressant jämförelse.
  • gealach
    Peippo skrev 2007-09-01 16:56:06 följande:
    Ja, väldigt intressant! Kanske dum fråga men, om man inte begarvs på kyrkogården, var begravs man då?Usch, vilken dubbelmoral. Där har man verkligen inte tänkt till!
    Även om man gått ur kyrkan betalar man en begravningsavgift eftersom det fortfarande är kyrkan som har hand om begravningsplatserna, även om man har en borgerlig begravningsceremoni. Tror inte att det finns några icke-kyrkliga begravningsplatser.
  • gealach
    Sofia t skrev 2007-09-01 16:57:43 följande:
    Jo visst borde folket få reda på exakt vad alla pengar används till. Jag betalat gärna för att kyrkorna ska kunna stå kvar mm men jag tänker inte förtsätta stödja kyrkan om det ska va så fördomsfullt. Jag förstår varför det är så många som väljer att gå ifrån kyrkan.
    Precis. Jag har gått ur svenska kyrkan, men jag går gärna in och tittar i kyrkor eftersom det är vackra byggnader och jag är allmänt intresserad av historia och konst. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala en inträdesavgift för att gå in och titta, så att byggnaderna bevaras.
  • gealach
    Sofia t skrev 2007-09-01 17:04:49 följande:
    Det som är konstigt är att du får inte gå ut på gatan och skrika att du inte tycker om homosexuella. Men så länge du är kristen är det okej.
    Ja, det är inte så lite märkligt. Gömmer man sig bakom en religiös tro kan man tydligen säga vad som helst, för då blir det de som kritiserar det man säger som är de intoleranta.
  • gealach
    Sofia t skrev 2007-09-01 17:09:53 följande:
    Mm konstigt att man kan leva kvar med just vissa saker från bibeln och inte alla.
    Ja, jag fattar inte vem som bestämmer vad i Bibeln man ska leva efter och vad som är OK att bortse ifrån.

Till exempel har ju dessa saker cirkulerat några varv runt nätet:

1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (Tredje Moseboken 1:9) Problemet är att grannarna klagar.
    2) Jag önskar sälja min dotter som slav (Andra Moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?
    3) I Tredje Moseboken 25:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar bestämt att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?
    4) Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. Andra Moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Har jag en moralisk skyldighet att göra detta själv?
    5) En av mina vänner menar att även om det är en styggelse med homosexualitet, så är det ännu värre att äta skaldjur (Tredje Moseboken 11:10) Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?”

Här får man alltid som svar att "Det där är ju Gamla testamentet, kristna lever efter Nya testamentet". OK, men det finns ju fortfarande saker i GT som en kristen lever efter, det är ju i GT vi hittar de tio budorden, till exempel...
  • gealach
    qenzo skrev 2007-09-01 17:21:02 följande:
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad en Iman är, och trots att jag min vana trogen googlade fram det så blev jag inte så mkt klokare. Enligt det jag hittat är det iaf Muslimskt och betyder "tro".Så frågan kan jag inte svara på eftersom jag inte blev klokare av det jag läste :)fia sthlm skrev 2007-09-01 16:37:17 följande:
    Det heter "Imam" och inte "Iman".
  • gealach
    Mori skrev 2007-09-01 20:15:27 följande:
    Täbder du på ALLA män?? Det gör inte jag, inte varenda kvinna heller.
    *suck*

Det jag säger är att en människa har möjligheten att avstå från att ha sex, bara för att man har en viss läggning måste man inte leva ut den. Vi agerar inte enbart utefter instinkt.
  • gealach
    Gabriella S skrev 2007-09-01 20:53:15 följande:
    Ja precis - det är det där jag har försökt förklara här...Och även homosexuella har ju möjligheten till vänskap. I andra länder - England t.ex. - är det vanligt att t.ex. två ogifta väninnor bor ihop ett långt liv. Utan att det är något sexuellt inblandat.
    Ja, en man och en kvinna som båda är hetero kan ju vara nära vänner och kanske till och med dela lägenhet utan att det är något sexuellt i deras relation.

Det blir ju ofta lite komiskt när folk tror att en person som är homosexuell vill vill hoppa på allt som rör sig. Jag har sett heterokillar bli alldeles nojiga av att en homosexuell kille pratar med dem. Men alla tjejer som pratar med dem vill ju inte ha sex med dem, så varför skulle homokillen nödvändigtvis vilja det?
  • gealach
    Mori skrev 2007-09-01 21:04:00 följande:
    Du får sucka hur mycket du vill! Det skrev smed glimten i ögat. Jag förstår mycket väl var du vill komma Men jag ser ingen skillnad på homo och hetrokärlek. Alltså, JAG tycker inte att homos ska avstå sex för att göra de som anser homosexualtet vara en synd. VILL de avstå för sin egen skull så varsågoda, men inte för att någon annan vill det. Vi måste trots allt respektera varanda. Jag respekterar att tex Gabrielle S tycker som hon gör och lever som hon gör.Och tyvärr får man som bi eller homo mycket ofta höra sådana klumåiga kommentarer som syftar till att homosexuella per automatik är översexuella och tänder på allt som rör sig.
    Jag suckar ännu mer nu. Jag ser ingen glimt i ögat någonstans i det du skrev, nämligen. Läs vad jag skriver. Och om du förstår vart jag vill komma, vad är då ditt problem? Frågan gällde från början huruvida man väljer att vara homo eller hetero. Det hävdar jag att man inte gör. Diskussionen gick sedan vidare till att fråga om man måste ha sex eller inte. Det hävdar jag att man inte behöver. Man kan - om man vill - välja att avstå. Vill man inte avstå ska man inte avstå. Tycker man att man av någon anledning ska det så ska man det. Hela diskussionen har från min sida varit helt hypotetisk. Jag menar inte att man ska avstå, men om man vill och tycker att man behöver så ska man. Ingen av oss, vare sig hetero, homo eller bi - styrs av instinkter, för det gör inte vi människor längre. Vad är så svårt?
    Tussiluskan skrev 2007-09-01 21:05:12 följande:
    Jag har inte läst tråden, så jag vet inte vad du menar. Menar du att jag som heterosexuell kvinna som gillar killar ska motarbeta detta, eller?
    1. Börja med att läsa tråden.
    2. Varför i hela friden skulle jag mena det? Om du vill "motarbeta detta" så står det dig fritt. Om du till exempel skulle ha en nymfomanisk läggning kan det ju vara opraktiskt och otaktiskt att hänge dig åt denna (sagt enbart som ett exempel som inte behöver ha det minsta med dig att göra*).
    3. Frågan gällde från början huruvida man väljer sin sexuella läggning eller inte. Och om man inte gör det, kan man välja att ha sex eller inte?

*känner ett stort behov av övertydlighet efter en dag i denna tråd.
  • gealach

Jaha, så var det dags för avslutningspratet igen då.

Det är helt riktigt att det inte är invandrarna som driver frågan, utan svenskarna själva (då jag själv är fjortonde generationens invandrare får jag nog räknas som svensk vid det här laget

Personligen vänder jag mig emot att alla ska tvingas till kyrkan på skoltid, men när det gäller just avslutningarna tycker jag det är mindre allvarligt än om man har t.ex. adventshögtider. På avslutningen används kyrkan mer som samlingslokal än som kyrka, på skolan där jag jobbar är det enda stället där vi kan få in alla 1000 elever med föräldrar samtidigt. Jag följer så klart med, det förväntas, men jag sjunger inte med i psalmer och liknande eftersom jag tycker att det strider mot min personliga tro och uppfattning.

MEN - i Sverige är kyrka och stat åtskilda sedan ett antal år tillbaka, därav debatten, skolan ska vara religiöst obunden. Det handlar inte om huruvida någon viss invandrargrupp skulle känna sig illa behandlad eller inte.

Som Åsa säger - det är inte alls tradition på alla orter och skolor att man har avslutning i kyrkan. Jag har gått på sammanlagt fyra skolor under min grundskole- och gymnasietid och på två av dem har vi haft avslutningen på skolan, i de övriga två fallen i kyrkan, och alla dessa skolor har legat i samma kommun.

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:23:13 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-02 11:20:21 följande: Oh please... har du jobbat på skola? Det har jag. Vet du hur mycket eleverna bryr sig om avslutning i kyrkan? NADA. De vill ha sina betyg och få komma ut och ha kul. Kyrkan är för de flesta, oavsett etniskt bakgrund, en lång och tråkig stund av babbel och floskler, som de gärna sluppit för litet extra sovmorgon. Så var det när jag var elev, så var det när jag var lärare.
    Jag jobbar som sagt också på skola och kan säga samma sak, visst finns det elever som tycker att stunden i kyrkan är trevlig, framför allt gäller det väl de som sjunger i kören och de som vill höra sina kompisar sjunga. Men för ganska många präglas den här stunden av otålighet för att man vill tillbaka till klassrummet, få sitt betyg och dra. Faktiskt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?