Inlägg från: fia sthlm |Visa alla inlägg
  • fia sthlm

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Nix tycker det är upp till svenska kyrkan själva och bestämma vilka dom vill viga.

Nu säger bibeln att homosexuallitet är fel så varför vill man då som homosexuell gifta sig där, det förstår jag inte?

Någon skrev en gång att det är samma sak som om en mörk man skulle vilja teckna medlemskap i kukluxklan, rätt bra liknelse faktiskt

Våran prinsessa är här
  • fia sthlm

Svenska kyrkan är separerad ifrån staten numera något som många verkar glömt i den här disskusionen.
    Vissa verkar tro att kyrkan är stadshuset?

Att säga att svenska präster skulle vara tvungna att gå emot sin egen tro, och viga homosexuella om dom tycker det är fel är ungefär samma sak som att kräva att dom skulle få viga sig i en moske?!
    Man kan väl inte tvinga folk att gå emot sin tro?

Våran prinsessa är här
  • fia sthlm

Ingen kommenterade det jag skrev jaja

Undrar om folk tycker det är lika självklart att homosexuella ska kunna kräva rätten att gifta sig i en moske eller i en pingstkyrka?
    Och om inte, vad är skillnaden?

Våran prinsessa är här
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 00:31:59 följande:
    Det finns mycket som sägs, men allt är inte sant. Det är rätt lätt att börja hata sina egna barn.Och med tanke på hur gud behandlat människan i bibelns berättelser är kärlek ärligt talat det sista jag kommer att tänka på...
    hmm, måste protestera, det är väl inte lätt att börja hata sina barn?
    Jag kan inte tänka mig något som skulle kunna få mig att hata mitt barn?
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm
    RiaRa skrev 2007-08-31 09:26:52 följande:
    fia sthlm skrev 2007-08-31 08:34:46 följande: Om en homosexuell är muslim eller pingstvän tycker jag att de ska ha rätten att gifta sig där de önskar, i en moske eller i pingskyrkans lokaler.Vad spelar der för roll? Varför skilja ut en grupp människor. Man gifter sig av kärlek med den man älskar.Vad blir nästa grej? Vi kan inte döpa barnen i kyrkan för tänk, ve och fasa, om de bli homosexuella senare i livet?! (obs ironi)
    men varför ska dom ha rätten till det?
    Dom får ju gifta sig idag vilket är bra.
    Men man kan ju tex inte tvinga muslimer att viga homosexuella muslimer i mosken när hela deras tro går emot det??
    Och varför vill man tvinga folk till det, har vi inte religionsfrihet i sverige?

Detsamma med präster i kyrkan, vill dom inte så ska dom inte behöva.
    Kyrkan, moske eller annat dylikt är inga stadshus.
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm
    Som redan HAR flera pojkvänner och/eller flickvänner. Som sagt, min flickvän har en pojkvän till utöver mig, och hon är inte längre unik. Känner många, många som lever så. Och träffar fler varje vecka på olika siter på nätet, även här.

?? har din tjej en till kille förutom dig, hur känns det? *nyfiken*
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm
    SilverSmoke skrev 2007-09-01 15:53:05 följande:
    I torsdags diskuterad vi faktiskt denna fråga på samhällskunskapen i skolan. Och kärlek är kärlek. Man kan inte förbjuda någon att vara kär i en person av samma kön. Citerar som det som en i klassen sa "Tänk om ens största drömm i livet är att få gifta sig o sen säger preästen nej du får inte gifta dig för att du är homosexuel"..
    det var konstigt uttryckt med tanke på att homosexuella får gifta sig om jag inte missat något?

Dorian
    Ska man ta bort vigselrätten för kyrkan så måste man väl göra det för alla privata instanser, arlanda flygplats, pingstkyrkan, båtkaptener osv?
    Isf ska väl ingen förutom dom i stadshuset får viga folk?
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm
    SilverSmoke skrev 2007-09-01 16:20:41 följande:
    Dom får inte gifta sig i kyrkan. Men dom får gifta sig borgligt. Eller det heter inte gifta utan partnerskap när det är homoseuella.fia sthlm skrev 2007-09-01 16:19:03 följande:
    jo jag vet, jag menade mer att bara för man vill gifta sig behöver det nödvändigtvis inte ske i kyrkan
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm

Fick inga kommentarer direkt förutom att folk förstod min poäng.
    Så jag måste fråga igen

Tycker ni att man även ska tvinga tex pastorer i pingstkyrkan, frikyrkor, imaner i moskeer att gifta folk som dom inte vill viga?
    Svenska kyrkan har visserligen varit en del av staten men nu är dom privata alltså betyder väl det att dom själva måste få välja hur dom vill ställa sig i en sån här fråga?

Våran prinsessa är här
  • fia sthlm
    qenzo skrev 2007-09-01 16:32:38 följande:
    Är det lagligt för homosexuella att viga sig i kyrkan, av en präst, så ja... Då ska denne också göra det.Varför? För att vi väl bör följa lagen, kristen som icke kristen.fia sthlm skrev 2007-09-01 16:26:57 följande:
    Javisst om det blir lagligt så måste dom ju göra det, men det är det väl inte ännu?
    Visst är det så nu att präster får viga men att de inte är tvingade?

Tycker du även att imaner ska tvingas viga människor eller pastorer i frikyrkor osv?
    Våran prinsessa är här
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?