Inlägg från: fia sthlm |Visa alla inlägg
  • fia sthlm

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

pusselbitar skrev 2007-09-01 16:38:22 följande:
     Nej, vi får inte gifta oss, vi får ingå partnerskap. för någon som går genom livet och alltid kan räkna med att kunna ta del av ALLT som samhället har att erbjuda kan det vara svårt att förstå vad som är skillnaden. Jag vet att många i den här tråden tycker att vi ska "nöja" oss med ett partnerskap. Så länge jag lever kommer jag aldrig nöja mig med mindre än någon annan. Jag tänker aldrig låta mig behandlas som en andraklassens medborgare för att jag förälskade mig i en tjej.Ja, man borde väl ta bort vigselrätten från ALLA som inte är beredda att viga oavsett sexuell läggning?
    nej just d, har du ju rätt i.
    Och det kan jag tycka är orättvist att man inte har samma förutsättningar juridiskt när man ingår partnerskap som vid äktenskap.
    Man borde ha samma rättigheter och skyldigheter mot sin partner.

Men ni som tycker att alla ska acceptera homosexuella på alla plan, ni är inte villiga själva att acceptera att andra har åsikter som går emot era?
    För det är ju indirekt vad man säger när man menar att alla som inte tycker att homosexuella äktenskap är rätt, inte ska få viga någon annan heller?
    Det finns ju folk som viger homosexuella mer än gärna idag så varför tvinga alla att göra det?
    Varför tvinga folk med en religös övertygelse att viga någon i deras KYRKA eller LOKAL, borde inte dom själva få bestämma vem dom vill viga?
    Vi har religionsfrihet i sverige men ni verkar tycka att den ska bort ?
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm

Åsa
    Ok förstår vad du menar och det kanske borde vara så som du säger.
    Visst är det så i något land redan?

Våran prinsessa är här
  • fia sthlm
    aroma skrev 2007-09-03 01:54:01 följande:
    Om man ser kyrkan som en klubb med regler och krav för att kunna bli medlem är det inte så konstigt att de kan utestänga vissa. Ingen skulle ju komma på tanken att gå med i Hammarbys supporterklubb och KRÄVA att de skulle heja på Djurgården. Då går man helt enkelt med i Djurgården istället. Så varför det är homofobiskt att tycka att man får rätta sig efter regler kan jag inte förstå.
    Nej, att man inte tycker präster ska tvingas till att viga folk dom inte vill viga har inte med homofobi att göra.
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm
    yakumo skrev 2007-09-04 10:51:48 följande:
    Jag har svårt att tro att någon kan respektera folk som tar sin "fakta" från en bok som är skriven av folk som trodde att jorden är platt.
    varför skulle dom som skrivit bibeln trott att jorden var platt?
    Våran prinsessa är här
  • fia sthlm

qenso
    Som några andra förklarat tidigare tror jag så förlåts alla synder förutom synd mot den heliga anden enligt bibeln.
    Alla synder förlåts alltså som tex äktenskapsbrott, mord, lögn osv om man uppriktigt ångrar sig.
    Men upprepar man sitt beteende om och om igen så visar man ju kanske inte att man ångrar sig?
    Tex fortsätter vara otrogen mot sin fru, fortsätter ljuga, stjäla eller liknande.

• fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:51:55 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-04 11:48:22 följande: För att de valde att anta en aristoleisk världsbild när de satte ihop bibeln, och utgick från att denne hade rätt. Och han sa att jorden var platt. Folk som sa annat fick länge på moppo.
    fast det var kyrkan som gav folk på moppo
    Det var dom som ansåg att jorden var platt och tolkade in vissa verser i bibeln som stöd för det tror jag..
    Menar bara att dom som skrev bibeln trodde antagligen inte att jorden var platt.
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-05 11:02:05 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 10:56:39 följande:
    Oh, jag känner mig absolut inte påhoppad. Klart du får hålla fast vid din teori (fördom). Men börja titta på hur heterosexuellas relationer ser ut. Är det verkligen så kvinnligt/manligt som du får det att låta? Och vad är då kvinnligt/manligt. Kan du inte ge mig din definition på kvinnligt/manligt? *nyfiken*Och det är klart du kan hålla fast i din teori när du säger att du håller fast i den när det gäller just de relationerna som ser ut så. Jag ville bara få dig att se att det finns relationer som ser ut på andra sätt även hos hetros. Jag fastnade inte för min man pga hans manlighet
    Jag måste hålla med trollbottom.
    Varför är det så farligt att erkänna att många tex lesbiska ser ut eller vill se ut som killar, är det för att det är detsamma som att säga att dom inte är normala?
    Jag vet inte nödvändigtvis om det är vanligt att den ena är mer manlig och den andra mer kvinnlig.
    Tror mer det handlar om att man som kvinna fått för mycket manligt i sig på olika sätt och därför vill se ut som en man?
    Jag vet ett ungt lesbiskt par, när jag varit borta ett tag och träffade den ena så trodde jag först på långt håll att det var en kille och förstod inte vem det var.
    Hon hade klippt sig i typiskt killfrisyr och både byxor och tröja var av typisk "kill"modell.
    Sist jag såg henne igen var hon snaggad, inte så vanligt bland heterotjejer kanske?

Tror alla fattar var trollbottom menar egentligen bara att dom inte vill erkänna det.
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 15:39:23 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 10:13:40 följande: Vad menar du med "som män?" Jag känner många heterokvinnor som klär sig som män också. De blir inte manligare för det.Eller är alla kvinnliga militärer och poliser per automatik lesbiska butchar med ens???Och om du menar att de är transvestiter, ja, då kan jag säga att det är ovanligt. Det är inte direkt vardagligt med flator som transar sig.
    Dom militärer och poliser som är hetero klär sig nog rätt kvinnliga på sin fritid när dom kommit ur uniformen skulle jag tro?
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 16:01:57 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 12:06:31 följande: Kanske beroende på att vi som inte vet vad ni pratar om UMGÅS i dessa kretsar, medan ni just INTE verkar göra det.Litet som om två storstadsungdomar som aldrig sett kor ska försöka tala om för bonden hur han ska sköta sina va...
    jag har varit ute under pride och tyckte man såg det rätt tydligt bland paren där med, men inte alla skl?
    I vissa fall såg båda likadana ut
    Andra har jag hört säga samma sak många gånger, och det är folk som varken är kristna eller kan kallas för homofober
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 16:13:23 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-05 12:23:40 följande: Med samma logik ska man inte ha rätt att rösta om man beklagar sig över den rådande regeringen!?För vi betalar kyrkoskatt, och har därmed rätt att tycka till om dess organisation och värderingar. Vill man inte ha folkets åsikter ska man sluta ta emot kyrkoskatt.
    det har du iofs rätt i dorian.
    Inte tänkt på att vi betalar (dom som vill) skatt till kyrkan.
    Det borde man ju ta bort faktiskt om man nu vill vara helt självständig.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?