Inlägg från: fia sthlm |Visa alla inlägg
  • fia sthlm

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

trollbottom skrev 2007-09-13 09:27:30 följande:
    fia sthlm Varför blir du arg för att jag inte håller med dig? Jag tolkar och vrider på saker och ting precis som du. Förutom att istället för att blint tro på det jag läser i bibeln tar jag reda på bakgrundsfakta så att jag förstår bättre vad som faktiskt står. Vad de menar. Jag tar heller otroligt sällan ut en vers ur sitt sammanhang då ett bibelord i sitt sammanhang kan handla om något helt annat än vad det kan tolkas som när den är utsliten. Och om du nu inte vet att det handlar om tempeltjänare så varför inte ta reda på det då innan du fortsätter härja. För du litar ju uppenbarligen inte på vad vi säger. Därför kan det vara dags att fråga någon du litar på istället för att få en klarhet i var en tempeltjänare var för något och varför man har skrivit som man gjort i dagens text. Du måste ju ha i bakhuvudet att det är helt meningslöst att översätta en bok som handlar om vissa saker människor idag inte har en aning om och därför inte skulle kunna förstå alls. Därför översätts vissa saker till sånt som människor vet något om. Och jag kan förklara för dig hur jag tänker iaf. Jag tycker inte det är tydligt att det är syndigt, förbjudet osv med samkönat sex, förutom i GT fast egentligen inte där heller. Bibeln innehåller dessutom en hel del annat som jag idag kan se handlar om okunskap på den tiden (som att danssjuka ansågs vara fyllda av onda andar, något vi vet bättre om idag). Själv tänker jag hålla mig till den kunskap vi har idag och låta bli att gå efter den okunskap som fanns inom många områden för 2007 år sedan. Jag förstår att med tiden förändras både samhälle och kunskapen. Men så hävdar jag heller inte att allt som står i bibeln måste följas och att det är som det står i bibeln vi måste leva. Då väljer jag hellre dom bitar i bibeln som handlar om hur vi ska leva som inte tar upp hur vårat levene ska se ut utifrån det samhälle som var då. Utan som handlar om den själsliga biten. Att inte synda mot min själ och mot mig själv
    Ok då vet jag hur du tänker.

Jag säger inte att det är något fel nu, men om man själv väljer ut dom bitarna i bibeln man tycker är bra då tror man ju isf inte att bibeln är guds ord el?
    För om bibeln består av en massa missförstånd och av en massa gamla åsikter som skrevs ner i brist på bättre vetande då kan det ju inte vara guds ord?
    Hur kan vissa delar vara gudomligt inspirerade men andra inte.

Och jag blir inte arg för att du inte håller med mig jag blir arg för att du kallar mig för homofob när jag själv inte tycker att jag är det.
    För inget av det du skrev att man är som homofob, står jag för.
    Jag ofta säga att några av dom trevligaste och roligaste människor jag träffar har varit bögar, det rimmar väl dåligt med att jag skulle känna skräck, avsky och irrationell rädsla för dom?
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 09:33:24 följande:
    fia sthlmAtt vara homofob har ingenting med bibeln att göra. Har jag sagt det?Eftersom du själv har uppmanat andra att läsa så uppmanar jag dig nu att läsa själv i ordböcker osv där det står vad homofob är. Eftersom det uppenbarligen inte räckte med att jag skrev det åt dig. Det är fortfarande tolkningsbart. Han tolkar väl det som att det står så då. Spelar det någon roll? Tex. skulle jag kunna tolka det som står i GT. "en man ska inte ligga med en man så som med en kvinna" att en man inte ska ha analsex med en man men det är okej att ha analsex med en kvinna. Fattar du, det går att tolka som man vill. Sen vet jag att det bakom lagarna i GT bland annat finns renlighetstänkande eftersom sjukdomar spreds lättare på den tiden. Därav att man som kvinna ansågs oren när hon hade mens. Eftersom när man har mens ändå är mer mottaglig för sjukdomar. Och, jo det finns många kristna som är homofober. Du är en av dom. Men uppenbarligen är det hemskt att bli kallad något man är. Varför fattar jag inte. Varför är det så svårt att stå för sina åsikter. Precis som rasister sällan står för att de är rasister. Jag fattar inte grejen med att förneka sina åsikter men ändå stå och skrika ut dom.
    Förklara då skillnaden på mig och min man om nu inte han är homofob?
    Han som jag känner varken avsky irrationell skräck osv mot homosexuella.
    Han lixom jag tolkar bibeln på samma sätt i det här ämnet.
    Jag lixom han tycker att dom homosexuella speciellt killar vi träffat är supertrevliga och sympatiska  människor.
    Han lixom jag tycker att många bögar är lite mer "fjolliga" att många lesbiska tjejer är lite mer "butch" än dom hetersexuella kvinnorna.

Förklara igen varför jag är homofob men inte han?

Och vadå stå och skrika ut dom.
    Är det att skrika ut sina åsikter att hänvisa till några bibelverser i bibeln?
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 09:39:39 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 09:28:35 följande: Att det inte är svart eller vitt. Och jag väljer att tro på de bitar som handlar om kärlek till sin nästa. Att kärleken är det största.Sen när man läser breven (som du har tagit verser ifrån) så måste man också ta in aspekten om vad som hände i församlingen som brevet är skrivet till, hur såg den ut, vad levde de i för samhälle, vilka problem hade dom där. Vilken vägledning behövde de osv. Därför går det inte heller där att bara läsa en vers och säga "jaha, dom gillar inte bögar". Eller ja, det går men jag själv tycker det känns bättre att ta reda på varför det står som det står i breven genom att forska och ta reda på vad det var för församling osv. (frågorna ovan). Främst för att jag är grymt nyfiken och för att jag inte sväljer saker med hull och hår. Jag har blivit uppfostrad att tänka kritiskt.
    Ok det är ju bra att du tänker kritiskt.
    Jag har själv blivit uppfostrad att inte dömma katten efter håren, dvs att inte berätta för andra människor vad dom tänker och tror.
    och att först lära känna människor innan jag dömmer någon.
    Första intrycket är sällan rätt är min erfarenget av människor.

Men nu finns det ju många kristna teologer som inte tolkar bibeln på det sätt du gör är alla dessa som tolkar bibeln annorlunda homofober då för att dom inte tycker att bibeln är för samkönat sex?
    Det finns ju dom som tolkar det så men ändå tycker att det är kärleksbudskapet som är det viktiga är dom oxå homofober?
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 09:43:04 följande:
    fia sthlm Eh, nä bibeln är inte Guds ord. Bibeln är inte skriven av Gud utan skriven av människor. NT är skriven av människor, vissa som följt Jesus och skrivit ner sin version av vad de varit med om och vad Jesus sagt. Andra dela i NT är brev, skrivna till församlingar av lärjungar, alltså människor. Även GT är skrivet av människor. Ofta i efterhand dessutom. Så jo, texterna är präglade av den kunskap och det samhällde de levde i då.
    Ok jag menade mer om bibeln var insiprerad av gud, jag vet ju att han inte skrivit den
    Tror du inte bibeln är gudomligt inspirerad?

Och om det bara är människor tankar, vart kommer gud in i det hela och hur vet man vad i bibeln man ska följa om man inte tror sig veta att ens det som står om jesus i nt är 100% sant?
    Hur vet man vad man ska sålla bort och vad man ska till sig?
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 09:45:24 följande:
    fiaJag kan inte säga något om din man eftersom jag inte pratat med honom. Vad du tycker har jag läst nu i flera sidor och du har en hel del fördomar mot homosexuella. Hur de ser ut, hur deras relationer ser ut osv. Men om han tycker och säger precis som du så är han också homofob. Värre än så är det väl inte. Sen behöver det i sig inte betyda att du inte skulle tycka om de homosar du träffat.
    Jag minns inte att jag skrivit någonting om hur deras relationer ser ut?
    Tror helt seriöst du blandar ihop mig med andra som skrivit i tråden?
    Annars får du gärna berätta vad du syftar på med relationer?

Och ja jag tycker att dom ofta ser ut mer butch eller feminina som jag skrev tidigare.
    Du menar seriöst att man är homofob då ska jag hälsa min man han som tycker alla som fördommer homosexuella är dumma i huvudet  *garv*
    Kanke gör jag det för att jag hela tiden fått den "fördommen" bevisad för mig isf.
    Har haft såna frisörer, tjejer på jobbet, har haft en kille och en tjej i skolan som blev homosexuella som vuxna det var ingen som var förvånad över det, alltså det var rätt tydligt ifrån 1-a klass redan.
    Och jag hängde ihop med den tjejen i skolan ända fram till 9-an när vi böt skolor.
    Kan du tänka dig, fast jag redan då trodde att hon ev kunde vara homosexuell.
    Hon var nämligen än av dom roligaste tjejekompisar jag haft.

Jag höll inte med dig när vi disskuterade killar i kjol eller smink heller, är det oxå det som gjort att du tycker jag är homofob för att jag inte höll med dig?
    Det var skillnaden nämligen du såg många killar på stan i kjol jag ser aldrig, du tyckte att homosexuella tjejer och killar ser precis ut som hetero att man inte kan se skillnad.
    Jag tyckte tvärt om.
    Så jag får alltså heta homofob pga att vi har olika åsikter?
    Men bra då vet jag isf varför du kallar mig homofob.
  • fia sthlm

för övrigt måste jag tillägga att jag tycker det är skitsnyggt med dregenkillar som sminkar sig.
    Men för det så ser jag inte en massa såna på stan..tyvärr

• fia sthlm
    Alexiaa skrev 2007-09-13 10:09:03 följande:
    Man kan inte se på en människa om de är homosexuell, det är sterotypen som medi visar upp!Många är precis som oss andra, vissa homosexuella killar älskar sport och har själv spelat det och inte alls är inne på "schlager" samtidigt som vissa homosexuella tjejer gillar smink och kläder och vill vara femininina.Så det är en bild som media framställer mycket...
    jo det håller jag med om att det är väl oftast dom som syns i media kanske.
    Men jag tycker mig sett det i min vardag med, men kanske bara råkat bli så att jag stötit på homosexuella som bekräftar det jag tror?

Gjort en omröstning om det nu ialf
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 10:14:38 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 09:43:37 följande: Jo, det finns teologer som tolkar bibeln på annat sätt än jag. Det finns teologer som tolkar den som jag
    och dom är homofober som tolkar det annorlunda?
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 10:20:48 följande:
    AlexiaaJa, men uppenbarligen har jag fel när jag säger att det är så. Tänka sig, så fel jag hade. Självklart är 99% av alla flator butchiga och 99% av alla bögar fjolliga. Åh, varför har jag inte sett det när jag är på gayklubbarna, på pride osv. Dumma jag!fiaNär du beskrev hur en flata var, såg ut så beskrev du precis hur jag såg ut och klädde mig för några år sedan. Jag är inte flata för det. De flator jag känner, har träffat, har sett har helt vanliga kläder som vem som helst. Mer eller mindre modemedvetna som vem som helst. Självvalt eller inte...
    Jag har inte skrivit att 99% av alla homosexuella ser ut precis så.
    Du fick det o låta som att ALLA homosexuella ser precis ut som heterosexuella, vilket jag inte håller med om alls.

Sen har jag skrivit att självklart finns det tjejer med kort hår osv som är hetero alla kvinnor över 60 har ju typ kortklippt för den delen
    Men det är inte i håret det ligger utan hela intrycket man får.
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 10:22:10 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 10:16:56 följande: Va? Ja, har dom fördomar mot homosexuella så är de homofober. Fattar inte vad du är ute efter? Att jag ska säga att alla som tolkar bibeln att homosexuella är syndiga är homofober. Tja, då är dom väl det då. Nöjd?
    Är det så svårt att förstå vad jag är ute efter?

Enligt dig är jag homofob fast jag inte har fördommar mot homosexuella så då måste det ju bero på att jag tolkar bibeln annorlunda än dig?
    Men nu är jag nöjd.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?