tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
trollbottom skrev 2007-09-13 09:27:30 följande:
fia sthlm Varför blir du arg för att jag inte håller med dig? Jag tolkar och vrider på saker och ting precis som du. Förutom att istället för att blint tro på det jag läser i bibeln tar jag reda på bakgrundsfakta så att jag förstår bättre vad som faktiskt står. Vad de menar. Jag tar heller otroligt sällan ut en vers ur sitt sammanhang då ett bibelord i sitt sammanhang kan handla om något helt annat än vad det kan tolkas som när den är utsliten. Och om du nu inte vet att det handlar om tempeltjänare så varför inte ta reda på det då innan du fortsätter härja. För du litar ju uppenbarligen inte på vad vi säger. Därför kan det vara dags att fråga någon du litar på istället för att få en klarhet i var en tempeltjänare var för något och varför man har skrivit som man gjort i dagens text. Du måste ju ha i bakhuvudet att det är helt meningslöst att översätta en bok som handlar om vissa saker människor idag inte har en aning om och därför inte skulle kunna förstå alls. Därför översätts vissa saker till sånt som människor vet något om. Och jag kan förklara för dig hur jag tänker iaf. Jag tycker inte det är tydligt att det är syndigt, förbjudet osv med samkönat sex, förutom i GT fast egentligen inte där heller. Bibeln innehåller dessutom en hel del annat som jag idag kan se handlar om okunskap på den tiden (som att danssjuka ansågs vara fyllda av onda andar, något vi vet bättre om idag). Själv tänker jag hålla mig till den kunskap vi har idag och låta bli att gå efter den okunskap som fanns inom många områden för 2007 år sedan. Jag förstår att med tiden förändras både samhälle och kunskapen. Men så hävdar jag heller inte att allt som står i bibeln måste följas och att det är som det står i bibeln vi måste leva. Då väljer jag hellre dom bitar i bibeln som handlar om hur vi ska leva som inte tar upp hur vårat levene ska se ut utifrån det samhälle som var då. Utan som handlar om den själsliga biten. Att inte synda mot min själ och mot mig självJag säger inte att det är något fel nu, men om man själv väljer ut dom bitarna i bibeln man tycker är bra då tror man ju isf inte att bibeln är guds ord el?
För om bibeln består av en massa missförstånd och av en massa gamla åsikter som skrevs ner i brist på bättre vetande då kan det ju inte vara guds ord?
Hur kan vissa delar vara gudomligt inspirerade men andra inte.
Och jag blir inte arg för att du inte håller med mig jag blir arg för att du kallar mig för homofob när jag själv inte tycker att jag är det.
För inget av det du skrev att man är som homofob, står jag för.
Jag ofta säga att några av dom trevligaste och roligaste människor jag träffar har varit bögar, det rimmar väl dåligt med att jag skulle känna skräck, avsky och irrationell rädsla för dom?