Inlägg från: fia sthlm |Visa alla inlägg
  • fia sthlm

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-12 19:31:24 följande:
    Det står också i bibeln att det är fel med rikedom. Jag har ännu inte hört någon kräva att rika inte ska få gifta sig i kyrkan.Eller att kyrkan, för all del, velat ge bort alla sina rikedomar.Lustigt vad selektivt man läser bibeln.
    det står inte att man inte får vara rik, om du vet vem job var så var han extremt rik och hade ett speciellt band med gud.
    Många rika kungar i bibeln som var troende osv.
    Det står däremot att det är svårare för en rik man att tjäna gud ungefär, inte att det är fel.
    Mori skrev 2007-09-12 19:29:49 följande:
    Lite så känner jag också. Det går finfint att viga ett par som skaffat barn innan äktenskapet. Det går jättebra att döpa ett barn vars föräldrar ger blanka f*n i kyrkan. Det går bra att göra lite vad som helst, men inte viga två kvinnor..... Förstår att det av vissa anses vara skillnad mellan detta, eftersom de homosexuella inte ångrar sig, och som det så fint skrevs tidigare i tråden att de ändå tänker gå hem och ha bröllopsnatt. Men vad vet prästen om de synder de hetrosexuella par som vigs har i planerna?
    en präst kan ju aldrig veta vad det är för personer som dom viger.
    Han kan ju inte veta om mannen/kvinnan dagen efter bröllopet har tänkt att gå och besöka sin älskarinna el dylikt om dom inte berättar det.
    Skillnaden är väl att prästen i ett fall där han viger homosexuella (om han tycker det är fel) med största säkerhet vet vad dom kommer göra som gifta.

Någon skrev att man borde ta bort all vigselrätt förutom den borgerliga, och det kanske inte är en dum ide ialf, så kan alla få väldignelse på vilket håll dom vill sen.
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-12 19:27:18 följande:
    Och i samma del av bibeln står det att man sak sälja sin dotter som slav, stena ungen om den bråkar, stena kvinnor som går till kyrkan under mens eller kvinnor som bär annat än bomull. Förklara varför de bitarna inte längre gäller, varför vissa stycken ska hållas hårt på men andra inte. För du citerar gamla testamentet där.
    tror många redan svarat på liknade frågor några gånger?
    Men i nt står vad av dom gamla reglerna som gäller och inte gäller.
  • fia sthlm
    Men nu är du ju där igen. "Kan du inte läsa?" "Det står ju klart och tydligt att..." osv. Varför denna nedlåtande attityd gentemot människor som har en annan syn på saken än du?

-Ja och att kalla folk i tråden om och om igen för homofober för att dom har andra åsikter än du det är ju inte ett dugg nedlåtande?

Man ska inte kasta sten i glashus, hört talas om det?
  • fia sthlm

Rom 1:24
    P   

Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra.

Rom 1:25

De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen.

Rom 1:26
    P   N

Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt,

Rom 1:27

likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

Rom 1:28
    P   

Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras,

-------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Tim 1:9
    P   

och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare,

1 Tim 1:10
    P   

för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran.
    ---------------------------------------------------

1 Kor 6:9
    P   

Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män,

1 Kor 6:10

inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare — ingen sådan får ärva Guds rike.

Sådär, det vad var jag kunde hitta i NT ang att inte ha sex med någon av samma kön.
    Det var allt jag hittade vet inte om det finns fler?
    Var det dom här verserna som ni menar är tolkningsbara?
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-12 23:23:11 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-12 20:00:23 följande: Job är, som så mycket annat, GT. Jesus, som är NT, och enligt folket här är den nya lagen, sa att rika inte har en papperslapps chans i helvetet att komma till himlen. Något med nålsögon och kameler, vill jag minnas.Såvida du inte tänker mena på att GT fortfarande gäller, då har vi en helt annan diskussion.
    ?
    Det står ingenstans att det är fel att vara rik, visa gärna vilken vers du syftar på isf.
    Det är svårare för en man att komma in i guds rike än för en kamel att gå igenom ett nålsöga eller nått liknande står det.
    Ska leta reda på det..
  • fia sthlm

dorian

Matt 19:16
    P   

En ung man som ägde mycket
    Då kom en man fram till honom och frågade: ”Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?”

Matt 19:17
    P   

Jesus sade: ”Varför frågar du mig om vad som är gott? Det finns bara en som är god. Men vill du gå in i livet, så håll budorden.” —

Matt 19:18
    P   

”Vilka?” frågade han, och Jesus svarade: ”Dessa: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt,

Matt 19:19
    P   

Visa aktning för din far och din mor och Du skall älska din nästa som dig själv.

Matt 19:20

Då sade den unge mannen: ”Allt detta har jag hållit. Vad är det som fattas?”

Matt 19:21
    P   

Jesus svarade: ”Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.”

Matt 19:22

När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.

Matt 19:23
    P   

Men Jesus sade till sina lärjungar: ”Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket.

Matt 19:24

Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”

Matt 19:25

När lärjungarna hörde det blev de bestörta och sade: ”Vem kan då bli räddad?”

Matt 19:26
    P   

Jesus såg på dem och sade: ”För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt.”

Matt 19:27

Då sade Petrus: ”Vi har ju lämnat allt och följt dig. Hur blir det då för oss?”

Matt 19:28
    P   N

Jesus svarade: ”Sannerligen, vid världens återfödelse, när Människosonen sätter sig på härlighetens tron, skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.

Matt 19:29

Var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen och ärva evigt liv.

Matt 19:30
    P   

Många som är sist skall bli först, och många som är först skall bli sist.

• fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 08:49:30 följande:
    fia sthlmVarför detta kastande av bibelverser? Har du ingen större respekt för våran bibel än att slänga den i huvudet på folk? Det går att radda upp vers efter vers som kan tolkas som att de är mot homosexualitet. Det går även att slänga upp vers efter vers som tolkas att de är för. Det går dessutom att slänga upp samma verser. Förutom det så är det helt meningslöst att slita en bibelvers ur sitt sammanhang, sin historia osv. Det säger ingenting. Tragiskt att du har ett behov av att använda bibeln så. För mig är det att missbruka bibeln och Guds ord. Och det är inte att kasta sten i glashus att kalla er för homofober. Det är vad ni är. Stå för det då istället. Varför agera, tycka och tänka som en homofob men sen inte kunna stå för det? Fegt!StinaDet går fortfarande inte att säga att DET STÅR i bibeln. Det är tolkningsbart. Så varför inte respektera att det finns en annan sida, andra åsikter, ett annat sätt att tolka och tro på? Varför är ditt sätt det rätta? (och jo, jag känner också en hel del utbildade, därav en hel del lärare på THS)
    Jasså, varför har du fått för dig att jag är homofob?
    Förklara gärna vad jag uttryckt som gjort att du fått för dig det?
    Vad betyder ens homofob?

Och aldrig kan du bli nöjd, alltid ska allting tolkas och vridas på till det negativa vad man än skriver!
    Dorian och flera andra, har flera gånger skrivit att man bara ar verser ifrån bibeln när man tolkar att homosexuallitet skulle vara fel.
    Alltså att det inte har stöd i nt.
    Av den anledning letade jag reda på dom bibelverser i nt som "kan" stödja det som står i GT!!!!
    Jag tycker dom säger samma sak som det som står i gt.
    Därför undrar jag hur ni andra tolkar det som inte tycker att dom verserna fördömmer att man har sex med någon av samma kön?
    Och visst historia bakom är bra att kunna.
    Moxie skrev förut att dom verserna handlade om tempelprostituion, och det kanske dom gör vad vet jag?
    Men även om dom handlar om det så framgår det rätt tydligt tycker jag, att det är fel med samkönat sex isf (enligt bibeln) oavsett hur man utövar det?
    Och om man inte får klistra in bibelverser i disskusionen eller ens disskutera vad dom kan betyda varför då en disskutera frågan över huvud taget.
    Och på vilket sätt respekterar jag inte bibeln genom att klistar in några verser av den här i forumet??
  • fia sthlm
    apflickan skrev 2007-09-13 08:57:57 följande:
    Det finns väldigt många starkt troende homosexuella, lika så homosexuella - transexualle och bisexualla präster. Det finns väligt många präster inom svenska kyrkan i dag som vill viga homosexuella och andelen som i dagens lägen välsignar är minst lika många.Ni pratar om präster och kyrkan som en homogen grupp. Villken det inte direkt är. Det finns stora motsättningar även där om vad som är rätt / fel. Vad som står i bibeln kontra om homosexuallitet är synd osv. Den delen av prästerna som vill viga oss, som vill låta oss gifta oss i kyrkan och dem präster som själva tillhör en hbt-grupp. Ska dem inte få göra det för det finns motsättningar inom kyrkan om vad som är rätt och fel?
    Tycker alla präster ska få viga vem dom vill, men dom som inte vill viga och det gäller i alla sammanhang utöver kyrkvigslar, ska inte behöva tycker jag.
  • fia sthlm

trollbottom

Min man är inte troende han har ingenting emot homosexuella och tycker inte det är fel att vara det.
    Men han har läst bibeln litegrann och tycker det han läst tyder på att det enligt den är fel.
    Något han och många andra icketroende ogillar med bibeln.

Är han oxå homofob då för att han tolkar bibeln likadant?
    Vart går gränsen för att vara homofob, måste man vara troende för att kallas det, måste man ogilla homosexuella?
    Förklarar gärna ?

• fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 09:16:51 följande:
    homofob, ett allmänt starkt ogillande som, utan inslag av kraftig irrationell rädsla, riktar sig mot homosexuella/homosexualitet (källa: wikipedia)Homofob, skräck eller avsky för homosexualitet (källa: bonniers svenska ordbok)Ja, tror att det räcker med den förklaringen till varför du är homofob. Det är väl för tusan inte värre än att erkänna att man är det. Du är homofob, har fördomar mot homosexuella som inte är relevanta till de fakta som finns. Jag har fördomar mot andra saker och skulle jag ha fördomar mot homosexuella skulle jag också få kalla mig homofob.
    ok inget av det du skriver stämmer på mig men jag är ändå homofob enligt dig för du vet väl bäst?
    och du känner väl antagligen mig bättre än vad jag känner mig själv?
    Är du alltid lika dömmande när det gäller folk du inte känner?

Jag känner varken rädsla, skräck eller avsky för homosexulla?
    Jag har inga fördommar heller vad jag vet.
    Det enda jag kommer på som du skulle kunnat tolka som att jag har fördommar är ju isf att jag tycker att många av lesbiska tjejer ser mer killiga ut i sin klädsel och stil.

Men om det är ett kriterium för att vara homofob då vet jag väldigt många okristna som skulle kunna kallas homofober isf.
  • fia sthlm

Så hur tolkar du det som står i nt eftersom vi kom bort ifrån ämnet?
    Du bygger ju dina åsikter på historia skrev du, så hur har du kommit fram till att verserna i nt ska tolkas?

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?