Inlägg från: Auris |Visa alla inlägg
  • Auris

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Jag har inte läst hela tråden utan svarar på TS.
    Jag anser att vi borde få en borgerlig vigselakt som är lika för alla. När det gäller de religiösa cermonierna har jag däremot svårt att se hur vi ska kunna tvinga alla samfund att viga även personer av samma kön. Svenska kyrkan kan vi möjligtvis övertyga om en sådan sak men vi kan knappast få alla frireligiösa, katolska, ortodoxa och muslimska samfund att också viga homosexuella. Som jag ser det har vi två alternativ. Antingen tar vi helt bort vigselrätten för de religiösa samfunden och har enbart borgerlig vigsel eller så låter vi det vara upp till varje samfund att bestämma vilka man ska viga eller inte viga.

Det finns mycket homofobi inom de religiösa samfunden men det handlar också om urgamla ritualer som är svåra att ändra på. Jag har diskuterat den här frågan med flera präster som alla har mycket svårt att tänka sig att viga två personer av samma kön. De har inget emot homosexuella och har homosexuella församlingsmedlemmar men just den kyrkliga vigseln anser de vara en akt mellan en man och en kvinna. Det finns säkert andra präster utanför min bekantskapskrets som mycket väl kan tänka sig att viga homosexuella om den möjligheten införs.

Jag är själv kristen och jag har egentligen lite svårt att förstå argumenten för att man inte ska viga homosexuella men jag anser också att en kyrklig vigsel är en religiös akt där det är det enskilda samfundet som måste bestämma hur man ska ha det. Att genom lagstiftning tvinga präster och andra religiösa ledare att viga personer av samma kön om de inte anser det förenligt med deras tro är både omöjligt och dumt.

• Auris

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:24:27 följande:

Som sagt, man ska inte tvinga någon till någonting. Men man ska låta de pastorer, präster, imamer etc som VILL viga homosexuella få göra det. Nu får de ju inte det heller. Friheten bör väl kunna gå åt båda hållen i det här fallet.
    Där håller jag med fullständigt. Jag tycker det är märkligt att vi fortfarande inte har en borgerlig vigselakt som är lika för homo- och heterosexuella och jag tycker det är lika märkligt att vi inte ens har möjligheten för det samfund som så skulle vilja att viga homosexuella.
  • Auris
    Bellbox skrev 2007-09-01 23:45:43 följande:
    Absolut! MEN; det där snacket om att det då inte ska bli en "juridisk" vigsel i kyrkan (utan att ALLA då måste gifta sig borgerligt innan kyrko-vigseln) köper jag inte!!Tycker snarare att ALLA vigslar då ska vara juridiskt bindande i kyrkan så som det är; varför ändra ALLA till det sämre?? Förstår ni hur jag menar?
    Väldigt många länder har det ju så och det verkar funka. Fördelen är att då kan samfunden ha sin rit hur de vill utan att staten behöver ha åsikter (dvs de som inte vill viga homosexuella kan låta bli och de som vill viga homosexuella kan göra det) Nackdelen är att det blir mer byråkrati för alla som ska gifta sig.

Om man skulle bestämma att den som förättar vigsel ska behandla alla lika och därmed även viga homosexuella par så skulle sannorlikt väldigt många samfund avstå från vigselrätten och i stället låta alla gifta sig borgerligt för att slippa viga homosexuella. Om man vill behålla den juridiskt bindande kyrkliga vigseln måste man nog lämna det upp till varje samfund att bestämma om man viger homosexuella eller inte. Det ska bli intressant att se hur Svenska Kyrkan och andra samfund ställer sig i den situationen.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?