tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Jag har inte läst hela tråden utan svarar på TS.
Jag anser att vi borde få en borgerlig vigselakt som är lika för alla. När det gäller de religiösa cermonierna har jag däremot svårt att se hur vi ska kunna tvinga alla samfund att viga även personer av samma kön. Svenska kyrkan kan vi möjligtvis övertyga om en sådan sak men vi kan knappast få alla frireligiösa, katolska, ortodoxa och muslimska samfund att också viga homosexuella. Som jag ser det har vi två alternativ. Antingen tar vi helt bort vigselrätten för de religiösa samfunden och har enbart borgerlig vigsel eller så låter vi det vara upp till varje samfund att bestämma vilka man ska viga eller inte viga.
Det finns mycket homofobi inom de religiösa samfunden men det handlar också om urgamla ritualer som är svåra att ändra på. Jag har diskuterat den här frågan med flera präster som alla har mycket svårt att tänka sig att viga två personer av samma kön. De har inget emot homosexuella och har homosexuella församlingsmedlemmar men just den kyrkliga vigseln anser de vara en akt mellan en man och en kvinna. Det finns säkert andra präster utanför min bekantskapskrets som mycket väl kan tänka sig att viga homosexuella om den möjligheten införs.
Jag är själv kristen och jag har egentligen lite svårt att förstå argumenten för att man inte ska viga homosexuella men jag anser också att en kyrklig vigsel är en religiös akt där det är det enskilda samfundet som måste bestämma hur man ska ha det. Att genom lagstiftning tvinga präster och andra religiösa ledare att viga personer av samma kön om de inte anser det förenligt med deras tro är både omöjligt och dumt.