• Ostkustens Pärla

Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

Försöker härmed starta en tråd för oss som upplevt att allra första graviditeten slutade i missfall. Jag tror nämligen att detta kan väcka helt andra frågor och funderingar än när man får missfall när man redan har barn. Självklart är båda situationerna lika ledsamma, men har man redan fött ett eller flera barn vet man ju iallafall att kroppen har funkat förr, och det ger ju en gnutta hopp att det kommer gå bra nästa gång...

Att allra första graviditeten slutar i missfall kan väcka tvivel om den egna kroppen. Kommer jag nånsin kunna få barn? Kommer det sluta med missfall varje gång? Är det nåt fel på mig?

Ja, ni har säkert egna funderingar. Dela med er, diskutera, peppa, trösta!

• Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!
  • barnlangtanivf

Hej! Jag och en vän har startat en podd - Ruvarpodden - om barnlöshet, barnlängtan och IVF där vi pratar fritt om våra känslor kring IVF och barnlöshet och vår resa mot barn - podden finns på Itunes, soundcloud, och Acast, och överallt där poddar finns. Vi tycker att det är så viktigt att det börjas prata om barnlöshet, som är så vanligt - även bland unga par! Vi skulle bli hemskt glada om ni ville lyssna och rekommendera till andra. Nytt avsnitt kommer varje torsdag! kram

• saijda

ej, hoppar in här om det är okej!

Första försöket med första barnet men var och gjorde VUL idag. Fick konstanterat missfall :(

Någon som vet om man måste vänta tills nästa mens eller om man kan försöka igen direkt? :0

• sushi129

Jag fyllde precis 15,efter typ en vecka efter min födelsedag började jag må illa,speciellt på morgonen. Jag hade haft mycket sex innan så tänkte för mig själv "är jag gravid?"

Bestämde mig för att berättas för min kille och vi gick och köpte graviditetstest,det visade sig att jag va gravid. Samma dag gick jag och berätta för min mamma. Hon va lite sur men hon förstog och tog det relativt bra. Efter cirka en månad (4 veckor) så började jag få ont i magen,frågade mamma varför men hon sa att man kan ha det när man är gravid så tänkte inte mer om det...

Efter en till vecka började jag få riktigt ont,sa det till mama och fick akut tid hos en gynekolog. Va skiträdd,trodde jag skulle dö eller nåt. Fick inte direkt någon svar av gynekologen dock. När jag kom hem på kvällen så sa jag till mamma att det gör jätte ont. Hon säger att det kan va början till missfall. Jag får panik och googlar runt,och här är jag. Slutade med att jag skriver här,vet inte om det är missfall men bryr mig inte så jätte mycket. Kommer änså göra abort för jag är för ung för att ta han om ett barn,kan knappt ta hand om mig själv :/

Undrar dock om någon vet nåt som kan va bra att veta :)

• Sassa4
    saijda skrev 2018-01-19 16:15:17 följande:

ej, hoppar in här om det är okej!

Första försöket med första barnet men var och gjorde VUL idag. Fick konstanterat missfall :(

Någon som vet om man måste vänta tills nästa mens eller om man kan försöka igen direkt? :0

Man kan försöka med en gång om man vill. Men det brukar oftast rekommenderas att man ska vänta en mens för då är det lättare att hålla koll på när man blev gravid, om man skulle bli gravid snabbt igen.
  • saijda
    Sassa4 skrev 2018-02-09 02:22:04 följande:

Man kan försöka med en gång om man vill. Men det brukar oftast rekommenderas att man ska vänta en mens för då är det lättare att hålla koll på när man blev gravid, om man skulle bli gravid snabbt igen.

Okej, men det finns inga risker, utan bara svårare att räkna ut när det blev till? :)

Har BIM idag och ingen mens i sikte och tempen ligger stadigt, precis som förra gången, och symtomen är också samma som förra gången jag var gravid. Är riktigt nervös <3
  • saijda

BIM igår och fortfarande ingen mens i sikte. Samma symtom som förra gången jag plussade. Är riktigt nervös! :0

Har tester hemma men inte vågat ännu.. :(

• Sassa4
    saijda skrev 2018-02-09 08:28:32 följande:

Okej, men det finns inga risker, utan bara svårare att räkna ut när det blev till? :)

Har BIM idag och ingen mens i sikte och tempen ligger stadigt, precis som förra gången, och symtomen är också samma som förra gången jag var gravid. Är riktigt nervös <3

Nej inga risker. Är din kropp redo för en graviditet så kommer du bli gravid.

Spännande! Hoppas det blir ett plus! :)
  • saijda
    Sassa4 skrev 2018-02-11 14:21:33 följande:

Nej inga risker. Är din kropp redo för en graviditet så kommer du bli gravid.

Spännande! Hoppas det blir ett plus! :)

Åh tack för svaret! :)

Mina symtom (då och nu) är extrem trötthet, illamående, huvudvärk, svullen mage, brännande och stickande känsla i äggstockarna samt brösten, spindelnät på brösten och tryckande känsla i ryggen (länd typ). Dessutom verkar min hårbotten bli fetare än vanligt och mer koncentrerat urin (förlåt för detaljer!) :0

Har fortfarande inte fått min mens. Är nervös!

Hoppas på ett pluss för oss alla <3
  • Sassa4
    saijda skrev 2018-02-11 15:18:48 följande:

Åh tack för svaret! :)

Mina symtom (då och nu) är extrem trötthet, illamående, huvudvärk, svullen mage, brännande och stickande känsla i äggstockarna samt brösten, spindelnät på brösten och tryckande känsla i ryggen (länd typ). Dessutom verkar min hårbotten bli fetare än vanligt och mer koncentrerat urin (förlåt för detaljer!) :0

Har fortfarande inte fått min mens. Är nervös!

Hoppas på ett pluss för oss alla <3

Låter ju lovande! Ta ett test! :) Jag tog mitt test samma dag jag skulle fått min mens och det visade ett fint plus. Så du borde absolut kunna se nu om du är gravid eller ej :)
  • saijda
    Sassa4 skrev 2018-02-12 03:14:26 följande:

Låter ju lovande! Ta ett test! :) Jag tog mitt test samma dag jag skulle fått min mens och det visade ett fint plus. Så du borde absolut kunna se nu om du är gravid eller ej :)

Åh tack! Och grattis! Ska se om jag vågar :0

Är på BIM+3 idag. Kan jag ta test senare idag eller måste jag vänta till imorgon?
  • Sassa4
    saijda skrev 2018-02-12 10:45:52 följande:

Åh tack! Och grattis! Ska se om jag vågar :0

Är på BIM+3 idag. Kan jag ta test senare idag eller måste jag vänta till imorgon?

Du kan ta de när somhelst nu efter din första bim dag. Om det är ett plus så borde det synas oavsett tid på dygnet :)
  • saijda
    Sassa4 skrev 2018-02-13 11:05:56 följande:

Du kan ta de när somhelst nu efter din första bim dag. Om det är ett plus så borde det synas oavsett tid på dygnet :)

Inget pluss och ingen mens :( Tog testet imorse.

Vet inte vad som händer i kroppen, men får avvakta och se helt enkelt :0
  • saijda

Vad tror ni, är det ett svagt pluss? :0 Vågar inte tro det, att vi lyckades bli gravida igen direkt efter missfallet 11 januari <3
  • saijda

Fortfarande ingen mens och har inte vågat testa mig sedan den 13 februari, då jag fick ett väldigt svagt pluss :0 tempen ligger på 36.9 grader (har vanligtvis 36.2-36.4 grader) hade tänkt testa mig imorgon bitti igen, om jag vågar :(

Hur går det för er andra, när har ni BIM och när hade tänkt testa er? :)

• saijda

Ingen mens idag, tempen ligger fortfarande på 36.9 grader och inget pluss :( förstår ingenting! Får ringa till gyn imorgon och prata med dem :0 någon som har varit med om detta?

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!