• Ostkustens Pärla

Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

Försöker härmed starta en tråd för oss som upplevt att allra första graviditeten slutade i missfall. Jag tror nämligen att detta kan väcka helt andra frågor och funderingar än när man får missfall när man redan har barn. Självklart är båda situationerna lika ledsamma, men har man redan fött ett eller flera barn vet man ju iallafall att kroppen har funkat förr, och det ger ju en gnutta hopp att det kommer gå bra nästa gång...

Att allra första graviditeten slutar i missfall kan väcka tvivel om den egna kroppen. Kommer jag nånsin kunna få barn? Kommer det sluta med missfall varje gång? Är det nåt fel på mig?

Ja, ni har säkert egna funderingar. Dela med er, diskutera, peppa, trösta!

• Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!
  • bennysson
    Kevlarsjäl skrev 2007-07-01 12:26:31 följande:
    Då är vi två som funderar så... Men du vet var jag finns.
    tack gulle :)

men visst är det konstigt? jag som trodde att jag hade en "bra" kompiskrets men händer det ngåto jobbigt så vill ingen ta idet. undviker ämnet eller säger bara aja, det blir bättre nästa gång. och pratar om annat.

som du sa, jag kommer verkligen tänka mig för om någon i min närhet råkar ut för något.. kommer inte vara så här frånvarande som alla varit nu. hade det inte varit för FL och kuratorn så vet ja inte hur det gått...
  • bennysson
    2blir1 skrev 2007-06-30 11:04:30 följande:
    Missfall i onsdags.SorgHoppas vi kan göra ett nytt försök i slutet av sommaren.
    Ledsen för din skull! Skickar styrkekramar, skriv gärna om du känner för det!
  • bennysson
    2blir1 skrev 2007-06-30 11:04:30 följande:
    Missfall i onsdags.SorgHoppas vi kan göra ett nytt försök i slutet av sommaren.
    Ledsen för din skull! Skickar styrkekramar, skriv gärna om du känner för det!
  • bennysson
    Ova skrev 2007-07-01 22:00:33 följande:
    Innan jag blev gravid och gick igenom detta såkunde jag inte föreställa mig hur det var, så jag försöker ha överseende med dem jag känner intefattar hur det är. De som inget säger eller säger"fel" saker menar nog väl egentligen.
    nej det är klart man inte kan försetälla sig hur det är. men många är extremt okänsliga. och man förstår väl som vän att man bör vara med och stötta istället för att bara ignorera ?

man kan iaf säga att: jag vet inte vad jag ska göra, men jag finns här om du vill prata.

istället för att bara ignorera och låssas som om inget hänt..

• hot chocolate

Vill bara säga stackars er som inte har vänner som ni kan prata med! Jag har en vän som har stått ut med en del av det jag behövde få ur mig. Ville inte riktigt ösa ur mig allt på henne, så jag är också väldigt tacksam att FL och alla här finns!
    Vill ni prata så får ni gärna skriva till min inbox om ni vill, jag brukar kolla av den varje kväll, oftast.

• Kevlarsjäl

Jag har tänkt på en sak med det här med vänner och hur de agerat vid missfall. De personer som jag trodde skulle ställa upp i vått och torrt har inte gjort det. Men det som har överraskat positivt är andra som faktiskt funnits där och tagit sig tid. Personer som jag kanske inte alls förväntat mig skulle göra det.

I hårda tider visar sig vilka som verkligen är ens vänner...

• Pollyanna

I nöden prövas vännen heter det ju. Jag tycker inte att ni skall ge upp era vänner pga av att de inte reagerar som ni behöver. Säg istället rätt ut till dem att ni vill prata om det och att de bara behöver lyssna.
    Det är inte lätt att möta människor i sorg, en del har en naturlig fallenhet, andra lär sig genom tidens gång, en del går kurser i det. Missfall är också en sådan privat sorg - då det är ett ofött barn (beroende på hur man ser på det, en del ser det inte som ett barn).

Själv vill jag inte prata om missfallet med någon annan än min man, även om det inte har gått att undvika helt (och så lite anonymt på FL).

• sångbird

Måste prata av mig lite,
    Jag fick missfall i mars -07 i vecka 12. Vi hade försökt i nästan 2 år så det kändes otroligt jobbigt att starta om med nya försök. Men längtan efter barn är sååå stark (varför skriver jag det, det vet ni ju alla här inne)
    Iallafall så väntar jag mens denna vecka (dag 30 idag) och det känns precis som förra gången innan jag plussade....lite molvärk från och till och ont i brösten. Detta kan ju betyda mens men det känns verkligen inte så...
    Jag VÅGAR dock inte testa, är sååå rädd för bara ett streck och att vi ska behöva vänta en månad till och hoppas.... Är dock rädd för att det ska vara plus oxå eftersom jag då kommer vara livrädd för missfall igen...

• magen74

Sångbird- förstår precis din oro, rädslan att bli besviken om testet är neg! Vänta ett par dagar till du. Hoppas på pluss! Be om att få göra ett tidigt UL vid nästa grav, det lugnar lite iallafall för stunden. Gjorde två vag UL och det i v 17 vid min senaste grav.

• Pollyanna

Sångbird: förstår vad du menar, jag inväntar själv BIM i slutet av denna vecka och jag känner att jag inte tänker testa alls, utan om det blir aktuellt - typ om jag går över 2 veckor så kanske jag kontaktar sjukvården så att de får kolla, eller så låter jag det gå någon vecka till kanske.

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!