• Ostkustens Pärla

Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

Försöker härmed starta en tråd för oss som upplevt att allra första graviditeten slutade i missfall. Jag tror nämligen att detta kan väcka helt andra frågor och funderingar än när man får missfall när man redan har barn. Självklart är båda situationerna lika ledsamma, men har man redan fött ett eller flera barn vet man ju iallafall att kroppen har funkat förr, och det ger ju en gnutta hopp att det kommer gå bra nästa gång...

Att allra första graviditeten slutar i missfall kan väcka tvivel om den egna kroppen. Kommer jag nånsin kunna få barn? Kommer det sluta med missfall varje gång? Är det nåt fel på mig?

Ja, ni har säkert egna funderingar. Dela med er, diskutera, peppa, trösta!

• Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!
  • AnSo76
    hot chocolate skrev 2007-06-17 14:27:16 följande:
    Anso76, jag tror inte att man vet nånting om att det skulle vara lättare att bli gravid efter missfall eller inte.
    Exakt ja tror inte heller på de...
  • mia1970

Hej, någon mer som mått kasst i flera dagar efter MF? Fick MF i torsdags kväll 14/6 efter några dagars blödningar. Jag känner mig helt knockad och har varit hemma från jobbet både fredag och måndag, även om jag inte har ont längre idag. Är bara helt matt och har ont i huvudet. Tyvärr är situationen på jobbet ganska tung också, vilket inte gör det hela lättare. Hur lång tid tar det innan man mår bra?

• AnSo76
    mia1970 skrev 2007-06-18 15:13:48 följande:
    Hej, någon mer som mått kasst i flera dagar efter MF? Fick MF i torsdags kväll 14/6 efter några dagars blödningar. Jag känner mig helt knockad och har varit hemma från jobbet både fredag och måndag, även om jag inte har ont längre idag. Är bara helt matt och har ont i huvudet. Tyvärr är situationen på jobbet ganska tung också, vilket inte gör det hela lättare. Hur lång tid tar det innan man mår bra?
    Tråkigt att du fick mf.
    När ja fick mitt var ja hemma 1v, fick iofs skrapas på måndagen å var hemma veckan ut för ja var så trött iom att ja förorade mycket blod.
    Är ingen konstigt att man mår dåligt det tar hårt att få mf.
    Tror du kan räkna me att känna dig nere ett par veckor framöver...tyvärr...
  • Kevlarsjäl

För mig var det värsta den psykiska smärtan. Först stängde jag av helt och ville inte prata med någon, inte känna, inte tänka. Sen kom blödningen igång ordenligt och då brast också min avskärmning. Jag var hemma en dryg vecka efter missfallet. Det behövdes för att jag skulle läka.

Blödningen i sig var inte så jobbig utan det var det psykiska som gjorde så otroligt ont. Låt det ta sin tid. Försök vara hemma från jobbet och låt dig läka.

• tinni

Håller precis med det där att man förlorar något vid missfall,just den där tron och glädjen att man är gravid igen!! Jag ska ta ett grav test imorgon och jag är ganska övertygad om att det blir plus.....menmen..man vet aldrig.
    Har haft 2 missfall och mitt sista var förra månaden.
    Men det är nästan så man inte VÅGAR ta ett gravtest nu...man kommer ju ändå börja blöda...så tänker man ju till slut.

• mia1970

Tack för era kommentarer! Skönt att kunna "prata" med någon. Tanken på att vara hemma från jobbet i en vecka känns hemsk med tanke på vad alla kommer undra, men vi får se. Orkar man inte så orkar man inte. Trodde bara att det skulle vara som efter vanlig mens, man mår kasst i några dagar sen är man på benen igen, men jag hade väldigt fel. Har gråtit mycket, trots att det inte på något sätt är slutet på livet. Det är ju bara att försöka igen. Jag har inte pratat med någon annan än min sambo och BM, men jag ska. Håller tummarna för er som försöker igen!

• Kevlarsjäl

Tinni: Lycka till med graviditetstestet! Hoppas du får ett plus!

mia1970: Hoppas du snart känner dig bättre. Ingen behöver ju få veta varför du är hemma, du kan ju vara sjuk i feber eller vad som helst. Du berättar bara för dem du vill berätta för.

• Bäbis 2008

Ska till gyn imorgon för återbesök. Ska kolla om allt kommit ut eller inte, jag är 99% säker på att inget kommit ut... Slutade blöda i princip direkt efter att jag lämnade gyn sist. Så nu är frågan vad dom ska göra åt saken. Förmodligen får jag ett piller för att sätta igång allt igen. Och då måste jag väl tillbaka igen efter en vecka för att kolla... Känns tröttsamt...

• hot chocolate

Å, jag önskar verkligen att INGEN behövde gå igenom vad vi alla har gått igenom! Det känns så himla orättvist! Alla andra (känns det som!) förknippar graviditeten med så mycket roligt och lyckligt, jag förknippar den mest med oro och tankar som far omkring. Kan inte föreställa mig nåt annat scenario än missfall, det känns totalt osannolikt att jag skulle bli mamma nån gång. Det känns så trist!

• hot chocolate

Bäbis2008, visst är det tröttsamt! Man vill bara få det överstökat på en gång! Lycka till!

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!