• Ostkustens Pärla

Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

Försöker härmed starta en tråd för oss som upplevt att allra första graviditeten slutade i missfall. Jag tror nämligen att detta kan väcka helt andra frågor och funderingar än när man får missfall när man redan har barn. Självklart är båda situationerna lika ledsamma, men har man redan fött ett eller flera barn vet man ju iallafall att kroppen har funkat förr, och det ger ju en gnutta hopp att det kommer gå bra nästa gång...

Att allra första graviditeten slutar i missfall kan väcka tvivel om den egna kroppen. Kommer jag nånsin kunna få barn? Kommer det sluta med missfall varje gång? Är det nåt fel på mig?

Ja, ni har säkert egna funderingar. Dela med er, diskutera, peppa, trösta!

• Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!
  • Kevlarsjäl

Håller tummarna för dig Södermalm! Hoppas du får ett plus på onsdag!

• bennysson
    södermalm skrev 2007-06-15 13:25:09 följande:
    Har läst bl a den här tråden och flera andra länge, men inte skrivit..hänger mest annars i 30+-trådarna.Som 30+-are (med marginal)var jag helt väck när det aldrig hände något, kände mig lastgammal och fick panik. På 10:e/11:e försöket fick vi det efterlängtade plusset, men slutade tyvärr i ma i v 9 (hade dött i v8). Chocken var så stor, jag hade sett hjärtaktivitet bara en dryg vecka innan. Så deppig som jag varit den här våren finns itne. Samtidigt tänkter jag verkligen NÄR och absolut inte OM. Vet så många som plussat på just 3-4:e försöket efter mf, så mina förhoppningar inför onsdagens BIM är skyhöga....
    Hej , jag beklagar verkligen vad som hänt dig :( vi alla här inne vet hur ont det gör. Själv hade jag inte ens "sett" vår bebis innan, har de inte gjort VUL eller någonting förrens jag åkte in akut och fick beskedet. det var i v14. chocken går inte att beskriva.. och jag förstår hur jobbigt det måste vara att först få se att "allt är bra" och sedan få MF/MA :( är verkligen verkligen ledsen för din skull! välkommen till tråden iallafall och jag håller tummarna inför BIM!! kram
  • södermalm

Tack Kevlar och Bennysson!!!!

När jag började blöda så tyckte de inte att jag behövde åka in, och jag slutade också blöda efter ett par timmar..Min tanke var då just, att vad hemskt det hade varit att få reda på det ännu senare vilket kanske varit fallet om jag inte åkt in, så jag beklagar verkligen din chock i v14 benny.

• Ova

Det gör mig orolig inför nästa graviditet. Ska jag då
    göra VUL i v.8 eller inte. Tänk om jag ser ett foster
    som är för litet med dålig hjärtverksamhet och sedan
    ska vänta på att den dör eller om jag ser ett friskt
    foster som sedan dör.
    Man mister något när man får ett MA/MF. Jag vet inte
    om man ska kalla det hopp eller oskuld, men det känns
    som man är mer pessimistisk/bitter nästa gång och inte
    kommer att tro att det ska gå bra.

• Rigmor Mortis

Man mister hela den framtid som man - medvetet eller omedvetet - stakat ut framför sig, tillsammans med sitt barn.

Jag fick ett vul i v14 denna gången, just för att slippa vänta ända till rutin-ul. Det GÖR ont med ett negativt besked tidigt, men det gör ännu mer ont ju längre tid man gått.

• Sweetangel85

Hur tidigt efter mf fick ni igång eran ÄL?
    Jag börjar redan få starkare på ÄL-testen. Är idag på dag 10 efter mf

♥ Nya tag efter mf! ÄL: 20 Juni, BIM 5 Juli ♥
  • hot chocolate

Jag håller verklige med er som säger att man mister nåt när man fått missfall.
    Jag inte kunnat sätta fingret på vad det har känts som, men tyckte att ova och EKJ76 gav mig svaret där!
    Lycka till allihop!!!

• Bäbis 2008

Den här tråden är ju jättebra, så skönt att veta att man inte är ensam. Fick mf i fredags, eller jag började blöda då och åkte direkt från jobbet till gyn. Krävde att få komma in till läkare, och det fick jag oxå. Var då i vecka 6, men på vul syntes bara en tom hinnsäck. Efter det slutade jag att blöda, och nu sitter jag bara och väntar p åatt det ska börja igen så att allt kommer ut. Ska på återbesök på torsdag, hoppas att kroppen tagit hand om det själ tills dess. Berättade ni på jobbet om vad som hänt? Funderar på att gör det imorgon, utifall det blir komplikationer. Och så behöver jag inte ljuga ihop nån historia om vart jag ska på torsdag. Hade berättat för familjerna två dagar innan det hände. Kändes hemskt att behöva göra dom ledsna oxå, men samtidigt är jag glad att dom vet, skönt att ha deras stöd. Nu vill jag bara att det här ska vara över så att vi kan börja försöka igen...

• AnSo76

Hej alla här verkar man passa in.
    Fick MA i oktober, trodde ja var i v13 men fostret hade dött i v8-9.

Nu försöker vi för fullt igen men vet inte om de verka funka så bra.

Läste att någon sa att de e lättare att bli gravid igen efter mf, varför?

De verka inte stämma för mig i alla fall...tyvärr.

• hot chocolate

Anso76, jag tror inte att man vet nånting om att det skulle vara lättare att bli gravid efter missfall eller inte.

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!