• Ostkustens Pärla

Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

Försöker härmed starta en tråd för oss som upplevt att allra första graviditeten slutade i missfall. Jag tror nämligen att detta kan väcka helt andra frågor och funderingar än när man får missfall när man redan har barn. Självklart är båda situationerna lika ledsamma, men har man redan fött ett eller flera barn vet man ju iallafall att kroppen har funkat förr, och det ger ju en gnutta hopp att det kommer gå bra nästa gång...

Att allra första graviditeten slutar i missfall kan väcka tvivel om den egna kroppen. Kommer jag nånsin kunna få barn? Kommer det sluta med missfall varje gång? Är det nåt fel på mig?

Ja, ni har säkert egna funderingar. Dela med er, diskutera, peppa, trösta!

• Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!
  • Keyla76

Tack Kevlarsjäl! Nu har det gått en och en halv vecka och vi har båda hämtat oss ganska bra, som det känns just nu.

Fick tidigt mf, innan vi had hunnit berätta att vi var gravida. Nu berättar vi istället om missfallet, och blivit förvånade över hur olika reaktioner vi fått. Omgivningen beklagar oftast, men några har reagerat mest positivt, eftersom graviditeten visar att vi iaf kan bli gravida. Det känns märkligt eftersom vi ju ändå sörjer barnet vi skulle ha fått och ett föräldraskap vi skulle ha delat. Kanske måste man själv ha fått missfall för att förstå...

• hot chocolate

Jag tror absolut att man måste haft missfall själv för att kunna förstå hur det känns. En del tror att det hjälper att säga att man blev gravid så snabbt -ja, men det kanske tar ÅR nästa gång? Det var så tidigt ju -ja, och?
    Det var nåt fel på det, det var bara bra att kroppen stötte bort det, och vissa berättar om kompisar som minsann haft det ÄNNU värre för dom fick missfall i vecka 17 typ. Jaha, ursäkta, jag ska genast sluta vara lessen!
    Men jag får erkänna att innan vi bestämde oss för att försöka och innan vi fick missfall så har jag för mig att jag tänkte ungefär likadant. Alltså att om man får missfall tidigt så är det ju inte så farligt och sådär. Så jag tror att man måste gå igenom detta för att verkligen fata vad det handlar om.

• Madeleine

Hej Alla! Bra tråd! Jag fick Ma på UL den 28/5. Jag måste vara ärlig och säga att jag aldrig har varit med om något så knäckande i hela mitt liv. Det spelar ingen roll att alla säger hur vanligt det är och att det inte är något fel på en. Skrapningen jag gjorde var helt fruktansvärd. Jag fick ligga i en sjukhussäng i Torsdags från kl 7.30 till kl 13.30 och sen fick jag narkos och opererades och efteråt kom det blödningar och kräkanfall i flera timmar av narkosen. När man går för att få ett ultraljud och är glad med sin sambo och förväntansfull och det dova ljuden säger "Vi ser fostret men inget hjärta som slår" så skrek jag bara titta igen det är fel du får titta igen. Det känns så bra när människor skriver till mig på familjeliv som har varit med om samma sak så där har jag fått mycket tröst och hjälp. Jag har sett fram emot barn sen jag själv var sju år och när beskedet kom att jag var gravid så såg jag det nästan inte som ett foster utan redan som ett barn som jag älskade...

• Längtar efter en liten
    Madeleine skrev 2007-06-02 09:10:54 följande:
    Hej Alla! Bra tråd! Jag fick Ma på UL den 28/5. Jag måste vara ärlig och säga att jag aldrig har varit med om något så knäckande i hela mitt liv. Det spelar ingen roll att alla säger hur vanligt det är och att det inte är något fel på en. Skrapningen jag gjorde var helt fruktansvärd. Jag fick ligga i en sjukhussäng i Torsdags från kl 7.30 till kl 13.30 och sen fick jag narkos och opererades och efteråt kom det blödningar och kräkanfall i flera timmar av narkosen. När man går för att få ett ultraljud och är glad med sin sambo och förväntansfull och det dova ljuden säger "Vi ser fostret men inget hjärta som slår" så skrek jag bara titta igen det är fel du får titta igen. Det känns så bra när människor skriver till mig på familjeliv som har varit med om samma sak så där har jag fått mycket tröst och hjälp. Jag har sett fram emot barn sen jag själv var sju år och när beskedet kom att jag var gravid så såg jag det nästan inte som ett foster utan redan som ett barn som jag älskade...
    Beklagar det som hänt er
    Klart det är knäckande hur "vanligt" det än är.
    Hoppas det går bättre nästa gågn för oss alla
    Mamma tänker på dig,hur du har det där uppe :( Puss
  • Ova

Jag fick konstaterat MA i onsdags och var då i v.14.
    Skrapades i torsdags. Jag fick en liten blödning på
    tisdagen som bara syntes på pappret och hade inte ont.
    Eftersom jag var ledig på onsdag fm så ringde jag BM som
    tyckte att jag skulle komma in. Allt såg bra ut tills
    ultraljudet kom fram och då såg vi omedelbart att det
    var för mycket svart och lite vitt. Det visade sig vara
    tvillingar som inte var större än v.8.

Jag tror att de dog när jag började må bättre för två veckor
    sedan. Innan dess kräktes jag tre gånger om dagen.
    Ironiskt att när jag mådde så bra att jag kunde glädja
    mig över graviditeten så var den troligtvis över.

Så nu är man tillbaka på ruta 0 eller snarare -10 igen.
    Tänker vänta åtminstone en mens innan vi börjar försöka igen.

• Sweetangel85

Heej!!!
    Här är en till som fått missfall.. Började blöda igår, men idag kom en hel massa klumpar ut o jag har haft såå ont..gick in i v.6 idag..
    Vi har försökt 6 mån, men grejen e att mannen har kryptorkism. så vi trodde kanske inte att vi kunde få barn, men de gick.. men vem vet hur lång tid de tar tills nästa, eller om detta bara var REN TUR för våran del? det barnet på 10 år som de pratar om angående kryptorkism.?! ahh.. någon annan som vet?

♥ BF 7 Februari 2008 ♥
  • Ova

Något jag har börjat fundera på är hur ska man
    göra nästa gång man blir gravid.
    Ska man glädja sig för ledsen blir man ju oavsett
    om man varit glad eller inte om det går illa igen.
    Ska man tänka att det går nog illa denna gången med
    och inte glädja sig för att inte bli lika besviken.
    Ska man berätta för andra eller vänta?
    Det kommer ju inte kännas lika roligt att berätta
    som det gjorde denna gången för man kommer att ha
    en reservation för att det inte går bra.

• bennysson
    Ova skrev 2007-06-08 11:16:50 följande:
    Något jag har börjat fundera på är hur ska mangöra nästa gång man blir gravid.Ska man glädja sig för ledsen blir man ju oavsettom man varit glad eller inte om det går illa igen.Ska man tänka att det går nog illa denna gången medoch inte glädja sig för att inte bli lika besviken.Ska man berätta för andra eller vänta?Det kommer ju inte kännas lika roligt att berättasom det gjorde denna gången för man kommer att ha en reservation för att det inte går bra.
    Jag har exaktasamma funderingar. och jag har nog bestämt mig för att vänta lite med att berätta nästa gång... jag berättade ganska tidigt förra gången och fick lite kommentarer som typ "ska duv erkligen berätta så här tidigt?" (v10) och sen var det lite "vad var det jag sa" när jag fick MA.. så jag känner mig lite skeptisk till att sääga något innan UL faktiskt.. (för min egen del) jag vill veta att alltär bra först
  • Rigmor Mortis

Vi väntade till efter rutin-UL med att berätta (då kan man ju dessutom berätta genom att ge bort ul-bilder )

• Cerulean

Hej, jag hade ma i vecka 12 som upptäcktes den 15 mars. Det var ju förjävligt, som ni alla vet. Har sedan dess haft två normala menstruationer, fram till den här gången. Har haft tre mellanblödningar, tyckte det kändes lite konstigt och gjorde ett gravtest för säkerhets skull. Det blev ett svagt plus, men jag har ju inte bim förrän imorgon. Är dock övertygad om att det blir ett mf, känns inte helt rätt att blöda så här många gånger innan vecka 5 ens. Samtidigt som jag inte vågar ta ut någon glädje älskar jag ju redan det lilla knytet i magen. Varför ska det vara så svårt att få en liten bebis?

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!