• Ostkustens Pärla

Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

Försöker härmed starta en tråd för oss som upplevt att allra första graviditeten slutade i missfall. Jag tror nämligen att detta kan väcka helt andra frågor och funderingar än när man får missfall när man redan har barn. Självklart är båda situationerna lika ledsamma, men har man redan fött ett eller flera barn vet man ju iallafall att kroppen har funkat förr, och det ger ju en gnutta hopp att det kommer gå bra nästa gång...

Att allra första graviditeten slutar i missfall kan väcka tvivel om den egna kroppen. Kommer jag nånsin kunna få barn? Kommer det sluta med missfall varje gång? Är det nåt fel på mig?

Ja, ni har säkert egna funderingar. Dela med er, diskutera, peppa, trösta!

• Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!
  • Kevlarsjäl

Ova: Bland mina vänner är det INGEN och jag menar verkligen INGEN som frågar hur jag mår, hur det känns, etc. Jag har verkligen omvärderat detta med sorg sen missfallet. Jag tänker tillbaka på hur jag har agerat när andra människor haft sorg. Jag vill ju prata om det men ingen tar upp det. Inte ens när jag nämner det fortsätter de. Har tack och lov min sambo. Och familjeliv. Vet ej hur jag skulle överleva annars.

• grynet80

Ova, ja det är jobbigt. Jag mår bäst efter trolig äl till mens när man är skengravid. Sedan vid mensen faller man, och får man då höra om någon vän eller närstående som "råkat" bli gravid brister allt.
    Får väl tilläga på mitt förra inlägg att min menscykel är lång, 37-45 dagar så det ger ju mig färre chanser än andra har.

• grynet80

Jag har inte berättat för många om missfallet, orkar inte med medlidande, blickar och "tycka synd om" bakom ryggen. Har dock en nära vän som jag kan prata med allt om som alltid lyssnar. Men visst, fl är mycket hjälp med flera som varit med om samma sak och förstår.

• magen74

Fick missfall i v 11 med min första graviditet febr 05, eller det var ett MA fostret hade varit dött i minst 4 veckor. Det var en fruktansvärd sorg, jag var så överlycklig över graviditeten. Fick sen inte mens förrän till midsommar, alltså i juni, oj vad jag väntade! I september blev jag gravid igen och i juni 06  föddes vår dotter Elina.  Hon är nu 1 år , tiden går fort men jag kommer ihåg oron över att något var fel och att jag nog aldrig skulle bli gravid igen. Tror absolut att ett missfall vid första graviditeten tär mer än om man redan har ett barn. Glädjen över att vara gravid igen sen blir heller inte riktigt densamma som vid första graviditeten eftersom oron hela tiden finns där. Förstår er alla!

• Kevlarsjäl

Ta vara på den vännen. Jag vet inte varför mina vänner inte pratar om det. Kanske har jag inte så goda vänner som jag hoppats och trott.

grynet80 skrev 2007-06-29 21:01:04 följande:
    Jag har inte berättat för många om missfallet, orkar inte med medlidande, blickar och "tycka synd om" bakom ryggen. Har dock en nära vän som jag kan prata med allt om som alltid lyssnar. Men visst, fl är mycket hjälp med flera som varit med om samma sak och förstår.
  • 2blir1

Missfall i onsdags.

Sorg

Hoppas vi kan göra ett nytt försök i slutet av sommaren.

• bennysson
    Kevlarsjäl skrev 2007-06-29 21:34:28 följande:
    Ta vara på den vännen. Jag vet inte varför mina vänner inte pratar om det. Kanske har jag inte så goda vänner som jag hoppats och trott.
    jag börjar undra precis samma sak.. jag kanske inte har några vänner? inga "riktiga" iallafall.... :(
  • Kevlarsjäl

Då är vi två som funderar så...

Men du vet var jag finns.

bennysson skrev 2007-07-01 09:24:30 följande:
    jag börjar undra precis samma sak.. jag kanske inte har några vänner? inga "riktiga" iallafall.... :(
  • grynet80

Finns oxå här om nån vill vara ledsen eller bara prata lite!

• Ova

Innan jag blev gravid och gick igenom detta så
    kunde jag inte föreställa mig hur det var, så
    jag försöker ha överseende med dem jag känner inte
    fattar hur det är. De som inget säger eller säger
    "fel" saker menar nog väl egentligen.

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!