• Resande

Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?

Hej!

Jag och min make har försökt få barn i snart 1,5 år utan att lyckas. Utredningen visar på oförklarligt barnlösa På fredag ska jag börja med clomid i 5 dagar. Finns det någon annan som också ska börja med pergo i dagarna eller som kanske precis börjat? Vill du dela tankar och erfarenheter med mig?

Nu måste det vara vår tur...
  • Svar på tråden Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?
  • krost

Hej!

Jag är ny här - ska starta min första kur så snart jag får mens. Är dock precis vid naturlig ÄL i dagarna, så det dröjer några veckor.

• n1ettan

Temperaturstegringen kommer efter att Äl har inträffat eftersom då tar progesteronet över, östrogenet har fallit. När tempstegringen har kommit vet man ju att ÄL har inträffat, till skillnad från ÄL tester som mäter LH peaken, dvs hormonet som förmår ägget att släppa.

Vill man vet i förväg, kan man använda ÄLtester. Vill man veta om äl inträffat så måste man göra en tempkurva.

har någon av er tänkt på att prova en fertilitetsmonitor (clearblue kolla på billigatester.se)?

• Resande

Krost välkommen! Hoppas du slipper påbörja någon kur

n1ettan jag har inga större planer på att testa fertilitetsmonitor. Kör du med det? Äl-test visar stegring och jag får enormt starka känningar också. Min cykel är också väldigt regelbunden så förhoppningsvis inträffar äl verkligen Jag tempar emellanåt och även om jag inte gör det hela månaden så kan jag se när mensen är på g eftersom tempen sjunker. Hoppas förståss att det någon gång ska vara missvisande och att jag ska få plus istället.

• krost

Enligt läkaren som vi var hos - är regelbunden mens ett tecken på regelbunden ÄL. Alltså behöver man inte kolla temp och sånt så länge man har regelbunden mens.

• Resande

Fast det behöver inte stämma. Jag har vänner som har regelbunden mens och perfekt temp.kurva men ändå haft försämrade ägg och fått gå vidare till ivf.. Vanligaste är dock att allt är ok

• krost

Jag har i alla fall bara fått det svaret när jag har frågat både BM och läkare.

Hur vet man om äggen är försämrade?

• Resande

Det vet de genom att de gör ett av alla de där proverna. Jag kommer inte ihåg vilken dag på cykeln men har för mig att det är typ 23 eller ngt sånt Fundersam Om man får en högre nivå på något hormon så är det ett tecken på att man börjar närma sig klimakteriet. Då ger de en pergo för att se om man reagerar bra på det (vilket är ett gott tecken för då finns det hopp). Men jag kan ha fel, är inte helt inne i allt det här eftersom jag själv verkar ha äl. Har i och för sig bara gjort dag 3 test.

• Bliglin

Hej!
    Här har det varit verksamhet Har läst tillbaka och såg att någon spekulerade i att alla kvinnor inte får tempstegring efter ägglossning. Det stämmer. Jag har läst på någon fertilitetssida på nätet att ca 80 procent av alla kvinnor får tempstegring, dvs 20 procent får det inte. Och det kanske tar ett tag att få kläm på isf man är en av dem som inte får tempstegring.

Välkommen Krost och n1ettan!

Krost: Ett bra sätt att ta reda på äggkvaliten/hur bra äl man har är att kolla sitt fsh-värde, på dag 21 i menscykeln eller på dag 9. Man kan göra ett så kallat clomifentest. Då tar man blodprov dag 3 och äter sedan enkel pergokur och tar sedan blodprov dag 9... för att se förändring av fsh-värde. Men man kan också nöja sig med att kolla dag nio. Värde under 5 är BRA. Närmre 10 är dåligt och tyder på att man närmar sig klimakteriet

(rätta mig gärna om jag har skrivit fel, jag kan nämligen vara ute och cykla en aning här... )

• Resande

Hej B hur är det idag?

Jag är jätte deppig, fick precis lite rödbrunt när jag gick på toa så nu är det väl bara en tidsfråga innan mensen är här på riktigt Gråter

• Bliglin

Nej men hu Fiji.

Fast det är nästan otroligt vad många det är som blöder lite och spottar och skvittrar trots att de är gravida. Min syster har blött sig igenom två graviditeter och gått över tiden med bägge. Och en tjej på 35+tråden där jag håller till har spottat en massa, men är gravid ändå!

Jag håller tummarna allt vad jag kan för att det INTE är mensen Fiji.

Själv känner jag ingenting alls. Vi har haft en skön påskhelg och har haft gäster, som jag precis vinkat av, så jag känner mig också deppig och full av svarta tankar...
    Men jag fick lite distans till mina deppiga känslor nu... när jag läste ditt inlägg, så nu ska jag skärpa mig, tänka positivt och tumma för att din mens håller sig borta!

*Bamsekram*

Svar på tråden Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?