• Resande

Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?

Hej!

Jag och min make har försökt få barn i snart 1,5 år utan att lyckas. Utredningen visar på oförklarligt barnlösa På fredag ska jag börja med clomid i 5 dagar. Finns det någon annan som också ska börja med pergo i dagarna eller som kanske precis börjat? Vill du dela tankar och erfarenheter med mig?

Nu måste det vara vår tur...
  • Svar på tråden Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?
  • jennyHI

Fiji, hur många dagar sedan var insemination nu då? Det som du beskriver, kan ju faktiskt vara symptom på ngt annat:) Hoppas det i alla fall, och att ni inte behöver göra detta igen!

• Resande

Insem var i torsdags så det blir väl 4 dagar. Jag räknar med att alla jobbigheter beror på clomiden och inget annat

• katarina118

när få man göra insemination?

• Bliglin

Hej tjejer!

Nu är jag tillbaka online... Jisses vilken FL-abstinens jag haft hela helgen. Och idag är det dags för VUL, dag 9. Ska in kl 13 och jag rapporterar såklart tillbaka efteråt till er

Är lite nervös, mest för att de ska säga att jag svarat för mycket på clomiden och att de därmed ställer in inseminationen... (eller att jag svarat för lite och inte har äl alls)... jag menar, kroppen vet man ju aldrig var man har, verkar det som.

Hoppas du har äl nu JennyHI,måste ju vara dag 15 för dig nu, eller? fast jag har läst om många som är oregelbundna och först får äl kring dag 18-20 med clomid... så den kanske låter vänta på sig några dagar till. Låter iaf som att du har en bra strategi för att inte missa den

Jobbigt att du fick lite ont efter inseminationen Fiji. Jag trodde knappt att det kändes nåt... Ska bli intressant att se hur det blir för mig... Och jag tror som dig, dvs att smärtan i brösten kommer av clomiden, jag känner inget ännu, men det kommer väl... Känner mig rejält mycket mer sugen på sex, dock
    Japp, pseudotvilling Fast vi är födda på olika år. (Jag menar, teoretiskt sett hade ju en av oss kunnat var född i jan, och den andra i dec, samma år.)

Återkommer med rapport e vul!

Katarina118: Jag förstår inte riktigt din fråga... men försöker svara ändå Alltså, insemination kan föreslås av läkare efter en fertilitetsutredning där man antingen inte hittat några fertilitetsfel på någondera parten, eller där mannan har slöa simmare som därmed kan få "hjälp på traven" gm insemination, eller av andra skäl. Vissa läkare anser att man lika gärna kan gå direkt på ivf (provrörsbefruktning) medan andra läkare (som våra t ex) anser att det är bra att försöka med insemination några ggr innan det blir aktuellt med ivf.

• katarina118

ok tack...då hänger jag med...kan man ringa till gyn å fråga om hjälp där eller???behöver man äta några hormoner eller liknande innan??

• Resande

Katarina ni måste göra en utredning för att få hjälp. När man försökt ett år (ngt kortare om man är över 35) så kan man vända sig till gyn för en utredning. Där gör de gynundersökning och ett antal prov för att se att allt är ok, kontraströntgen av äggledarna brukar också göras. Mannen bör förr eller senare lämna ett spermaprov så man kan se att det inte felar hos honom. Insem. kan man göra antingen stimulerad dvs med t.ex pergotime eller ostimulerad dvs inga mediciner utan bara insem. vid äl. Men hur det än blir så måste man göra en utredning för att kolla så att det inte är något fel. Om inget fel hittats eller man misstänker strul med hormonerna så kan man få div. mediciner med hormoner för att hjälpa till men detta är individuellt och något man behöver prata med gyn om. Så har ni försökt över ett år, ring till gyn och boka en tid. Eller har du krånglande cykel så kan du ju ringa tidigare. Lycka till!

• Resande

Bliglin hoppas det gått bra på vul idag och att allt ser jätte bra ut!! Kul att ha dig tillbaka Visst är det skönt med lite fl break ibland även om man tyvärr lätt får abstinens... Berätta gärna mer om VUL sen och vad man kunde se, jag har ju tyvärr aldrig varit med om det. Kommer du få äl-spruta också till IUI eller vad sa din läkare? Hoppas allt är bra!

Det var inte så farligt efter inseminationen, jag har ofta ont efter sex och speciellt kring äl så det var inte direkt oväntat Själva IUI var över på två röda så nästa gång kommer jag inte vara ett dugg orolig, jag gillar inte när man inte vet vad som ska hända och min gyn säger inte ett ord!! Hon hälsade inte ens på maken som hon faktiskt aldrig träffat förr... Min mage har varit lite svullen och öm men jag hoppas det bara är normalt. Jag är också livrädd för cystor eftersom jag haft det förr... Jag undrar just om hon kommer att kolla mig ens om jag blir gravid, tänk om jag måste vänta typ till v. 18 innan jag får reda på om graviditeten sitter på rätt ställe, hur många foster etc. Fast nu är jag ju lite långt fram i tankeprocessen eftersom vi aldrig ens varit gravida

Jenny, hur går det? Jag har läst att om man inte har egen äl så kan den komma senare i cykeln av clomid. Hopps du slipper vänta för länge och att den kommer

• Resande

Bliglin, hur har det gått? Är allt ok *orolig*.

• Bliglin

Ho ho!

Har försökt komma in här på FL hela eftermiddagen, men det har inte fungerat pga "arbete med webplatsen". Nåja, nu lyckades jag logga in iaf

Japp, själva vul:et gick bra! Men jag har tydligen fyra folliklar !!!!, gulp! dvs två på varje äggstock. Redan när vi kom så började jag med att ursäkta mig för doktorn att jag på eget bevåg hade valt att bara ta en clomid istf två. Men sedan, under själva vul:et, så sa läkaren själv att "vilken tur att du bara tagit en clomid/dag" och "hur gammal är du nu igen". För jag har tydligen svarat lite för bra på clomiden...

Och enligt doktorn så skulle han ha skippat inseminationen denna månad om jag hade varit 24-26 år pga 4 äggblåsor. Men eftersom jag är 36 så ska vi göra inseminationen.... antar att det beror på att äggen blir sämre med åldern!?

Han sa att risken för flerbörd är otroligt liten eftersom vi ju gör detta pga min mans nedsatta spermier. Han sa också att 3 av folliklarna var mogna medan 1 var "lite omogen", dvs några millimeter mindre, och att han hoppades att om jag skulle ta pregnylen ikväll (vilket jag nyss varit på akuten och gjort) så ska förhoppningsvis bara tre av äggen släppa. Hoppas att han har rätt

Så nu är jag vul:ad och pregnylad och klar och ska insemineras vid 13-tiden på torsdag.
    Spännande!

Låter som du har en lite märklig gyn, Fiji! Fast det kanske inte spelar ngn roll att hon är tystlåten, bara hon är duktig Och du får väl bara stå på dig och kräva att få komma in på ultraljud tidigt om (när) du är gravid! Jag håller tummarna för dig.
    Kram B

• Resande

B vad skönt att du bara drabbats av data strulet, det har verkligen varit irriterande för oss fl-beroende att inte kunna komma in

Gulp, fyra äggblåsorFörvånad! Hoppas jag inte är lika lättstimulerad och att makens simmare inte hittar fram och lyckas befrukta så många ägg... Nu blev jag om möjligt ändå mer nervös eftersom jag körde dubbelkur och det inte är något som helst strul med makens simmare. Fast man får väl vara glad bara det tar sig förståss

Vad spännande att tre follikklar var mogna och att du nu fått pregnylGlad. Hoppas, hoppas allt går bra på torsdag och att en liten, perfekt spermie hittar till ett av dina guldägg och att delningen också fungerar som den ska hela vägen Nu är det verkligen spännande! Du får berätta hur allt gått och hur du känner dig. Nu håller jag tummen för dig!!Glad

Kram!

Svar på tråden Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?