• Resande

Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?

Hej!

Jag och min make har försökt få barn i snart 1,5 år utan att lyckas. Utredningen visar på oförklarligt barnlösa På fredag ska jag börja med clomid i 5 dagar. Finns det någon annan som också ska börja med pergo i dagarna eller som kanske precis börjat? Vill du dela tankar och erfarenheter med mig?

Nu måste det vara vår tur...
  • Svar på tråden Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?
  • jennyHI

visst ja, glömde fråga hur ni känner er när ni tar pergo eller clomid? själv har jag blivit jättetrött och svettig hela tiden av det. och ett pissigt humör. är det vanligt?

• Resande

Jag har fått ont i magen, svettningar, instabilt humör de första dagarna, halsbränna, trötthet, tappat aptiten och fått någon konstig smärta typ i hjärtat. Låter knäppt och det varar inte så länge men det gör liksom ont i bröstet på något konstigt sätt, typ hjärtbränna om det finns det sånt ord!

Vad spännande utbildning din man läser, med 3d animering! Skönt om han kan plugga på skola också, distanskurser är bara så sega och tråkiga eftersom man inte får några riktiga klasskompisar.

Själv har jag också varit utomlands sedan 1999 så jag börjar också känna mig redo att bege mig hemåt igen. Bodde i Sv en kortis innan vi flyttade hit men har i stort sett bott i olika länder sedan hösten 99. Det jobbigaste kommer att bli att vänja sig vid låg inkomst och att betala skatt igen. Här är försäkringen skitdyr men det är så bekvämt att kunna välja vem man går till för vård och väntetiderna är inte som hemma. Men alla länder har väl sina för och nackdelar.

Hur går det för dig Bliglin?

• jennyHI

ja, men då låter ju mitt nästan likadant, då kan jag känna mig lite lugnare:)

jadu, sverige verkar mer och mer lockande ju mer jag tänker på det. men måste vänta tills han är klar. men jag tror att denna skola blir annorlunda för just som du säger, han träffar riktiga klasskompisar etc. pluss, han skall göra denna utbildning med en av mina jobbarkompisar, så han känner någon redan nu innan skolan har börjat. skall bli kul att se hur det blir!
    Jag tror att sverige har sina nackdelar men också fördelar. särskilt när jag jämför med här i USA. Visst får man högre lön här, men mammaledighet är bara 3 månader i företaget jagjobbar på och det klassas som väldigt generöst! vanligtvis är det bara 2 veckor! sedan har du ju sjukvården som man inte behöver betala själv så mycket som här, mer semester, billig dagis och skolor...

• Resande

Visst det finns verkligen för och nackdelar med allt. Jag är lite orolig för sjukvården hemma. Min man har haft malignt melanom och måste därför kollas upp med jämna mellarum av hudläkare. Här har vi en toppen läkare men hemma verkar det svårt att få en tid. Makens föräldrar väntar fortfarande på en tid trots att de fick en remiss innan jul!

Min guddotter har problem med tillväxt, magen samt feber jätte ofta. Hennes fall anses brådskande men ändå fick hon ingen tid för operation innan maj. På den ort där hon bor får barnen EN DAG per månad för opertioner, resten är till vuxna. Skulle det inkomma ett ännu mer akut fall den dagen då hon har sin tid så måste hon vänta ytterligare en månad för att opereras!! Helt sjukt!!! Visst är det dyrt med försäkringar (makens jobb står för våra eftersom maken lyckades förhandla sig till det) men vi får kanon vård hos valfri läkare och finns inte rätt hjälp här så kan vi åka till USA el. Kanada för hjälp Jag är orolig för hur det kommer bli i Sverige... Mycket är ju jätte bra där också så klart!! Här är mammaledigheten 12 v. så visst önskar man att man fick barn hemma Det här med att vi har billig dagis/skolor/sjukvård osv hemma håller jag inte helt med om eftersom alla betalar via skattemedel. Det är ju bra att det är lika för alla, men det betyder ju inte att det är billigare alltid Att jag säger så beror på att vi inte betalar skatt här på ön och våra försäkringar täcker in mycket så för oss skulle det bli hemskt mycket dyrare med allt om vi bodde hemma . Anyway, det vara bara en tanke från mig.

• Bliglin

Hej!
    Kul att du också hittat hit JennyHI!

Jag har varit bortrest över helgen och hittade nu dubbelt så många inlägg i tråden som i fredags... Kul! Jag har inte börjat än med clomiden, ska ringa och rapportera när jag får mens och starta på dag 3. Och nu tror jag att jag får mens idag... känns så... så jag kommer väl att starta på onsdag redan Känns nervöst! Ska försöka få tag på min läkare och verkligen ifrågasätta om dubbeldosen är nödvändig vid första försöket, men är lite rädd att han ska ta "illa upp" att jag frågar. Samtidigt är jag så "medicinskraj" så jag bara MÅSTE fråga iaf. (känner mig fjantig).

De biverkningar som du räknar upp Fiji skrämmer mig lite grand, fast jag försöker tänka att du ju "klarat av det". *Impad*
    Och jag VILL ju bli gravid. Så det är väl bara att "hoppa i plurret" antar jag

Och nu är det väl snart äl-tider för dig Fiji ...

Ja, vad lustigt att vi alla bor utomlands! Även om jag inte bor i det "vackra vädrets land" precis... Lycka till med kontraströntgen Jenny! Håller tummarna för att det ser fint ut
    Kram B

• jennyHI

jag har min sista dag med clomid imorron. bara singel kur ännu. men sidoeffekterna har tagit på krafterna idag. Svettningarna kan jag hantera men huvudvärken...herregud vad jobbig den är. Tar alvedon då går den över i ungefär 5 minuter och sedan kommer tillbaka 10 ggr värre!

Bliglin, jag hoppas verkligen du har bättre tur med pergon/clomid och att du inte känner av dessa saker så mycket.

• Bliglin

Hu! Låter jobbigt Jenny Medlider! Jag hoppas också att jag ska slippa biverkningar, fast å andra sidan är det väl mest "rättvist" om jag också mår pissigt Och med tanke på hur jag känner av mina egna hormoner med äl och pms och allt... så känns det ganska självklart att jag kommer att känna av det massor, föreställer mig att känna som innan en "vanlig" rejäl äl, dvs samla vätska i hela kroppen, huvudvärk och i allmänt dålig form. Men, i bästa fall, så blir jag positivt överraskad!

Kommer nyss från toa och kunde konstatera att jahapp, så var mensen här. Så jag börjar på onsdag. Ska ta och ringa kliniken...

• jennyHI

har du ¨fått den igångstartad eller?
    jag fick du det denna gång, men mensen var jättekonstig och jättelång! nästan 8 dagar snart. verkar nu som om att vi är på slutkampen där som tur är!
    Jag har läst runt en del, angående biverkningarna. verkar som många inte får någon känsla av det förrän efter kuren är över...det gör mig lite rädd, skall det bli värre än så här??? ja ni tjejer, vad gör man inte för att få en liten bebis!

• sissywish

Jag har tagit Clomid/Pregnyl och sedan genomgått en insemination den 28:e feb. Tyvärr blev det inget den gången, så vi får försöka igen 2 gånger innan vi funderar på IVF. Har försökt i 1 år och inget verkar uppenbart fel med någon av oss. Min man har tom över genomsnittet antal spermier och de simmar fint. Suck! (Ja, alltså, det i sig är ju trevligt, men frustrerande när det ändå inte händer något.)

Denna månad blev dock tajmingen dålig, så vi kör au naturel. Testar också med den omtalade Bisolvon-kuren, fast jag använder Resyl.

• Bliglin

Ja, visst kan man grubbla sig galen på varför det inte fungerar. Trist att det inte funkade för er första ggn sissywish Men jag håller tummarna för att det lyckas nästa gång!

JennyHI: Nä, jag har, och har alltid haft, helt regelbunden menscykel och ägglossning. Skönt att du fått igång din mens!

Det "fel" de hittat på oss är att sambons spermier simmar för dåligt. Dvs han har normalt totalantal, men bara 3% som simmar "snabbt rakt framåt" och bara 5% med normalt utseende
    Och visst, det kan ju finnas ngt ytterligare fel på någon av oss... men hans nedsättning av simmarna är det enda fel som de hittat. (och det tycks ju iof vara förklaring nog).

Och det är just med tanke på att mina hormonnivåer och min menscykel är BRA som jag verkligen undrar varför jag ska börja med dubbeldos på mitt livs första clomid/pergo -kur??? Tycker själv att det borde räcka med enkelkur denna första ggn. För jag antar att min läkare vill förstärka min egen ägglossning... inte sätta igång en massproduktion av ägg!? Men, som sagt, jag ska försöka få tag på min läkare innan jag börjar med tabletterna...

Svar på tråden Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?