• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Moomin
    Kedu skrev 2006-12-14 10:45:10 följande:
    Jag menar självklart inte att mitt barn ska knulla runt (som du så fint skriver) och självklart sk amin son få lära sig att man använder kondom och självklart så har han inte sex som spädbarn. Du verkar tro att vi som omskär våra söner är helt iq-befriade. Men det jag menade med mitt inlägg var till alla de som inte trodde att omskärda pojkar/män löper mindre risk att smittas av olika sjukdomar.
    Ok. Men jag förstår verkligen inte vad Hiv har med könsstympning av spädbarn att göra. Eller vad Hiv har med könsstympning att göra överhuvudtaget. Jag tycker att man skall använda kondom om man har sex utanför ett fast förhållande oavsett om man har förhud eller ej.
    Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • IlsaBlackWidow

"nån som sett nyheterna idag? manlig omskärelse minskar risken att få hiv med 50%......."

KOndom minskar risken med nästan 100%... att inte knulla runt och testa sig innan man knullar utan skydd är också bra grejer...

Oj det var kanske redan skrivet men jag såg bara den frasen och tyckte det var ett så urbota korkat argument.

• IlsaBlackWidow

Ja och jag undrar hur många spädisar som får hiv genom sexuellt umgänge... men vad vet jag, vissa religioner kanske pysslar med sådant också.

• Sheitan

Skulle det innebära att det är "bättre" att omskära spädbarn? Nej, självklart inte, vet inte ens varför det tas upp eftersom INGEN låter sina barn stympas för det. Bara ännu mer försök att glida undan kärnfrågan: rättigheten att själv få välja om man vill utsätta sig för kirurgiska ingrepp när man är tillräckligt gammal.

• morsa06

när en man är så pass gammal och redo för samlag så kan han väl få välja själv om han vill ta bort förhuden eller inte?! Var och en måste väl för fan få bestämma över sina könsorgan?!

• Kedu

Liiiite tråkig ton i ditt inlägg morsa06.....

synd att man inte kan diskutera med en normal ton.

• IlsaBlackWidow

När det gäller stympning av barn så kan man ju förstå att vissa blir upprörda... någon måste ju få reagera över övergreppen.

• morsa06

Kedu- Lite tråkig ton? Hur förväntar du dig att folk ska reagera egentligen?? "jaha, du stympar dina små pojkar utan deras tillåtelse.. jasså? Jaha, annars då?" Klart att man blir upprörd!! Och jag skämms inte ett dugg för att visa det ska du veta!

• Josean

Ni som är för omskärelse:

Det kanske redan har nämts eller diskuterats, men mina frågor är:

Varför i dagens samhälle där man VET att förhud inte har ngt med orenlighet att göra, eller sjukdommar och annat, varför ska ett barn som inte har någon chans att säga "stopp detta vill jag inte", utsättas för denna händelse?
    Varför kan inte människan få välja i mogen ålder, vad den vill göra med sitt eget kön?
    Skulle du själv vilja att någon kom och och bestämde över hur ditt kön skulle se ut i dagsläget och sedan utföra detta utan bedövning?

Jag frågar ärligt och är tacksam för riktiga svar utan dumma kommentarer eller påhopp. Detta är en viktig fråga som ska tas seriöst.

/Jo

• Kedu

Självklart ska man få reagera men man behöver inte svära och ha med en massa utropstecken och små arga gubbar. Jag trodde att vi var vuxna människor om då ska man väl kunna diskutera en fråga även om alla inte tycker samma.
    Correct me if am wrong....

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning