• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Tha Princes

palmblad

Jo ja har försökt att svara Men ja har inget rakt svar på just VARFÖR man gör de när dom är små, de är inte för att Bestämma (kontrollera), eller "tvinga" in dom i relegionen.!

De finns även icke muslimska män som vill bli omskurna då dom tycker att de är Renare..

Men ja ska fråga min svärmor när ja pratar med henne så kanske ja kan få nå mera rakt svar av henne..

Tålamod

• Sheitan

"Ja är precis som DIG fast skillnaden är dramatiska på ett sätt.
    jag tex respekterar andra männsikor, o låter alla tycka vad dom vill o om jag sedan har en relegion/kultur jag själv valt att följa så är de upp till mig själv.
    o ja tycker inte att vissa har rätt att trycka ner vissa p.g.a sin relegion/ras/kultur.."

I det här fallet påverkar din religion/kultur dina barn som föds utan religion. Du påtvingar dem dina egna åsikter innan de ens är gamla nog att förstå varför. Det är DET som är nyckeln i det hela. Och som du själv säger, du är inte riktigt säker på varför ni gör det, ni bara gör det för att andra gör det.. Om det där är upplyst så heter jag Kalle Anka.

Jag försöker inte trycka ner dig, jag försöker argumentera varför jag tycker det är FEL att omskära små barn och svarar på inlägg här eftersom jag tror på åsiktsfrihet. Du har rätt att tro och tycka vad du vill precis som jag. Vi har båda rätten att diskutera det och argumentera för våra åsikter vilket är precis vad vi gör. Jag anser mig själv har rätt i min åsikt och därför argumenterar jag för den. Jag tycker att det är fel att omskära barn. Jag tycker man skall låta barnet växa upp och få bestämma själv.

• Sheitan

"Men HALLÅ har du sätt Dubai tex? snacka om att vi här i sverige lever efter gammalt.."

Dubai? Vad har Dubai med saken att göra? Det är ett av de sju emiraten med Dubai City som kärnan i Dubai. Det är som ett stort köpcentrum där rika oljesheiker investerar sina pengar. Arbetskraften är till största del underbetald importerad arbetskraft. Vad har det med den här diskussionen att göra?

• Tha Princes

Sheitan

mina barn föds inte utan relegion, o även kristna människor döper sina barn alltså bestämmer relegionen åt dom..

Mina barn för konvertera till en annan relegion om dom vill de, men bara för att han är omskuren så betyder de inte att han inte kan byta relegion eller att han är "brännmärkt" med islam eller?.

Finns ju folk som omskär sig fast dom inte är tex muslim..

O ja har väl aldrig sagt att vi gör de för att andra gör de?
    ja sa bara att ja har inget RAKT SVAR på VARFÖR man gör de när dom är små, men ja skrev även att ja ska fråga min svärmor..

Ska prata med henne så snart ja kan så ska du/ni få svar..

Tålamod

• Tha Princes

Sheitan

muslimskt land som följer "gammla skrifter"..
    kolla på de landet,dom lever bra , tjänar bra med pengar o även omskär dom sina söner..

vill bara visa att man inte bara följer de gammla för vadå iså fall skulle vi alla rida på hästar/kameler?..

• lilla mej

det är 18 års gräns på tatuering något som kommer vara med livet ut så det borde absolut vara det på omskärelse med....varför vill man utsätta sitt eget barn för smärta.... om det nu har med religon att göra så låt barnet få välja själva om de vill vara i den religonen eller inte ni gör ju ett val åt dem som de kanske aldrig hade gjort om de fick välja själva.

• IlsaBlackWidow

Sheitan - Håller med, här diskuteras allt möjligt... djup vetenskap i islam etc.

Vem bryr sig, jag bryr mig om barnen inget annat.

• Utopia

Kedu->"Utopia jag har skrivit att jag anser mänskliga rättigheter väldigt viktiga. Jag kan svara på dina frågor om du lugnar ner dig i dina inlägg lite......"

Ja nu har det varit tyst och trevligt från mig i 2 dygn. NU kan du väl berätta vad det är för mänskliga rättigheter du talar om där vi inte ens har rätt att få säga vårt om vad andra gör rent fysiskt med våran egen kropp!?

• palmblad

Tha princes: VARFÖR ska man beröva nån möjligheten till njutning via förhuden?
    Spelar ingen roll att du anser att stympning inte skada. Skada är att skära i en frisk kropp utan personens medgivande. Enligt den definitionen är även håltagning i bebisars öron skada, men det går att återställa.

• palmblad

Tha princes: Klart det är för att få in barnen i religionen som man stympar. Vad skulle det annars vara?

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning