• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • palmblad

Tha Princes: Jag sa att han kan få MER njutning av förhuden.

• Tha Princes

palmblad ..

Ok mer njutning, De finns även män som är mycket känsliga om ollonet som är omskurna oxå..

Ja menar om de vore så hemskt o skadligt så skulle de inte göras o ABSOLUT inte tillåtas i sverige..

• Sheitan

"Ja menar om de vore så hemskt o skadligt så skulle de inte göras o ABSOLUT inte tillåtas i sverige.."

Enda skälet det tillåts är av religiösa och kulturella hänsyn (dvs. de tänker att det är bättre att det utförs av en kirurg i steril miljö än att nån clown mutilerar barnen med rakblad).

"De finns även män som är mycket känsliga om ollonet som är omskurna oxå.."

Har du så stor erfarenhet? Eller går du runt till omskurna män och frågar om de har känsliga ollon?

• Tha Princes

Sheitan

Så du tror ärligt att svenska lagen vet att barnen lider o att de är misshandel Slakt o ja vet inte vad men tillåter de bara p.g.a att de är för relegionen??

Men Hallå.. ? de tvivlar jag mycket starkt på.. att man ska bortse ifrån att de skadar p.g.a religion..

Om JAG tolkar de som ja läser de du skrev längst ner så blir jag MYCKET arg.

Vad anklagar du mig för? Att gå runt bland omskurna män eller vad??
    Om du inte visste så är ja muslim o gift med en man.!
    o utan att hänga ut honom så kan ja skriva så o då han oxå säger att många av hans vänner är känsliga oxå..

• palmblad

Tha princes: Det ÄR hemskt. Ändå tillåts det tyvärr. VARFÖR ska man beröva män möjligheten att avgöra, om de får njutning vid förhuden? Du svarar ju aldrig riktigt!

• IlsaBlackWidow

Kedu - Men ändå ältas ämnen som sex, hygien och något skumt skydd mot hiv etc...
    Inget som rättfärdigar stympning av barn.

Förbund med gud? Har man inte det själsligen??
    Om inte så bör varje individ själva få bestämma över sin kropp vad gäller sådana påhitt.

• Sheitan

För min del har den här tråden förlorat sin mening. Alla argument under solen är framlagda och en del påhittade bland dem enbart för att "vinna" poäng i debatten. I slutändan så är det de stympade barnen vi försöker skydda som förlorar medan ingen vinner förutom de som förespråkar barbariska traditioner som borde försvunnit ur historien för hundratals år sedan.

• Kedu

Vad är det för påhittade skäl nån har kommit med?

• Sheitan

Det räcker med att säga att vissa personer från början enbart haft argumenten "det är kultur/tradition" och sedan börjat blanda in alla möjliga skäl för att försvara att man behåller seden. När man använder myter som det redan slagits hål på så räknar jag det som påhittade skäl.

• Tha Princes

Sheitan

Haha ja du är allt bra rolig du..
    Jag förstår inte att ALLA som är emot spec islam hela tiden klagar på att man lever efter gammal..
    Men HALLÅ har du sätt Dubai tex? snacka om att vi här i sverige lever efter gammalt..

O Och vi har en relegion som vi inte har ändrat på för att de ska passa oss nu, som tex kristendommen har gjort.
    O ja förstår inte hur man kan sitta o säga att då kan de vara OK med allt som hände nå neej klart inte.,
    MEN vi håller fast vid vissa grejjer, ja menar ja är muslim men går i mode kläder har en dator o ny mobil,ja är väl inte gammaldags för det??

Ja är precis som DIG fast skillnaden är dramatiska på ett sätt.
    jag tex respekterar andra männsikor, o låter alla tycka vad dom vill o om jag sedan har en relegion/kultur jag själv valt att följa så är de upp till mig själv.
    o ja tycker inte att vissa har rätt att trycka ner vissa p.g.a sin relegion/ras/kultur..

Vi föder inte barn för att skada dom, vi anser inte att man skadar barnet o ger den men för livet..
    Vi älskar våra barn precis lika mycket som vissa "experter" gör..

o d är du som får tråden att stanna upp för att du vägrar ta in något man skriver, du sitter bara o tuggar om samma sak..!
    Du ger dig inte med va man skriver så ja fattar inte äns varför du sitter här o skriver om du ändå inte lyssnar o läser de man skriver o ACCEPTERAR att de finns o kommer att finnas o att INGEN männsika är bättre än den andra..

En klok mening min mamma alltid säger, Ni behöver inte Älska varandra,Men ni bör Respektera varandra.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning