• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Tha Princes

Kedu

hehe håller med sista inlägget

Palmblad.

Jag behöver inte oroa mig för det då de finns bra läkarvård här i sverige. de finns ju bedövning här i sverige..

men skulle de inte finnas så skulle ja nog göra det ändå, ja menar då vet man ju inget om bedövning o ingreppet är över på några sekunder..

De är min åsikt o ja respekterar din åsikt precis som du ska göra med min åsikt..

• Lillan7704
    Kedu skrev 2006-12-01 22:40:04 följande:
    Lillan7704: Ok att omskära pojkar men inte könsstympa flickor.Utopia jag har skrivit att jag anser mänskliga rättigheter väldigt viktiga. Jag kan svara på dina frågor om du lugnar ner dig i dina inlägg lite......
    Men snälla..kan du inte förklara för mig varför det heter omskärning av pojkar och stympning av flickor? Fattar det verkligen inte.
    Det är exakt samma sak som skärs bort!
    Förhuden till ollonet på pojkar och förhuden till klitoris på flickor.
    Varför är det ok på pojkar men inte på flickor?
    Det är alltså enbart klitoriskappan jag pratar om nu! Inte hela klitorisen, inte blygdläpparna och man syr inte ihop slidan. Enbart klitoriskappan!
    Varför kallas det inte stympning på pojkar åxå i så fall?
  • Tha Princes

Lillan7704

de finns ju flera olika Könsstympningar.. o den vanligaste är väl när dom skär bort klitoris o blygläppar.. i värsta fall syr i hop allt så endast lite mensblod kan ´komma ut..

stympning pga att man lipper bort skärbort syrihop (tar bort känselt helt).

de va så dom började könsstympa kvinnor pga att dom inte skulle ha någon sexuell lust så dom inte kunde dras till männen, vilket är mycket sjukt o går inte äns att gemföra med omskärelse då man INTE skär bort för att skada / ta bort känsel/lust..

du kan ju kanske söka på dom båda orden så kanske du får fram nå fakta varför dom heter annorlunda..?..

• Kedu

"du kan ju kanske söka på dom båda orden så kanske du får fram nå fakta varför dom heter annorlunda..?.."
    Håller helt med Tha princess.

Och Lillan7704 jag skrev att vi inte vill göra det för det finns inte i min mans religion/kultur/tradition. Men däremot omskärelse på pojkar är en stor del av den. Inget konstigt med det.

• palmblad

STYMPNING är när man skär bort en del av kroppen, vad det än är.

Tha princes: Om jag säger att jag haft/har en partner som har stor njutning av beröring av förhuden, berövar man inte honom känsel om man stympar honom?
    Om man gjorde stympning av pojkar olaglig nu; skulle du då plåga din son med det utan bedövning o läkare?
    Ja, din man lever, men hans kropp är inte komplett och den är stympad.

• palmblad

Kedu: Stympning=När man avslägnsnar en kroppsdel utan medicinsk orsak.

• Kedu

"Viss forskning har också tytt på att kvinnor som lever med omskurna män löper mindre risk att få livmoderhalscancer. En studie från 2005 visade också att omskurna män löper hälften så stor risk att smittas med hiv."

sv.wikipedia.org/wiki/Manlig_omsk%C3%A4relse#F.C3.B6r_och_emot

• lillagryn2

Så om jag tar bort en vårta, stympar jag personen den sitter på? Jag vill ha klarehet i din definition.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning