• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • palmblad

Kedu: Det finns väldigt positiva effekter av att lära sina söner tvätta sitt underliv också och då behöver man inte stympa oskyldiga barn.

• palmblad

Om man stympar för att man bor i öknen o har svårt med rent vatten, varför stympar man fast man flyttat till i-länderna i västvärlden?
    Kan nån som förespråkar stympning tala om varför inte kroppen duger som den är? Ordet är så löjligt; omskärelse. Vad är det man skär OM? VARFÖR får era barn inte välja? Jag lovar; hade min religion/kultur förespråkat stympning, hade jag ställt mig rakryggad o förklarat att jag aldrig tänkte stympa mina oskyldiga barn, utan klarar att ha traditioner som inte är övergrepp.

• palmblad

Jag tänker aldrig "sköta mig själv o skita i andra". Jag tänker göra mitt för att försvara dessa stackars barn. Fattar inte att vårt land tillåter stympning. Anser religionsfriheten gått för långt.

• palmblad

Tha Princess: Jo, man stör "oss" om man stympar oskyldiga barn.

• palmblad

Ja, jag undrar faktiskt hur det är med ens IQ, när man stympar barn. Säger inte att det är lägre, men jag undrar.

• palmblad

Tha Princess: VARFÖR kan man inte ändra traditioner, när man tar bort att skära i barn och ersätter det med en trevlig cermoni? Dålig fantasi och gammaldags, anser jag.

• palmblad

Kedu: Att stympa utan att peka på renlighet anser jag vara ännu värre. Då gör man det bara för att det alltid gjorts och idag behövs det inte, samt finns andra sätt att leva ut kultur.

Ursäkta många inlägg, men upptäckte tråden på nytt.

• Kedu

Palmblad skrev: Kedu: Att stympa utan att peka på renlighet anser jag vara ännu värre. Då gör man det bara för att det alltid gjorts och idag behövs det inte, samt finns andra sätt att leva ut kultur.

Men vi behöver inte omskära vår son pga bristande vattenresurser eller hygien. Jag ska lära han att tvätta sig. Visst finns det andra sätt att leva ut kultur på och det gör vi också men detta ingrepp är väldigt viktigt för oss och en stor del av det kulturella.

• palmblad

Kedu:
    Extremt fantasilöst anser jag, att skära barn för att få utlopp för sin kultur.

• morsa06

fortsätt att anmäla inlägg.. är ju ett bra sätt att slippa stå till svars för sitt handlande! Moget!

• morsa06

att anmäla inlägg är ju ett bra sätt för att slippa argumentera.. det är det jag menar! Vet ju såklart inte vem som gjort det men det kvittar! Jag ville bara ha ett svar på om man skulle göra allt som står i en skrift!? Om det stod att man skulle svälta sina barn, skulle man göra det då bara för att det står så och för att nån gammal gud har hittat på det? Jag menar, det är ju religion, då måste man väl följa det? Verkar ju vara så allt det här med stympning funkar.. Det är ju religion, och antagligen NÅGON som har kommit på det, skrivit ner det någonstans och då måste man göra det som står där? För att förmågan att kunna tänka själv verkar ju ha förlorats någonstans på vägen.. Då spelar det väl egentligen ingen roll vad religionen säger, om det är att stympa barn eller svälta dom, klippa av dom långfingret eller vad som helst! låt säga att det är religion, det betyder alltså att det skulle utföras?

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning