• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Kedu

Josean:
    Vi omskar inte vår pga renlighetsfaktorn. Tycker personligen att det är ett dumt argument till att urföra omskärelse idag och här i Sverige. Vi kommer lära vår son att tvätta sig ordentligt.
    Vi gör det pga min mans religion, hans tradition och hans kultur som är väldigt viktig för honom och för mig.
    Varför vi gör det nu är för att vi anser att det är rätt att göra när de är små och för att ingreppet är betydligt lindrigare när de är små. Är han vuxen så behöver man sy och risken för komplikationer ökar drastiskt. Och en av anledningarna till att jag gick med på att göra det på vår son är att jag innan pratade med läkarna som skulle utföra ingreppet och jag har varit med när de gjort det på en kompis son, sen var det en förutsättning för att det skulle göras var att det skulle ske här i Sverige. Den vård vi har här kan inet jämföras med vårde i min mans hemland. Sen när det gjordes på vår son fick han bedövning först så han inte skulle känna av ingreppet. Han protesterade mer när vi döpte honom.

• morsa06

jag har följt denna tråden länge nu och varit med och diskuterat, men när samma sak ältas om och om och om igen så blir man rätt less! Ett sätt kanske för att få uppmärksamhet!? Ett desperat försök att få er på andra tankar, vilket är uppenbart att det är omöjligt! Jag kan bara inte fatta hur man avsiktligt skär i sina barn utan deras tillåtelse.. och än mindre förstå hur en bibel/bok kan vara mera värd än ett människoliv, och att man lever sitt liv utifrån vad som står i boken!? Jag ber om ursäkt till dig Kedu för att jag brusade upp, men låt mig få berätta en sak..

När vi döpte våran som så blev hans farbror Gudfar. Någon vecka senare så ringer han och vill meddela att han har blivit Jehovas Vittne, WHAT??? tänkte vi.. vi tänkte på det där i en veckas tid och kom fram till att vi inte kna ha honom som gudfar längre, dels på grund av deras uppfattning om blodtransfusion och deras eviga dörrknackning mm. mm. Vi frågade hur han skulle göra om han fick vårdnaden om vår som och vår son blir sjuk och behöver blod, tänker du låta honom dö då? Då fick vi till svar:
    "Ja, det står så i bibeln"
    Då rasade allt, det kändes som om jag fick ett slag i huvudet med en hammare.. det är faktiskt min son och hans brorson han pratar om!! Hans eget kött och blod!! Hur fan kan man bli så hjärntvättad att man hellre låter ens egna blodsband dö när det finns hjälp att få? Kan inte en människa tänka själv och använda sunt förnuft? Nä, man låter en bok styra ens liv.. tragiskt tycker jag.

Ska tillägga att jag är medveten om att skulle fallet bli så så går sociala in och tar över vårdnaden över barnet och ger det blod. Är också medveten om att man som "fadder" eller "gudförälder" inte blir förmyndare automatiskt i fall vi skulle gå bort.

Men visst är det konstigt att sociala måste rycka in och rädda barns liv för att föräldrar el. liknande inte gör det..? Det rimmar väldigt dåligt!

Nåja, detta var bara en parentes men då kanske du förstår lite bättre varför jag är så himla emot dessa ritualer/seder?!

Låt era barn själva få bestämma över sin kropp!

• Josean

Jag tycker inte man ska döpa barn heller. Det är inte deras vilja och det är också något som står i en bok. Att döpa är en kristen ritual som är inledningsproten till just att bli fullkomligt kristen. Där ligger Jehovas Vittnen mer åt det jämstälda hållet. Man väljer själv att man vill bli döpt. Man är alltså som yngst tonåring. Sen kan jag personligen inte förstå att folk tycker det är så drygt med dörrknackning. So what? Säg att du inte vill prata och att du inte vill att dom kommer tillbaka. Är ni folkskygga eller vad? Man har i det fallet valmöjligheten att välja om man vill lyssna på deras tro eller inte till skilnad från präster som klampar in på lektionerna i skolan och sägaer att det är dags för konfirmation. Likaså avslutningar. Prästen babblar i kyrka och man sjunger psalmer. Varför ska vi icke religiösa eller icka kristna behöva göra det? Det är en SKOLavslutning! (lite OT men ändå att man är påverkad av traditioner och föjler böcker på fler plan än omskärelse)

Kedu:
    Jag har förstått att det är viktigt för din man och hans (och nu även din vad jag förstått) religion, tradition och kultur, men VARFÖR? Nu lever ni väl i Sverige och i ett välfärdssamhälle där man är ganska upplyst om saker och ting? Man påverkar ju en annan människas kropp, alltså en annan människas liv. Det är det som gör det lite obegripligt. Men jag är i idel öra för jag vill verkligen förstå.

• Tha Princes

IlsaBlackWidow

ja precis som JAG O ALLA I MIN RELEGION FÅR TA O REAGERA PÅ DITT ABSOLUT IQ BEFRIADE INLÄGG ...

Offfffff måste gå ifrån datan innan ja slår sönder den...

VERKLIGEN LÅÅÅÅÅÅÅÅÅGTTTTTTTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!1

anmäl mitt inlägg nu gumman

Men KRÄNK MIG INGE MERA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Tha Princes

oj oj oj inte konstigt att man inte kan sitta i denna tråd när man till o med blir anklagad för att vara pedofil, d e skrämmande..

konstigt att ingen kolla igeom denna tråd o tar bort den, för de är OTROLIGT mycket kränkning.!!!

Ja är verkligen RIKTIGT arg nu? vart går gränsen för vissa människor?, får man kalla vem man vill för VAD som hellst här inne ELLER????

o SO WHAT om vi följer en "gammal" bok som ni säger, VI LEVER o har de bra o vi stör inte er..
    Va har ni med våran relgeion att göra igentligen??
    på vilket sätt stör den erat liv??

Sköt er själva o Skit i andra..!!!

• IlsaBlackWidow

Tha princess - Vad är det för fel på dig???????????????????????
    Lär dig läsa eller så visar du exakt var jag skulle ha skrivit något sådant.
    Herregud vad du hittar på saker, och nej jag skiter inte i andra när de skär sönder sina barn.

Var i helvete fick du pedofili ifrån sjuka människa??
    Vilka vanföreställningar!!!!

• Tha Princes

IlsaBlackWidow

du skrev så här..

Ja och jag undrar hur många spädisar som får hiv genom sexuellt umgänge... men vad vet jag, vissa religioner kanske pysslar med sådant också.

"Men vad vet jag, Vissa Relegioner kanske pysslar med sådant oxå"?

Vilka relegioner pratar vi om här inne då?

Sjuk nej tag ja mår aldeles utmärkt.! tack för att du undrade

Är man inte pedofil om man har sexuellt omgänge med ett spädbarn då menar du eller??

• Tha Princes

Men ja orkar verkligen inte...

OK vi alla är pedofiler o ni är dom perfekta!!!
    De är ok, men ja vill veta på vilket sätt VI stör ER??
    Va har NI med OSS att göra? Igentligen?

Ja menar va ja JAG med andra människor att göra.

Söt er själva o skit i andra....

nej om man kanske ska ta o ha lite sexuellt umgänge med sin son. *LOL* *IRONI*

Haha d e HELT SJUKT!!! undra vilka som e sjuka ja..

Va har NI me att göra vad VI gör med våra söner?, sköt era egna barn istället för att sitta o kritisera oss som föräldrar...

• Tha Princes

SÅ nu ska "pedofilen" lämna detta, för de är Sååå otroligt SJUKT att sitta o kritisera andra som förälder, Är ni SJÄLVA SÅ HIMMLA PERFEKTA???
    tycker ni att ni är VÄRLDENS BÄSTA FÖRÄLDER ELLER??

Brukar vara så att dom som har problem vill gömma de o kristisera andra istället..

intressant teori...

• IlsaBlackWidow

Tha princes - Du är fanimig helt förvirrad, läs vad jag svarade på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ge fan i att hitta på vad jag menar sjuka människa!

Ja, jag undrar i vilka religioner som spädbarn är sexuellt aktiva eftersom Kedu rättfärdigar omskärelse med att det minskar risken att hiv smittar.
    Detta förklarade jag för alla andra som undrar då du ändå kommer hitta på något sjukt och påstå att jag skrivit så.

Jag undrar vilka spädbarn som har nytta av att deras könsorgan inte samlar tar upp HIV-smitta lätt.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning