• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • R Franklin

"Ja ska igentligen inte äns behöva bry mig då ja vet att för mig mf är de OK.."

Väldigt märkligt resonemang, så länge man själv alltså tycker det är ok så kan man göra lite som man känner? Begå övergrepp t.ex? Det handlar ju faktiskt inte om dig här utan om ditt/dina barn som är förslvarslösa och helt utan talan i frågan.

"de är en sak som sker va ska ni kunna göra åt saken?"

Förhoppningsvis väcka frågan oss dem som ligger i riskzon för att utföra stympning på sina barn i framtiden. Tror det är en bra början till att få folk att ändra inställning.

"Tror ni att all omskärelse ska bli olaglig i hela värden eller?"

Verkar nog orimligt men inom västvärlden borde det vara fullt möjligt att nå ett förbud inom inte allt för många år (läs 10-30).

"Så får vi se om de blir olagligt här i sverige, då kan vi disskutera mera.."

En kriminalisering är alltså det enda som möjligen skulle kunna påverka dig? Att du tar ett beslut åt dit barn som denne tvingas leva med resten av sitt liv, som dessutom baseras på DITT dåliga samvete (Barnet har inte en religion i den åldern!), ger dig inte ens en liten frågeställare?

• palmblad

Tha Princes: Tror det är femte gången jag frågar detta: Varför kan ni inte hitta på nån annan sed än att skära i barnen?

Att det är lagligt beror på att svenska myndigheter VET, att folk skulle göra det ändå, hur mycket barnen än led.

• Tha Princes

palmblad

Att det är lagligt beror på att svenska myndigheter VET, att folk skulle göra det ändå, hur mycket barnen än led.

de de köper ja inte äns för 5 öre hörru du, att dom skulle acceptera de om dom tyckte de va på de viset som du skriver o NEJ vi kan inte "hitta" på något annat sätt..

Man ändrar inte relegion/kultur/tradtion på de viset..

så uppfyllt dina frågor nu?

ja lämnar de nu så sluta skriv frågor till mig då ja personligen tycker att de börjar gå till över drift!

• IlsaBlackWidow

Tha Princes - Du är så vilse och kanske för känslig för det här forumet. Ingen är rabiat mot dig eller hoppar på dig personligen.

Det alla här rasar emot är att man tar sig friheter att genom övergrepp stympa sina barn utan någon vettig anledning.

"ja säger de igen att ja tror inte svenska lagen hade gjort de lagligt om dom skulle se de som antastning eller dyl.."

Djursex är också lagligt i Sverige... men det kanske också låter sunt i dina öron.

Håller med Utopia vad gäller barnuppfostran. Min son skall uppfostras till en empatisk man som respekterar andra oavsett ålder. Han skall inte skada barn eller vuxna.

• palmblad

Tha Princes: Överdrift? Man frågar vad man vill veta. JO, man ändrar religion på DET VISET. Om det inte är bra för barnet. Ska vi hålla på religion, kan vi återgå till korsfästelse, stening, häxbränning...

När stympning tilläts i Sverige, sa de i media att det tilläts just pga. skälet jag angav.

• klemenza

Da Princess!

Har ingen aning om vad det är som gör att du är så angelägen om att skära i dina barn.

Anledningen till att denna näst intill medeltida sedvänja fortfarande enligt svensk lag är tillåten på pojkar är nog någon typ av missriktad "förståelse för religionsfriheten" fråga. Jag tror och hoppas att alla de ansträngningar som görs för att förbjuda detta sista kryphål i spädbarnsstympningens värld snart bär frukt så att man kan kalla dessa övergrepp för vad de verkligen är.

• Kedu

nån som sett nyheterna idag? manlig omskärelse minskar risken att få hiv med 50%.......

• Moomin
    Kedu skrev 2006-12-14 10:07:34 följande:
    nån som sett nyheterna idag? manlig omskärelse minskar risken att få hiv med 50%.......
    Och...vad menar du? Att om man är könsstympad så behöver man inte använda kondom och kan knulla runt hur mycket man vill?

Ehhh...personligen skulle jag hellre lära mitt barn att inte knulla runt och att använda kondom (minskar risken med 100%) än att stympa honom som spädbarn.

För övrigt så har inte spädbarn sex och är därför inte i riskzonen för sexuellt överförbara sjukdomar vad jag vet.
    Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • Kedu

Jag menar självklart inte att mitt barn ska knulla runt (som du så fint skriver) och självklart sk amin son få lära sig att man använder kondom och självklart så har han inte sex som spädbarn. Du verkar tro att vi som omskär våra söner är helt iq-befriade.
    Men det jag menade med mitt inlägg var till alla de som inte trodde att omskärda pojkar/män löper mindre risk att smittas av olika sjukdomar.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning