• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • lillagryn2

mame= remove a limb

Är förhuden en extremitet?

• Kedu

Palmblad det är tråkigt att det jag säger bara rinner av dig som vatten på en gås. Slå upp ordet omskärelse i en ordbok.
    Du kan inte ta till dig något. Jag försöker inte omvända dig så du ska acceptera omskärelse, men du kan iaf lyssna. Du vill bara göra din röst hörd genom att skrika högst.

• lillagryn2

Kedu: vi har visst känslig hörsel, du och jag.

• Lillan7704
    Tha Princes skrev 2006-12-02 01:53:09 följande:
    Lillan7704 de finns ju flera olika Könsstympningar.. o den vanligaste är väl när dom skär bort klitoris o blygläppar.. i värsta fall syr i hop allt så endast lite mensblod kan ´komma ut..stympning pga att man lipper bort skärbort syrihop (tar bort känselt helt).de va så dom började könsstympa kvinnor pga att dom inte skulle ha någon sexuell lust så dom inte kunde dras till männen, vilket är mycket sjukt o går inte äns att gemföra med omskärelse då man INTE skär bort för att skada / ta bort känsel/lust..du kan ju kanske söka på dom båda orden så kanske du får fram nå fakta varför dom heter annorlunda..?..
    Men för hundrade gången.. DET ÄR INTE DET JAG FRÅGAR ÖVER!!
    Jag VET varför det kallas stympning när man tar bort klitoris, blygdläppar och syr igen slidan, men det har inte med min fråga att göra! Lär er läsa ordentligt!
    Jag pratar ENBART om att ta bort klitoriskappan. Vet inte hur jag ska skriva det mer tydligt så ni förstår!? VAD är det som skiljer sig med att ta bort förhuden på pojkar och förhuden på flickor? Och ENBART förhuden! En kvinna kan få vaginala orgasmer, klitoris behöver med andra ord inte ha någon stimulans för att en kvinna ska kunna få orgasm, så att det skulle beröva dom all njutning stämmer lika lite som att pojkar blir berövad all njutning.
  • lillagryn2

Lillan, de vill inte veta hur det är, de vill ha rätt oemotsagda.

• Lillan7704

Kedu:

"Och Lillan7704 jag skrev att vi inte vill göra det för det finns inte i min mans Och Lillan7704 jag skrev att vi inte vill göra det för det finns inte i min mans religion/kultur/tradition. Men däremot omskärelse på pojkar är en stor del av den. Inget konstigt med det. . Men däremot omskärelse på pojkar är en stor del av den. Inget konstigt med det. "

Så OM det hade funnit i din mans religion/kultur/tradition så hade det varit okej? 

• palmblad

En vårta är en sjukdom. En förhud nåt som tillhör kroppen.
    För mig finns inget som heter omskärelse, utan det heter stympning o jag vet betydelsen. Och OMskärelse;: vad är det du ska göra om? En misslyckad kaka gör du om, men ditt barns kropp är perfekt då det föds. Förutom missbildningar och DE gör man OM, ifall det går.

Lillan774: Vaginala orgasmer är ovanliga, så nästan all njutning försvinner.

• Lillan7704

palmblad:

Så ovanliga är dom faktiskt inte...

Och jag menar absolut inte att det är rätt att ta bort klitoriskappan på en flicka med mitt inlägg! Förstod att det kunde uppfattas så.. Det jag ville ha fram var om dom som tycker omskärning på pojkar tycker att det är ok att ta bort klitoriskappan på flickor på samma sätt som förhuden på pojkar..? Förhud som förhud liksom.. 

• Lillan7704
    Kedu skrev 2006-12-02 11:37:44 följande:
    Jo vi har visst det.....
    Nej, efter era svar att dömma så har ni inte det. Ni har inte förstått hur jag menar.
Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning