Palmblad: Det finns mängder med samverkande faktorer till att HIV sprids lavinartat i Afrika t ex fattigdom (inte råd med kondomer) brist på utbildning särskilt hos kvinnor (vet inte hur det blir barns ens) myter om HIV, s'xualsyn, renande av änkor, kvinnor som handelsvaror etc etc. En faktor är också att man omskär både män och kvinnor med samma knivar och det försvarar jag INTE! Men män omskärs väl inte heller i samma takt osm kvinnor. Det är företrädelsevis kvinnor som sprider HIV då de löper 6 gånger så stor risk att smittas som en man (av olika orsaker)
Jag menar att fokus bör ligga på omskärelse av kvinnor och så är dte också. Visst FINNS det nackdelar med att omskära små pojkar. Kan nog vara obehagligt särskilt utan bedövning och under icke.ordnade former med smutsig kniv etc. Försvarar INTE omskärelse på felaktigt sätt. Men ett barn HAR väldigt liten förhud. Om man bedövar den och skär i den ser jag det inte som mer "misshandel" än när min sons kropp "misshandlade" honom genom att förhuden blev infekterad, svällde upp och trängde åt runt penis, han var obedövad, det sved och värkte i flera dagar.
Jag menar att man för väga för- och nackdelar när det gäller kulturella aspekter. SKA det förbjudas ska det ske på grundval av att omskurna män KRÄVER det pga att det är ett trauma de inte klarat hantera, men är det så? Nej. Det är VI i vår kultur som tycker VI ska bestämma vilka seder som är ok och inte. Fel.