Inlägg från: Kedu |Visa alla inlägg
  • Kedu

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Kan ju tillägga att det inte bara är inom islam man omskär.

• Kedu

Lillan7704:
    Tha princess pratar ju om det på grund av att hennes man är muslim och kanske hon själv.

Skrev mitt inlägg på grund av att flera har fått en mer negativ syn på islam i och med denna tråd.

Personligen anser jag inte att omskärelse är ett övergrepp om det görs under kontrollerade former och utav läkare som socialstyrelsen godkänt.

• Kedu

Jo jag anser att vi behöver ha mänskliga rättigheter. Men jag anser också att varje familj vet vad som är bäst för dem(eller ja, nästan iaf).
    Mina erfarenheter säger mig att de som är så emot omskärelse aldrig har träffat på en omskuren man/pojke. Eller arit med när man omskär här i Sverige. Nu säger jag inte alla så ni behöver inte komma med att ni visst har gjort det.
    Ingen jag pratat med som är omskuren har fått men, eller känner att de blivit utsatta för ett övergrepp.
    Min man kommer inte ihåg när det gjordes på han inte hans bror heller. Jag pratade för ett par dagar sen med en kompis och han sa att de omskar han när han var 12år. Man gjorde det på han och flera andra killar på samma gång och hade en stor fest eteråt.. Och han ser inte att det var ett övergrepp, utan han tycker att det var bra att de gjorde det på han.

• Kedu

Sheitan: det är din åsikt att det är dumt och fel att omskära. Jag tycker att det är lika dumt att jämföra omskärelse med att skära av lilltån.
    Bara för att vissa (ja väldigt många) anser att omskärelse är det rätta oavsett skäl så betyder det inte att de är barbarer som vill stympa sina barn i en hydda på ett jordstampat golv.

Jag kan ärligt säga att omskärelse inte skulle finnas om män skulle få men av det eller känna sig stympade. det handlar ju om deras ädlaste lilla snopp.

Jag håller inte med föräldrar som omskär sina söner under icke sterila miljöer och om man inte gör det med bedövning av en icke legitimerad läkare samt när folk omskär och har endast renligheten som enda skäl.

• Kedu

Sheitan: "Man utövar sin religion mot någon annan utan dess medgivande."--vad tycker du om dop då?

Utopia jo jag anser att man kan ha både ock. Det är inte rätt att utföra alla sorters ingrepp bara för att man är familj. ett exempel är hedersmord.
    "Är det ok att sexuellt utnyttja ett barn bara för man säger att det var gud som sa att man skulle det ? om man nu är familj? Det är ju inte ens att skära i kroppen och kasta bort det man skär bort?"--så du anser att omskärelse är värre än att utnyttja ett barn sexuellt.

Självklart har en man rätt att tycka att han inte vill vara omskärd även fast han är det.

R Franklin- Nej jag tycker inte att det är rätt med kvinnlig könsstympning. Med mitt inlägg menade jag att detta är en ganska så mansdominerad värld och män har väl i alla tider vetat bäst (även om jag int ehåler med om det alltid) och deras snoppar är ju det käraste de har så varför i hela friden skulle de om de fått men av att bli omskärda låta göra det mot sina söner då.

• Kedu

Sheitan jag skrev följande som ett svar på Utopias fråga: "Självklart har en man rätt att tycka att han inte vill vara omskärd även fast han är det."

Lillan7704: Man gör omskärelsen på bebisar för det är ett enklare ingrepp då och det läker fortare, är lättare, samt så minskar komplikationerna då. -- Du får fortfarande tycka att det är fel men som en förklaring til varför det utförs på bebisar.

Sheitan: "Med den logiken så undrar jag isåfall varför även kvinnlig könsstympning finns? Och varför du är emot det ena men inte det andra? Båda görs pga. religion/tradition/kultur."
    Jag har redan svarat R Franklin som frågade detsamma. Läs mitt svar ovan i tråden nummer 468.

Morsa06: Jag skrev att det inet bara är inom islam man omskär för att flera tyckte att deras negativa syn på islam bara stärktes at denna tråd, och visst det kan den väl få göra, men jag ville bara uppmärksamma att det inte bara är muslimer som omskär, lika många kristna,judar och gud vet vad som gör det.

• Kedu

Lillan7704: Jo jag vet att det finns de som önskar att de inte blivit omskärda, men det är knappt en bråkdel av alla som blir omskärda. Hur många är fullt nöjda med att ha blivit omskärda då? Jo alla jag pratat med!

• Kedu

Kan ju bara tillägga att min son han gnällde lite av bedövningssprutan när han blev omskuren, precis som han gnällde när han blev vaccinerad. Men när han blev döpt så gallskrek han av att få "lite vatten på huvudet"..................

• Kedu

Ja Palmblad min son är döpt, men han är inte stympad. Han är omskuren.
    Varför är det skillnad att gråta av obehag från vatten än obehag av en spruta. För barnet är ju obehag som obehag, struntar nog i vilket.
    Men som jag skrev i mitt inlägg 483 så gallskrek min son när han blev döpt och gnällde bara till när de gav han bedövningssprutan när han skulle omskäras.

• Kedu

Visst kan det vara så. Men tror det knappast. Alla jag talat med som är omskurna, det vill säga hela min mans manliga sida, har inte fått några men av det eller tyckt att de blivit utsatta för övergrepp, de har bara sagt att det är bra att de omskurna. Sen blev min bror omskuren när han var 12år pga medicinska skäl och han har inte lidigt något av det.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning